آیا به نوزاد آب بدهیم؟ از کی میتوانیم به نوزاد آب بدهیم؟

آیا به نوزاد آب بدهیم؟ از کی میتوانیم به نوزاد آب بدهیم؟

5/5 - (6 امتیاز)

همه ما انسان ها برای زندگی به آب احتیاج داریم و فقط بزرگسالان نیستند که به آب برای رفع تشنگی خود نیازمندند. شاید در ذهن خود با سوالاتی همچون: آیا نوزاد تشنه میشود؟ آیا میتوان به نوزاد آب داد؟ آیا به نوزاد آب بدهیم؟ آیا میشود به نوزاد آب داد؟ و… مواجه شده باشید.

از چند ماهگی به نوزاد خود آب بدهیم؟

خوب است والدین تا شش ماهگی نوزاد یا تا زمانی که خوردن غذاهای جامد را شروع کند برای آب دادن به او صبر کنند. زیرا نوزاد تا آن موقع به دلیل مصرف شیر مادر همه نیاز هایش نسبت به آب برطرف میشود. اما در شرایطی مانند دمای بالای هوا یا تب نوزاد که سبب بی اشتهایی او میشود بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا اگر آب بدن نوزاد کم است مورد درمان قرار گیرد.

چگونه به نوزاد آب دهیم؟

به صورت مستقیم از آب لوله کشی به نوزاد خود ندهید زیرا ممکن است نوزاد به مواد معدنی موجود در آب همچون منیزیم، کلسیم، سدیم و… حساس باشد و سلامتی او را دچار مشکل سازد. اگر آب دارای میکروب باشد بدن نوزاد نمیتواند به خوبی با آن مقابله کند زیرا هنوز سیستم ایمنی بدن او نابالغ است.

  • برای اینکه میکروب های مضر موجود در آب از بین بروند بهتر است به مدت یک دقیقه آب را بجوشانید و بعد از خنک شدن به نوزاد خود بدهید.
  • تا زمانی که نوزاد به سن چهارماهگی برسد باید برای تهیه شیر خشک از آب جوشیده استفاده کنید. شیر خشک نوزاد را دقیقا مطابق دستور تهیه کنید زیرا مقدار آبی که استفاده میکنید بسیار مهم است.
  • آب های معدنی و آب چشمه هم قبل از دادن به نوزاد بجوشانید.
  • میتوانید مقداری آب را بجوشانید و به صورت آماده در بطری تمیز و در دار نگه داری کنید. آب جوشیده را میتوانید به مدت سه روز در یخچال یا یک روز در دمای محیط نگه دارید.
  • جوشیدن آب باعث از بین رفتن مواد معدنی و شیمیایی آن نمیشود.
  • از آب مقطر یا آب های تصفیه شده به نوزاد خود ندهید زیرا این آب ها املاح معدنی ندارند و ممکن است سلامتی نوزاد شما را دچار مشکل کند.

مطالب پیشنهادی:

آیا تلویزیون برای نوزاد و کودک ضرر دارد ؟+ نکات کامل

چه مقدار آب به نوزاد بدهیم؟

بعد از اینکه نوزا شما به شش ماهگی رسید به صورت مرتب به او آب دهید. مصرف آب در مقایسه با آب میوه بسیار مفیدتر است به دلیل اینکه آب میوه دارای مقدار زیادی قند و کالری است.

و این موضوع را در نظر داشته باشید که نوشیدن آب فقط سبب رفع تشنگی میشود و جلوی احساس گرسنگی کودک شما را نمیگیرد.

نوزاد شما در ازای هر کیلو گرم از وزنش یه یک سوم فنجان آب احتیاج دارد.

این موضوع را در نظر داشته باشید که بیشتر به نوزاد خود آب دهید نه آب میوه!

اگر نوزاد شما شب ها بیدار میشود بهتر است به جای شیر به او آب دهید زیرا معمولا در آن موقع تشنه است نه گرسنه! زمانی که کودک شما کمی بزرگتر شد میتوانید در کنارش ظرفی آب قرار دهید تا بدون بیدار کردن شما از آن بنوشد.

وقتی هوا خیلی گرم است یا کودک شما دچار تب است نیازش به آب بیشتر خواهد بود.

آیا به نوزا آب قند بدهیم؟

در جواب این سوال باید گفت که خیر، شما نمیتوانید به نوزاد تازه متولد شده خود آب قند دهید. حتی اگر برای نوزاد خود از شیر خشک استفاده میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که کاملا طبق دستور از میزان معینی آب برای تهیه آن استفاده کنید.

نوزاد با تغذیه از شیر مادر یا شیر خشک همه نیازش نسبت به آب برطرف میشود. زمانی که نوزاد شما تازه متولد شده است فقط از شیر مادر میخورد، آغوزی که نوزاد میخورد حاوی مقادیر زیادی ویتامین و آب است که برای نوزاد کافی است و نیازی نیست شما آب اضافه ای به او بدهید.