دوچرخه ثابت و تردمیل در دوران بارداری

دوچرخه ثابت و تردمیل در دوران بارداری

5/5 - (3 امتیاز)

همانطور که می‌دانید ورزش کردن برای همه افراد مفید است. از زمانی که یک بچه توانایی راه رفتن و فعالیت را بدست می‌آورد تا زمان پیری یک فرد می‌تواند با ورزش کردن بدن خود را سالم نگه دارد.

در این بین، زنان باردار نیز همواره با این سوال مواجه می‌شوند که آیا می‌توان در دوران بارداری ورزش کرد؟ آیا استفاده از دوچرخه ثابت و تردمیل در بارداری برای یک زن باردار مشکل ساز نمی‌شود؟ در صورت استفاده از دوچرخه ثابت و یا تردمیل در دوران بارداری چه مواردی باید رعایت شود؟ چگونه باید از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کرد؟ پاسخ به این سوالات بسیار ساده است و شما با دانستن نکات ریز اما مهم می‌توانید به راحتی در دوران بارداری ورزش کرده و بدن خود را سالم نگه دارید.

آیا می‌توان از دوچرخه ثابت و تردمیل در بارداری استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت هیچ منعی نداشته و هر زن بارداری به راحتی می‌تواند با استفاده مناسب از تردمیل و دوچرخه ثابت ورزش کند. در این بین استفاده درست و نحوه استفاده از هرکدام ازین دو دستگاه و حتی سایر دستگاه‌ها بسیار مهم است. شما باد دانستن نکات ساده و کاربردی علاوه بر حفاظت از سلامتی خود و فرزندتان، می‌توانید به راحتی و با خیال راحت ورزش کنید و از تمرینات خود لذت ببرید. اما این نکات ساده و مواردی که باید در هنگام استفاده در نظر گرفته شوند چه نکاتی هستند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این نکات صحبت کنیم.

نحوه استفاده از دوچرخه ثابت در هنگام بارداری

استفاده از دوچرخه ثابت بسیار ساده است و همه می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند. اگر در دوران بارداری قصد استفاده از آن را داشتید، حتماً ابتدا با پزشک مشاور خود مشورت کنید و در صورت صلاح دید و تایید او، اقدام به ورزش کنید. داشتن برنامه منظم تمرینی نیز بسیار مهم است. سعی کنید مخصوصاً در دوران ۳ ماه ابتدایی بارداری، حداقل ۳ جلسه تمرینی و رکاب زدن به مدت ۲۰ دقیقه را در برنامه خود داشته باشید. همچنین شدت سختی حرکت و سرعت حرکت را پایین نگه دارید و همواره به یاد داشته باشید که شما برای ورزش کردن حرفه‌ای روی دوچرخه قرار نگرفته‌اید بلکه برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان این کار را انجام می‌دهید.

مطالب پیشنهادی:

مضرات گوشی همراه برای خانم های باردار + 6 نکته برای کاهش مضرات تلفن همراه

دلایل خستگی مفرط در دوران بارداری چیست؟ + 6 راه مقابله با خستگی

دستگیره‌های دوچرخه را همواره بگیرید تا با این کار علاوه بر حفظ تعادل بدنتان، بتوانید از وارد شدن فشار به شکم و زیر شکم جلو گیری نمایید. البته استفاده از دوچرخه ثابت پشتی دار یا مبلی نیز بسیار مناسب‌تر از دوچرخه اسپینینگ است. نکته مثبت دوچرخه ثابت مبلی نسبت به دوچرخه ثابت اسپینینگ داشتن پشتی است که باعث حفظ تعادل، کاهش فشار به شکم و زیر شکم و همچنین محافظت بیشتر از مفاصل و مهره‌های کمر، گردن و زانوها می‌شود.
سعی کنید همواره به یک شکل بر روی دوچرخه ننشینید و برای استراحت چند ثانیه‌ای در اواسط تمرین از پا زدن خود داری کرده و آب بنوشید. نوشیدن آب در حین تمرین سبب می‌شود تا بدن دچار کم آبی نشده و جریان خون با سرعت بالا در بدن شما وجود داشته باشد. استفاده از دوچرخه ثابت با معده خالی نیز یکی از موارد ممنوعه است. حتماً حداقل تا یک ساعت پیش از شروع تمرینتان یک وعده غذایی یا میان وعده سبک داشته باشید تا در هنگام ورزش با دوچرخه ثابت دچار افت قند خون نشوید.

نحوه استفاده از تردمیل در هنگام بارداری

استفاده از تردمیل نیز همانند دوچرخه دارای نکاتی ساده اما کاربردی است. به دلیل حساسیت بدن در دوران بارداری و همچنین فشار بالایی که استفاده از تردمیل به بدن وارد می‌شود، توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی از سرعت بالا و شیب زیاد در طول تمرین خود استفاده نکنید. پس از دریافت مشاوره از پزشک مشاور خود، یک برنامه روتین مناسب برای طول هفته برای خود در نظر بگیرید و مطابق با برنامه پیش بروید. دویدن آهسته در ابتدای دوران بارداری در ماه‌های اول با رعایت اصول ایمنی مشکل ساز نیست. اما استفاده از شیب کم به جای دویدن روش بهتری نسبت به دویدن است زیرا فشار کمتری به ناحیه زیر شکم وارد می‌شود و ضربه‌ای از طرف پاها به شکم وارد نخواهد شد.

داشتن وعده یا میان وعده غذایی حداقل تا یک ساعت پیش از شروع تمرین نیز مهم است و حتماً پس از تمرین آب بنوشید تا دچار مشکل کم آبی نشوید. اگر در حین تمرین هر نقطه از بدنتان دچار درد یا گرفتگی شد، ترشح داشتید و یا دچار سردرد یا سرگیجه شدید بلافاصله از روی تردمیل با رعایت اصول ایمنی خارج شده و حتماً تمامی مشکلات را با پزشک مشاور خود در میان بگذارید. در صورتی که استفاده از تردمیل برایتان سخت است سعی کنید پیاده روی عادی را در برنامه خود قرار دهید و زمان استفاده از دوچرخه ثابت را در برنامه‌های خود با مشاوره پزشک بیشتر کنید.
منبع: ایمنا