طرز-تهیه-شربت-زعفران

طرز تهیه شربت زعفران + خواص جادویی زعفران

شرب زعفران یک شربت خوشمزه و پر خاصیت و اصیل ایرانی است. که نوشیدن این شربت در فصل تابستان بسیار پر طرفدار و دلپذیر است و یک پذیرایی مناسب با مجالس شما خواهد بود. یکی از نکات مهم در …

4.7/5 - (8 امتیاز)

شرب زعفران یک شربت خوشمزه و پر خاصیت و اصیل ایرانی است. که نوشیدن این شربت در فصل تابستان بسیار پر طرفدار و دلپذیر است و یک پذیرایی مناسب با مجالس شما خواهد بود. یکی از نکات مهم در تهیه شربت گلاب زعفران یا شربت زعفران دانستن طرز تهیه شربت زعفران اصیل ایرانی است.

در روزهای گرم تابستان به دلیل تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن بجاست که از شربت هایی با طبع مناسب این فصل استفاده کنید که علاوه بر رفع کمبود آب بدن خواص مفید دیگری نیز داشته باشد. شربت زعفران علاوه بر تعادل بخشیدن به میزان آب مورد نیاز بدن به رفع خستگی و افسردگی شدید ، کاهش اشتها، کاهش ظرفیت کارایی و فعالیت های بدن و افزایش غلظت خون نیز کمک زیادی می‌کند.

همچنین اگر تمایلی به نوشیدن آب در فصل های گرم سال ندارید می‌توانید از شربت های مختلف مناسب این فصول به جای آب استفاده کنید. از نمونه این شربت ها شربت زعفران است که در ادامه این مطلب به طرز تهیه شربت زعفران خواهیم پرداخت.

مطالب دیگر:

– طرز تهیه فالوده سیب، درمان تپش قلب و افسردگی

– طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا – ۱۰۰% اصیل ایرانی

– درمان فشار خون بالا در طب سنتی بدون دارو/ درمان خانگی

خواص جادویی زعفران

  • زعفران گیاهی خون ساز است و موجب تسهیل گردش خون و کاهش فشار خون در بدن می شود. زعفران از اشباع کلسترول در رگ جلوگیری می کند و به این علت باعث کاهش بیماری های قلبی می کند.
  • زعفران اشتها آور بوده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود، همچنین به هضم بهتر غذا کمک می کند.
  • زعفران به دلیل دارا بودن انتی اکسیدان خواص ضد سرطانی دارد.
  • یکی از عوامل تحریک قاعدگی در زنان که عادت ماهیانه ی منظمی ندارند استفاده از گیاه زعفران است به کاهش درد های ناشی از قاعدگی کمک زیادی می‌کند.
  • زعفران گیاهی فرح بخش بوده و خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب دارد. گفته شده که استفاده مقدار زیادی از دم کرده زعفران موجب احساس سرخوشی و خوشحالی می شود.
  • نوشیدن زعفران باعث تحریک سرفه و استفراغ شده و موجب تسکین درد سینه و گلو و معده می‌شود.
  • از دیگر فواید زعفران افزایش رشد موهای پس سر مردان و زنان است.
  • به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نوشیدن زعفران و شربت زعفران در دوران بارداری ممنوع بوده چرا که ممکن است باعث صدمات جدی به جنین شما بشود.
طرز تهیه شربت گلاب زعفران
طرز تهیه شربت گلاب زعفران

مواد لازم جهت طرز تهیه شربت زعفران

شکربه میزان لازم (میزان دلخواه)
آبدرحدود نیم لیتر
زعفران سابیده شدهنصف قاشق غذاخوری
گلاب3 قاشق غذاخوری در صورت تمایل

طرز تهیه شربت زعفران

آب را درون ظرف ریخته روی شعله اجاق قرار می‌دهیم تا به جوش آید. سپس شعله را کم کرده و شکر را به آرامی با آب مخلوط می‌کنیم. آن را هم زده تا دانه های شکر کاملا حل شوند.

سپس زعفران دم شده را به مخلوص آب و شکر اضافه می‌کنیم.
بعد از اضافه کردن زعفران حالا نوبت به اضافه کردن گلاب به مخلوط شربت است. بعد از آن مخلوط شربت را به مدت 15 دقیقه بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا شربت غلیظ شود.

قابلمه را از روی حرارت اجاق بردارید و اجازه بدهید تا خنک شود. پس از خنک شدن آن را درون ظرف شیشه ای قرار داده و آن را در جای خنک نگه دارید.

برای نوشیدن فقط کافی است که به مقدار یک سوم لیوان شربت و بافی را آب پر کرده و با اضافه کردن چند تکه یخ، خنک بنوشید.

نکته :

  • می‌توانید با اضافه کردن تخم شربتی به این شرت به طعم و زیبایی آن کمک کنید.( برای این کار کافیست تخم شربتی را خیسانده و بعد از لعاب دادن به شربت اضافه کنید.)
  • دوباره تاکید میکنیم که این شرت اکیدا مناسب زنان باردار نیست زیرا ممکن است باعث صدمات جدی به جنین خواهد شد.