چرا نوزاد شیر بالا میاره؟ + 8 راهکار برای کاهش استفراغ در نوزاد

چرا نوزاد شیر بالا میاره؟ + 8 راهکار برای کاهش استفراغ در نوزاد

5/5 - (5 امتیاز)

چرا نوزاد شیر بالا میاره؟

نوزاد شما بعد از تولد در حال یادگرفتن شیر خوردن است که به همین دلیل این امکان وجود دارد که نوزاد شیر خورده شده را بالا بیاورد. باید این نکته را در نظر بگیرید که فقط فرزند شما به این مشکل دچار نیست و تقریبا نیمی از نوزاد ها به صورت منظم استفراغ خفیف نوزادی را تجربه میکنند که زمان اوج این اتفاق در چهار ماهگی میباشد.

همچنین باید بدانید که رفلاکس طبیعی و رفلاکس غیر طبیعی با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه مطلب به سوال هایی همچون چرا نوزاد شیر بالا میاره؟ دلایل استفراغ نوزاد؟ و راه حل هایی برای کم کردن استفراغ خواهیم پرداخت.

دلایل استفراغ نوزاد:

وقتی که فرزند شما در کنار شیر مادر یا شیر خشک، هوا را نیز میخورد سبب میشود هوا در شیری که میخورد گیر کند. هوای وارد شده برای خروج باید به سمت بالا حرکت کند و وقتی این اتفاق رخ میدهد کمی از شیر نیز به همراه هوا از راه دهان یا بینی بالا می آید که به صورت یک استفراغ خفیف به نظر میرسد.

همچنین فرزند شما نسبت به اندازه بدنش، مقدار زیادی شیر میخورد و بعضی از نوزاد ها شیر خوردن را بسیار دوست دارند و از آن لذت میبرند و به همین دلیل گاهی این موضوع باعث استفراغ نوزاد میشود.

باید به این نکته نیز توجه داشت که دستگاه گوارش نوزاد هنوز به صورت کامل رشد نکرده است و عضله های قسمت پایین مری که مسئولیت ورود و خروج شیر را بر عهده دارند هنوز کاملا هماهنگ نشده اند، پس هیچ جای نگرانی برای این موضوع که چرا نوزاد شیر بالا میاره نیست.

راه هایی برای کاهش استفراغ نوزاد:

چرا نوزاد شیر بالا میاره؟ اگر در مورد استفراغ نوزادتان دچار شک و تردید هستید حتما برای بار اول به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک فرزند شما تایید کرد که مشکل خاصی وجود ندارد میتوانید برای کاهش استفراغ نوزادتان از این راه ها استفاده نمایید:

توجه به حالت شیردهی:

وقتی به کودک خود شیر میدهید، پشت نوزاد را در حالی عمود نگه دارید. وقتی نوزاد به شکل خمیده شیر میخورد مانند وقتی است که در آغوش مادر به صورت جمع شده است و این موضوع سبب میشود یک راه مستقیم برای عبور شیر وجود نداشته باشد.

به این نکته توجه کنید که در حالتی که نوزاد شما کاملا خوابیده است و چیزی زیر سرش نمیباشد به منظور اینکه شیر به دهانش بازنگردد، به هیچ وجه شیر ندهید.

مطالب پیشنهادی:

خطر استفراغ پنیری نوزاد و بالا آوردن شیر پنیری+ علت آن+ درمان

شیر دادن به نوزاد در محیطی آرام:

سعی کنید مواردی که سبب حواس پرتی فرزنتان میشود مثل سر و صدا را به حداقل برسانید. به این موضوع توجه داشته باشید که نوزاد خود را زمان زیادی گرسنه نگه ندارید. وقتی محیط برای نوزاد به شکلی باشد که باعث حواس پرتی یا وحشت او شود، احتمال اینکه در موقع شیر خوردن هوا بیشتری نیز بخورد بالا میرود.

بررسی سوراخ سرشیشه:

اگرنوزاد شما برای شیر خوردن از شیشه شیر استفاده میکند، حتما بررسی کنید که سوراخ سر شیشه خیلی کوچک نباشد زیرا این موضوع سبب خستگی فرزندتان میشود که خوردن بیشتر هوا را به دنبال دارد. از طرفی نیز اگر سوراخ سر شیشه زیادی بزرگ باشد باعث خوردن جرعه های بزرگ و عق زدن نوزاد میشود چون شیر با سرعت بالایی به دهانش وارد میشود.

آروغ نوزاد:

بعد از هر شیر خوردن، آروغ نوزاد را بگیرید. اگر در موقع شیر خوردن نوزاد شما مکث میکند بهتر است قبل از اینکه به ادامه تغذیه بپردازد، آروغ او را بگیرید. این کار باعث میشود اگر هوا در معده فرزندتان وجود دارد قبل ای اینکه غذای بیشتری روی آن قرار گیرد، خارج شود. اگر در عرض چند دقیقه موفق به گرفتن آروغ فرزندتان نشدید اصلا نگران نباشید زیرا نوزاد شما به وقت بیشتری برای آروغ زدن نیازمند است.

به شکم نوزاد فشار وارد نکنید:

چک کنید که پوشک و لباس فرزندتان بیش از حد تنگ نباشد. شکم نوزاد را تحت فشار قرار ندهید. از شروع سفر با ماشین آن هم درست بعد از شیر خوردن نوزاد پرهیز بفرمایید به دلیل اینکه نوزاد در صندلی ماشین حالت خمیده میگیرد که این موضوع سبب تحت فشار قرار گرفتن معده او میشود.

بلافاصله بعد از شیر خوردن، نوزاد را نخوابانید:

بعد از اتمام شیر خوردن، فرزندتان را در زمان حدودا نیم ساعت به حالت کمی مایل به عمود نگه دارید. برای این کار میتوانید کودک خود را در آغوش گرفته یا در آغوشی بگذارید. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است کافیست با چند بالش فرزندتان را در کنار خودت و در وضعیتی مایل نگه دارید. اگر فرزند شما معمولا در خواب استفراغ میکند بهتر است با پزشک مشورت کنید و از قرار داردن بالش در زیر سر و اطراف او خودداری نمایید.

بیش از حد به نوزاد شیر ندهید:

اگر نوزاد شما بعد از هر بار شیر خوردن به مقدار زیادی استفراغ میکند ممکن است به دلیل زیاد شیر خوردن باشد. برای پی بردن به این موضوع به او شیر کمتری بدهید و نتیجه را مجدد بررسی کنید.

حساسیت های غذایی:

اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه میکند، با پزشک درباره مواد غذایی مشکل ساز مصرفی مشورت کنید زیرا در مواردی شیر گاوی که مادر میخورد سبب حساسیت و استفراغ نوزاد میشود.