آیا-اشعه-ماموگرافی-سرطان-زا-است-؟-ماموگرافی-چیست

آیا سرطان زا بودن ماموگرافی حقیقت دارد ؟

تا قبل از چهل سالگی انجام ماموگرافی هیچ ضرورتی ندارد اما بهتر است یک بار در حدود 35 سالگی و پس از 40 سالگی این بررسی انجام شود بخصوص در خانم ها که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها …

5/5 - (9 امتیاز)

ماموگرافی چیست ؟ ماموگرافی یکی از روشهای تشخیص پزشکی از نوع تصویری است که با استفاده از میزان پایین اشعه ایکس توده های درون پستان را مورد بررسی قرار می دهد و از این طریق احتمال یا وجود غده های سرطانی را تشخیص داده و فرد را به سمت درمان هرچه زودتر هدایت می کند. ماموگرافی معمولا با کمی درد همراه است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

چه زمانی ماموگرافی کنیم؟

تا قبل از چهل سالگی انجام ماموگرافی هیچ ضرورتی ندارد اما بهتر است یک بار در حدود 35 سالگی و پس از 40 سالگی این بررسی انجام شود بخصوص در خانم ها که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها نسبت به آقایان بیشتر است. بعد از 50 سالگی نیز بهتر است این تست هر 2 یا 3 سال یک بار انجام شود. مامو گرافی موثرترین راه تشخیص سرطان سینه است و با معاینات مرتب می توان بیماری را خیلی قبلتر از اینکه توسط پزشک و با معاینه دستی تشخیص داده شود، آن را تشخیص داده و در جهت درمان آن کوشید.

بهتر است خانم ها تا قبل از 40 سالگی همواره سینه های خود را با روشهای مختلف پزشکی مورد بررسی قرار داده و به محض مشاهده موارد مشکوک و غیر عادی به پزشک متخصص مراجعه کنند. و بعد از 40 سالگی معاینات منظم ماموگرافی را آغاز کنند.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه را دارند باید بطور مداوم معاینه ها را انجام دهند.

مطالب مرتبط:

همه آنچه درباره عکس رنگی رحم ، کاربرد و عوارض آن + عکس

شروع آسان شیردهی به نوزاد + شیردهی به نوزاد

نکات مهم بچه دار شدن در سن بالا

آیا اشعه ماموگرافی سرطان زا است؟

دوز اشعه ایکس در ماموگرافی بسیار پایین است و این ادعا که ماموگرافی به دلیل استفاده از اشعه ایکس سرطان زا است، صحیح نیست این تست، راهی برای تشخیص سرطان اسن نه ایجاد آن!

اگر در معاینات ماموگرافی مورد مشکوکی دیده شود، از سونوگرافی به عنوان تشخیص تکمیلی استفاده میی شود اما سونوگرافی را نمی توان جایگزین ماموگرافی کرد. در صورد تایید احتمال خطر توسط سونوگرافی، نمونه برداری و دیگر روشهای تشخیصی نیز انجام می شوند.

با درد ماموگرافی چه کنیم؟

میزان احساس درد در ماموگرافی به بافت پستان و شرایط منحصر به فرد هر شخص بستگی دارد. در سینه هایی که بافت فیبروکیستیک دارند درد بیشتری احساس می شود. بهتر است دوتا سه روز قبل از انجام ماموگرافی از مصرف ادویه های تند شکلاتهای تلخ و قهوه و مواد با کافئین بالا پرهیز کنید. انجام ماموگرافی بعد از دوران قاعدگی درد کمتری را به همراه دارد.

نکته: انجام ماموگرافی برای خانم هایی که در دوران شیردهی هستند توصیه نمی شود و بهتر است دست کم سه تا چهار ماه بعد از قطع شیردهی انجام شود. همچنین در خانم های باردار با تشخیص پزشک، معاینه ماموگرافی انجام می شود.

فایده ماموگرافی چیست ؟

در درمان سرطان، زمان مهمترین فاکتور است. تشخیص به موقع سرطان، راه های مختلف و موثرتر درمانی را پیش روی بیمار قرار می دهد. ماموگرافی امکان تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی بیماری را فراهم کرده و از این طریق درمان سریع و آسانتری را در اختیار بیمار قرار می دهد.

ماموگرافی رشد غیرطبیعی بافتهای مجاری شیری را تشخیص می دهد.

بعد از انجام ماموگرافی هیچ اشعه یی در بدن فرد باقی نمی ماند و هیچ آسیبی به بافت های اطراف نمی رساند

روش مکمل ماموگرافی چیست ؟

در صورت مشاهده موارد مشکوک در ماموگرافی حتما باید موارد تکمیلی را انجام دهید. سونوگرافی، نمونه برداری و… از جمله این موارد هستند. روشهای تشخیص تکمیلی ممکن است احتمال خطر را رد، یا تایید کنند بنابراین به اندازه ماموگرافی حائز اهمیت هستند.