دلایل خستگی مفرط در دوران بارداری چیست؟ + 6 راه مقابله با خستگی

دلایل خستگی مفرط در دوران بارداری چیست؟ + 6 راه مقابله با خستگی

5/5 - (3 امتیاز)

مادر در دوران بارداری به خصوص در سه ماه ابتدایی احساس خستگی زیادی میکند که این حالت در اواخر دوران بارداری دوباره به وجود می آید. بعضی از خانم ها در کل دوران بارداری خود احساس خستگی میکنند و بعضی اصلا چنین حسی ندارند. در ادامه مطلب به مواردی همچون: خواب آلودگی در بارداری و دلایل خستگی مفرط خواهیم پرداخت.

دلایل خستگی مفرط و خواب آلودگی در بارداری:

اغلب مادران در ابتدای دوران بارداری خود حتی قبل از اینکه وزن اضافه کنند، همیشه احساس خستگی میکنند. حتی ممکن است مادرانی که قبلا تا دیر وقت بیدار بوده اند در دوران بارداریشان از هشت شب به بعد دچار احساس خواب آلودگی شوند. دلیل خستگی مفرط در اوایل دوران بارداری هنوز ثابت نشده، اما تغییرات هورمونی به خصوص بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون و ریلاکسین که از جفت ترشح میشود سبب بیحالی و خستگی زیاد مادر میشود.

احساس خستگی مادر اغلب بعد از گذشت سه ماه ابتدایی بارداری از بین میرود. دلیل دیگری مثل اختلالات خواب در بارداری نیز ممکن است باعث شود که مادر نتواند خواب خوبی داشته باشد که در نتیجه این بیخوابی سبب احساس خستگی مفرط او در طول روز شود.

مادران ممکن است در دوران بارداری خود به حالت تهوع و استفراغ دچار شوند که همین موضوع در کاهش انرژی آنها موثر است. داشتن استرس و اضطراب در این دوران باعث کاهش انرژی مادر میشود. با در نظر گرفتن همه این موارد میتوان فهمید که اگر در پایان روز احساس خستگی کنید اصلا چیز عجیبی نیست.

اگر مادر دچار احساس غم و ناامیدی باشد باید به این نکته توجه کند که ممکن است بخشی از خستگی مربوط به همین احساس افسردگی باشد.

کم خونی و فقر آهن نیز سبب ایجاد احساس خستگی میشود. اگر مادر دچار کم خونی خفیف باشد نشانه های کم خونی را احساس نمیکند. پزشک متخصص با تجویز آزمایش خون در اوایل بارداری تا اواخر این دوران مادر را از این لحاظ تحت نظر خواهد گرفت.

چگونه با خستگی مفرط مقابله کنیم؟

خانم های باردار زیادی با احساس خستگی مفرط رو به رو هستند و باید در مواجه با آن صبور بود. بارداری دورانی است که بالاخره تمام میشود با این وجود برای مقابله با احساس خستگی مفرط میتوان از موارد زیر بهره ببرید:

خواب و استراحت کافی:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که در شب ها زودتر بخوابید. به چرت زدن در طول روز عادت کنید. مادر میتواند در روز به مدت یک ربع چرت بزند تا احساس شادابی کند پس اگر موقعیت مناسبی در طول روز داشتید حتما استراحت کنید.

مطالب پیشنهادی:

همه چیز درباره سفر در بارداری

برنامه روزانه خود را سبک کنید:

از نشستن و بلند شدن های غیر ضروری خودداری کنید و برای انجام کارهای منزل از همسر خود کمک بخواهید. اگر جزو خانم های شاغلی هستید که خارج از منزل کار میکنید حتما ساعت های کاری خود را کمتر کنید. اگر در موقع کار احساس خوبی ندارید حتما درخواست مرخصی استعلاجی دهید.

اگر فرزند دیگری نیز دارید در برخی مواقع از نزدیکان خود بخواهید که از او مراقبت کند تا شما کمی استراحت کنید.

برنامه غذایی سالم:

مادران باردار باید در روز 300 کالری بیشتر از قبل استفاده نمایند. برنامه غذایی سالم شامل: انواع سبزیجات و میوه های تازه، لبنیات کم چرب، گوشت کم چرب، غلات کامل و… است. پیروی از یک برنامه غذایی خوب باعث تامین انرژِی مورد نیاز در طول روز میشود ولی مصرف غذاهای ناسالم سبب کاهش سطح انرژِی میگردد.

در میان وعده از ماست و میوه های تازه استفاده کنید. اگر رژِیم غذایی مناسبی داشته باشید دچار اضافه وزن نمی شوید. اضافه وزن بیش از حد در بارداری از جمله دلایل احساس خستگی مفرط میباشد.

ورزش کنید:

روزانه کمی فعالیت ورزشی سبک مانند پیاده روی کوتاه داشته باشید. پیاده روی باعث بهتر شدن حال روحی مادر میگردد و وزن او را کنترل میکند. اگر از نظر پزشک مشکلی برای ورزش کردن ندارید در طول روز حرکات کششی انجام دهید و نفس عمیق بکشید.

مایعات به اندازه کافی مصرف کنید:

چای دارای کافئین است میتوانید به جای خوردن چای از آب استفاده نمایید. اگر در شب ها به خاطر تکرر ادرار بیدار میشوید، چند ساعت قبل از اینکه بخوابید میزان مایعات مصرفی خود را کم کنید اما در روز به میزان کافی مایعات بنوشید.

روحیه خود را حفظ نمایید:

اگر مادر در سه ماه ابتدای بارداری خود دچار خستگی مفرط است، باید به این نکته توجه کند که در سه ماه دوم بارداری میزان این خستگی کاهش میابد. پس بهتر است سعی کنید که با این شرایط کنار بیاید و روحیه خود را حفظ کنید زیرا به زودی مادر میشوید و فرزند خود را در آغوش میگیرید و همه این سختی ها را از یاد میبرید.