مصرف کدام خوراکی ها در دوران بارداری مضر است؟

مصرف کدام خوراکی ها در دوران بارداری مضر است؟

5/5 - (8 امتیاز)

از نخستین مسائلی که خانم های باردار، در این دوران به آن توجه ویژه ای باید داشته باشند، مصرف و یا عدم مصرف مواد غذایی است.

البته تعداد مواد غذایی که خانم های باردار در این دوران از مصرف آن ها منع میشوند، خیلی کمتر از مواد غذایی است که میتوانند مصرف نمایند.

در این دوران فقط باید به رژیم غذایی خود در بارداری پایبند باشید و نیز رژیم غذایی شما شامل مواد مورد نیاز خود و کودکتان باشد تا به یک رژیم غذایی سالم تبدیل شود.

در ادامه این مطلب به بررسی مصرف برخی مواد خوراکی در بارداری خواهیم پرداخت.

یا آویشن در بارداری ضرر دارد؟

در ابتدا باید بدانید که آویشن یک نوع گیاه کوهستانی است که بوی مطبوع و مزه ای تند دارد. همچنین گیاه آویشن طبع گرم و خشک داشته و معمولا از آن به عنوان طعم دهنده غذا و یا به صورت دمنوش استفاده میشود. البته در کشورهای دیگر به صورت تازه هم از گیاه آویشن استفاده میکنند. همچنین از گیاه آویشن در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده میکنند.

سوالاتی که در مورد مصرف آویشن برای افراد باردار پیش می آید معمولا آن است که آیا زنان باردار میتوانند آویشن مصرف کنند؟ و یا آیا مصرف آویشن باعث سقط جنین میشود؟ در ادامه مطلب ابتدا با خواص آویشن آشنا شده و سپس به پاسخ سوالات فوق میپردازیم.

خواص آویشن عبارتند از:

  • تقویت کننده معده و کمک به هضم غذا
  • تقویت دید چشم
  • کاهش دهنده دردهای مفصلی و دردهای سیاتیک
  • کمک به خرد کردن سنگ مثانه
  • خون رسانی و تسکین درد رحم
  • تسکین دهنده دل پیچه
  • تنظیم کننده دوران قاعدگی
  • نشاط آور
  • مناسب جهت درمان سرفه
  • موثر در کاهش فشار خون و چربی
  • ضد عفونی کننده
  • ضد میکروب
  • ضد انگل
  • ضد زخم های داخلی
  • ضد سیاه سرفه

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در گیاه آویشن ماده ای به نام تیمول وجود دارد که سمی میباشد. بنابراین زیاده روی در خوردن این گیاه ضرر داشته و مصرف آویشن در بارداری ممنوع است. زیرا باعث سقط جنین شده و مادران باردار باید در دوران بارداری خود از خوردن گیاه آویشن خورداری کنند.

علاوه بر آن گیاه آویشن یک نوع گیاه قابض است و ممکن است باعث انقباضات رحمی شود و رحم را تحریک کند و بدین صورت باعث زایمان زود رس یا سقط جنین شود.

اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از عسل و آویشن مانعی ندارد و خانم های باردار میتوانند در دوران بارداری از ترکیب آویشن و عسل استفاده کنند؛ زیرا به دلیل تغییراتی که زنبور بر روی شهد گل و گیاه انجام میدهد خطرات ایجاد شده از سوی گیاه آویشن به حداقل میرسد و بدین صورت مصرف عسل و آویشن در بارداری ضرر ندارد و خانم های باردار میتوانند با این روش از خواص این گیاه در دوران بارداری استفاده کنند.

در آخر اینکه، به طور کلی زیاده رویی در خوردن داروهای گیاهی از جمله آویشن در دوران بارداری صحیح نبوده و توصیه نمیشود.

مطالب پیشنهادی:

برای پسر دار شدن چی بخوریم؟

همه سونوگرافی های دوران بارداری + نکات

آیا چای در بارداری ضرر دارد؟

چای یکی از نوشیدنی های مورد علاقه ما ایرانی ها محسوب میشود. خیلی از مردم برای رفع خستگی های روزانه خود در طول روز یک یا چند وعده عادت به مصرف نوشیدن چای دارند. چای سیاه حاوی مقادیر سرشاری از منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم می باشد.

سوالاتی که در مورد مصرف روزانه چای برای افراد باردار پیش می آید معمولا آن است که آیا خوردن چای در دوران بارداری ضرر دارد؟ و یا اینکه آیا در دوران بارداری باید از خوردن چای پرهیز کرد؟ همچنین سوالاتی چون آیا از نظر علمی خوردن چای در دوران بارداری ممنوع میباشد؟

در پاسخ به سوالات فوق باید گفته شود که: در دوران بارداری باید در مصرف روزانه چای احتیاط شود و این موضوع به دلیل کافئین موجود در چای میباشد. در واقع اگر چای سیاه به اندازه مصرف شود، ضرر ندارد و حتی برخی ویتامین های موجود در خود را برای مادر و جنین فراهم میکند.

مهم ترین فایده چای سیاه در صورتی که به اندازه مصرف شود، عبارتند از:

  • تنظیم خون رسانی به رگ ها
  • جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت از جمله دیابت نوع دو
  • سبب جلوگیری از لخته شدن خون در رگها
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مفید برای کبد
  • موثر در عملکرد روده
  • کاهش دهنده استرس و خستگی
  • باعث آرامش روحی

در کنار تمامی این خواص باید در نظر داشته باشید که چای پررنگ برای خانم های باردار مضر است و باعث تپش قلب شده و همچنین با تاثیری که در سیستم عصبی میگذارد سبب عوارضی همچون بی خوابی، سردرد و سرگیجه میشود.

عوارض مصرف زیاد چای در خانم های باردار عبارت است از:

  • افزایش خطر سقط جنین
  • ابتلا به نقص مادر زادی
  • افزایش دفعات ادرار
  • خطر ابتلا به کم خونی
  • خطر ابتلا به فشار خون بالا
  • خطر ابتلا به کم خوابی

همچنین چای حاوی مقداری کافئین است. کافئین، یک محرک طبیعی است که باید مصرف ان در بارداری محدود باشد. کافئین می تواند از جفت عبور کند.

از آنجایی که کبد نا بالغ کودک در تجزیه کافئین به مشکل بر خواهد خورد، بعضی از نوزادان، هنگام مصرف کافئین توسط مادر به آن واکنش نشان میدهند و این واکنش از اثرات جانبی مصرف بیش از اندازه کافئین است.

تحقیقات نشان داده است نوزادانی که در دوران بارداری در معرض کافئین زیاد قرار میگیرند ممکن است با تولد زود رس، وزن پایین و یا با ناهنجاریهای مادرزادی روبرو شوند.

در آخر اینکه مصرف کافئین زیاد هنگامی باعث زایمان زود رس و سقط جنین شده که مصرف کافئین در روز بیش از 300 میلی لیتر باشد.

آیا دارچین در بارداری ضرر دارد؟

در مورد مصرف دارچین در بارداری و پاسخ به سوالاتی همچون: آیا خوردن دارچین در بارداری ضرر دارد؟ و یا یک خانم باردار میتواند در روز چه مقدار دارچین مصرف کند ؟ و همچنین خوردن دارچین چه فایده هایی برای زنان باردار دارد؟ در ابتدا باید گفته شود هیچ گونه داروی گیاهی یا انواع ادویه ها را نباید در دوران بارداری بدون مشورت پزشک مصرف کرد و همچنین اکثر داروهای گیاهی را در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف کرده و حتی بعضی از داروهای گیاهی در این دوران برای خانم های باردار بسیار مضر بوده و حتی در مواردی ممکن است به جنین آسیب برساند.

پزشکان میگویند دارچین را در دوران بارداری میتوان به مقدار متوسط مصرف کرد اما مصرف روغن یا عصاره های آن با ممنوعیت مواجه است و نباید مصرف شوند.

همچنین دارچین جریان قاعدگی و دفع خون را تحریک میکند؛ بنابراین میتواند باعث سقط جنین و زایمان زود رس شود.

توصیه میشود خانم هایی که دوران بارداری پر خطر دارند از مصرف دارچین خودداری کنند اما مصرف چای دارچین به اندازه کم مانعی ندارد.

دیگر آنکه دارچین دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و اسید های چرب اشباع شده است. همچنین دارچین دارای موادی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین C، روی، آهن ، سدیم، ویتامین E و منیزیم است.

توجه داشته باشید که دارچین آنتی اکسیدان طبیعی دارد که برای عفونت های قارچی مناسب بوده و با باکتری ها و ویروس ها نیز مبارزه میکند. دارچین برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا نیز خوب است.

در آخر اینکه پوست دارچین برای دیابت بارداری مفید است و دارچین برای افرادی که دیابت نوع دو دارند، باعث پایین آمدن قند خون میشود. این ادویه برای چربی خون هم مناسب میباشد.

آیه فلفل در بارداری ضرر دارد؟

در رابطه با مصرف فلفل در بارداری و پاسخ به سوالاتی همچون: آیا مصرف فلفل در بارداری ضرر دارد ؟ و یا آیا مصرف فلفل در بارداری مفید است؟ و همچنین آیا غذاهای تند در بارداری مضر است؟ باید در ابتدا گفته شود مصرف زیاد غذاهای تند در بارداری میتواند اسید معده را افزایش دهد؛ زیرا معده باید فعالیت بیشتری برای هضم غذا انجام دهد.

همچنین مصرف بیش از حد فلفل میتواند مشکلات گوارشی و آلرژی ایجاد کند. در ضمن توجه داشته باشید که مصرف فلفل و غذاهای تند میتواند حالت تهوع و رفلاکس معده را در بارداری تشدید کند. با این حال غذاهای تند برای خانم های باردار و جنین ضرر ندارند.

اما خوردن زیاد و کنترل نشده ی غذاهای تند و پر ادویه در دوران بارداری میتواند ناراحتی هایی به دنبال داشته باشد که از جمله ی آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش معده

با اینکه در دوران بارداری سوزش معده در بیشتر مواقع عادی است اما خوردن غذاهای تند در بارداری میتواند سوزش معده را افزایش داده و تشدید کند. اما اگر غذاهای تند میخورید برای کاهش و جلوگیری از سوزش معده میتوانید یک لیوان شیر میل کنید.

تهوع صبحگاهی

تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری شایع است. تغییرات هورمونی در بدن باعث تهوع های صبحگاهی و دل درد میشود. غذاهای تند باعث تشدید این تهوع میشوند.

اما یادمان باشد خوردن فلفل و غذاهای تند در دوران بارداری اگر متعادل و به اندازه باشد و همچنین در خوردن غذاهای تند زیاده روی نکنیم، ضرر ندارد.

فواید فلفل برای بارداری

فلفل میتواند برای هضم غذا در بدن خانم های باردار کمک کننده باشد. همچنین فلفل در دوران بارداری میتواند در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی داشته باشد و نیز برای نفخ معده و تولید گاز در روده ها و گرفتگی عضلات در خانم باردار موثر واقع شود.

فلفل برای جلوگیری از بروز سرطان در بدن زنان باردار موثر بوده و هنگامی که زنی باردار میشود بدن او دچار تغییراتی میشود که این تغییرات ممکن است منجر به بروز آسیب های اکسیداتیو در بدن زن باردار و جنین شده و سبب ابتلا این افراد به بیماری سرطان شود.

فلفل همچنین دارای کاروتنوئید است که نوعی آنتی اکسیدان بوده و این ماده میتواند از هر گونه اسیب به DNA بدن زنان باردار جلوگیری کند و از ابتلا به این بیماری محافظت شوند.

فلفل برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است. همچنین فلفل یک داروی ضد افسردگی در دوران بارداری است. فلفل دارای اسید فولیک است؛ بدن زنان باردار به اسید فولیک زیادی نیاز دارد.

همچنین فلفل میتواند قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد؛ معمولا با شروع دوران بارداری قدرت سیستم ایمنی خانم های باردار به شدت پایین می آید. فلفل دارای ویتامین C بالایی است که می تواند قدرت سیستم دفاعی را افزایش دهد.

در آخر اینکه فلفل برای تعادل فشار خون هم مناسب میباشد. فلفل سرشار از پتاسیم است و میتواند فشار خون را کنترل کند. ولی در هر صورت افراط کردن در خوردن فلفل و غذاهای تند ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد ولی این عوارض ممکن است در بدن افراد متفاوت باشد.

آیا حلوا در بارداری ضرر دارد؟

در مورد مصرف حلوا در بارداری باید بدانید خانم های باردار در این دوران به عنصر کلسیم بسیار نیاز دارند و اگر منبعی بتواند این کلسیم را برای آنها تامین کند، بهتر است در رژیم غذایی خود از آن ماده غذایی نیز بهره ببرند.

حلوا شکری و حلوا از جمله موادی هستند که میتوانند کلسیم مورد نیاز خانم های باردار را در این دوران تامین کنند.

تامین کلسیم بدن خانم های باردار به این دلیل اهمیت دارد که درضریب هوشی جنین و تقویت حافظه او تاثیر میگذارد. بنابراین مصرف حلوا شکری و حلوا ارده به رشد فکری و مغزی جنین کمک می کند.

همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که در دوره سه ماهه آخر بارداری، مصرف کلسیم در بدن مادر و رشد جنین،

به دلیل تکامل سیستم مغزی و عصبی جنین، افزایش می‌ یابد.

همچنین حلوا حاوی مقادیر خوبی از منگنز، مس، آهن، روی، فسفر و منیزیم میباشد که برای رشد جنین بسیار موثر است.

توصیه میشود خانم های بارداری که دچار کم خونی و فقر آهن هستند، حلوا شکری و حلوا ارده را به عنوان یک مکمل غذایی مفید مورد استفاده قرار دهند.

همچنین حلوا دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده که در تقویت سیستم ایمنی خانم های باردار و جنین بسیار موثر است.

در آخر آنکه حلوا دارای طبع گرم است.