خوردن کدام خوراکی ها در دوران بارداری ضرر دارد؟

خوردن کدام خوراکی ها در دوران بارداری ضرر دارد؟

4.8/5 - (9 امتیاز)

دوران بارداری، دوران حساسی است و در این دوره برای خانم های باردار ممکن است در مصرف برخی مواد غذایی سوال هایی پیش بیاید که آیا میتوانند از آن ماده در دوران بارداری مصرف کنند یا مصرف آن با ممنوعیت هایی مواجه است.

در این مطلب ما سعی داریم شما را با مصرف و یا عدم مصرف برخی مواد خوراکی در دوران بارداری آشنا کنیم.

آیا ژله در بارداری ضرر دارد؟

در پاسخ به سوالاتی چون آیا خوردن ژله در بارداری ضرر دارد؟ و یا خوردن ژله در بارداری چه فایده هایی دارد؟ و همچنین آیا ژله در بارداری ضرر دارد؟ باید گفته شود خوردن ژله در دوران بارداری برای همه خانم های باردار مناسب است و فایده های زیادی برای مادر و جنین دارد. پس خانم های باردار میتوانند در کل دوران بارداری از ژله استفاده کنند. اما فراموش نشود که در خوردن ژله نباید زیاده روی کنید.

ماده اصلی تشکیل دهنده ژله های موجود در بازار از ژلاتین است. ژلاتین از استخوان خوک و گاو و یا از پوست بعضی ماهی ها تولید میشود. ژلاتین نوعی پروتئین است که به دلیل داشتن آمینو اسیدهای ضروری، برای استخوان مفید است.

همچنین ژلاتین حاوی مقدار کمی از عناصری نظیر سدیم، پتاسیم، آهن و کلسیم میباشد. ژلاتین گرفته شده از استخوان گاو بسیار مقوی بوده و برای سلامت استخوان، مخصوصا در خانم های باردار، بسیار مفید است؛ اما قیمت آن بسیار بالاست.

خوردن ژله در حد چند بار در ماه اشکالی ندارد ولی خوردن زیاد آن ضرر دارد. ژله های موجود در بازار حاوی رنگ های خوراکی هستند؛ مقدار پایین خوردن رنگ های خوراکی مشکلی ندارد اما اگر هر روز مصرف شود حتما سبب مشکلاتی میشود.

در ضمن ژله کالری بالا و مواد مغذی زیادی ندارد و نمیتواند نیازهای خانم باردار و جنین را تامین کند و فقط باعث پر شدن معده میشود؛ بنابراین مصرف بیش از حد ژله مخصوصا برای خانم های بارداری که در سه ماهه اول دچار تهوع و بی اشتهایی میشوند به میزان زیاد و افراطی اصلا توصیه نمیشود.

توجه داشته باشید خوردن ژله های موجود در بازار را به علت شکر بالا و رنگ های مصنوعی در دوران بارداری زیاد توصیه نکرده و مخصوصا خانم هایی که مشکل گوارشی دارند میبایست از خوردن ژله پرهیز کنند.

عوارض خوردن ژله که در برخی از افراد باردار ممکن است ایجاد شود عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرفه
  • تهوع
  • خارش پوستی

همچنین فایده های خوردن ژله در بارداری عبارتند از:

  • هضم غذا را آسان تر میکند: ژله های میوه ای دارای فیبر میباشند؛ فیبر یک عنصر حیاتی است که روند هضم غذا و سطح کلسترول را در دوران بارداری تنظیم میکند.
  • اشتهای زیاد زنان باردار را کنترل میکند: در دوران بارداری اکثر خانم های باردار احساس شدید گرسنگی میکنند. خوردن ژله کمک میکند تا مدت بیشتری احساس سیری داشته باشند.
  • ژله برخی مواد معدنی را برای بدن تامین میکند: ژله میوه ای دارای چندین ماده معدنی است که شامل پتاسیم، منیزیم، روی، آهن و کلسیم میباشد. کلسیم و منیزیم جهت بهبود روند تشکیل و رشد استخوان جنین موثر بوده و آهن به اکسیژن رسانی خون و پتاسیم نیز برای تنظیم فشار خون مناسب میباشد.
  • ژله دارای ویتامین C و B میباشد: ویتامین B و ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری بسیار مفید است.
  • همچنین فولات موجود در ژله برای پیشگیری از نقص مادر زادی، به نوزاد کمک میکند.
  • مصرف ژله برای پیشگیری از مشکلات رشد جنین مناسب بوده و باعث رشد مغز و سیستم عصبی جنین میشود.
  • خوردن ژله استرس را کم میکند و به افسردگی خانم های باردار کمک میکند.

آیا عسل در بارداری ضرر دارد؟

اگر سوالاتی همچون آیا خوردن عسل در بارداری ضرر دارد؟ و احتیاط های لازم در زمان مصرف عسل در بارداری چیست؟ یا تاثیر عسل بر باروری چیست؟ و یا فایده های خوردن عسل در بارداری چیست؟ و همچنین خوردن عسل در بارداری مجاز می باشد؟ برای شما در دوران بارداری تان پیش آمده، باید در ابتدا گفته شود که خانم های باردار میتوانند در دوران بارداری بدون نگرانی از عسل استفاده کنند.

مهم ترین علت نگرانی خوردن عسل در بارداری، وجود باکتری بوتولینوم در عسل است. درمورد این باکتری باید بدانید که، این باکتری در معده همه افراد بالای یک سال از بین میرود؛ اما برای کودکان زیر یک سال که معده ی آن ها هنوز به تکامل نرسیده، احتمال دارد تولید سم کرده و کودک را مبتلا به بوتولیسم کند. پس مصرف عسل برای خانم باردار هیچ ضرری ندارد و باید بدانید که این باکتری قابلیت انتقال به جنین را ندارد.

از سوالات دیگری که ممکن است برای افراد پیش بیاید آن است که آیا خوردن عسل در بارداری باعث سقط جنین میشود؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود یکی از ترکیب هایی که امکان دارد باعث سقط شود، خوردن عسل با دانه کنجد است. این ترکیب یک تجویز سنتی برای سقط جنین میباشد. بنابراین باید در مصرف این دو احتیاط کنیم. در ادامه به بررسی برخی احتیاط های لازم جهت مصرف عسل در بارداری خواهیم پرداخت.

احتیاط های لازم در مصرف عسل در بارداری:

  • بهتر است برای استفاده از فواید عسل، از عسل خام استفاده شود؛ عسل خام، عسلی است که حرارت ندیده باشد.
  • عسل را از جای مطمئن تهیه کنید و از طبیعی بودنش مطمئن شوید.
  • عسل را با آب داغ و یا نوشیدنی ها مخلوط نکنید چون آنزیم های مفید آن از بین میرود.

عسل دارای خواصی است که هم بر باروری تاثیر گذاشته و هم در بارداری مورد استفاده است. در ادامه ابتدا خواص عسل را بر باروری بررسی کرده و بعد درمورد عوارض و خواص عسل در بارداری صحبت خواهیم کرد.

خواص عسل بر باروری:

از عسل برای تحریک بارداری استفاده میکنند؛ به خصوص عسل هایی که دارای گرده هستند. عسل حاوی آهن، کلسیم و اسید های آمینه است که در باروری موثر میباشند. همچنین عسل دارای ویتامین B بوده که یک ماده مهم در تولید هورمون تستوسترون است که در افزایش تعداد اسپرم تاثیر زیادی دارد.

افراط کردن در خوردن عسل در بارداری چه عوارضی دارد؟

  • حساسیت انسولین را زیاد میکند: عسل، قند خون را بالا می برد و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.
  • باعث گرفتگی عضلات معده میشود: عسل می تواند باعث گرفتگی معده، نفخ، اسهال و یبوست شود. همچنین افراط کردن در خوردن عسل بدن را اسیدی میکند و بر عملکرد دستگاه گوارش اثر گذاشته و باعث کند شدن عمل هضم غذا میشود.
  • بر سلامت دندان ها تاثیر میگذارد: میزان قند بالایی که در عسل وجود دارد باعث ایجاد حفره در دندانها و پوسیدگی دندان میشود.
  • کالری موجود در عسل باعث اضافه وزن میشود.

خواص عسل در بارداری

  • کاهش آلرژی های فصلی: عسل اگر از نوع طبیعی باشد به خاطر داشتن گرده گل در داخل عسل، میتواند حساسیت های فصلی را در دوران بارداری کم کند و برای بهبود آسم و بیماری های دستگاه تنفسی کمک کننده باشد.
  • کمک به درمان سرفه و گلو درد: عسل میتواند به بهبود سرفه و گلو درد کمک کند و نیاز به دارو و آنتی بیوتیک ها را قطع کند.
  • عسل میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند: توجه به این مورد، مخصوصا برای خانم های باردار، باعث میشود با خوردن عسل سیستم ایمنی بدنشان را بالا برده تا دیگر نیازی به داروهای شیمیایی پیدا نکنند.
  • کمک به بی خوابی: خانم های باردار قبل از خواب میتوانند یک قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و میل کنند. این کار کمک میکند تا خواب راحت تری داشته باشند.
  • مداوای زخم معده: مصرف منظم عسل باعث کاهش رشد باکتری هلیکو باکتری پیلوری در معده شده و سبب تسکین سوزش معده و خنثی کردن اسید معده میشود. همچنین در درمان بریدگی های پوست، زخم ها و سوختگی های خفیف موثر است.
  • کاهش حالت تهوع در بارداری: مصرف عسل در بارداری میتواند به کاهش حالت تهوع در دوران بارداری کمک کند و باعث هیدارته شدن بدن شود.

آیا زنجبیل در بارداری ضرر دارد؟

در پاسخ به سوالاتی چون آیا خوردن زنجبیل در بارداری ضرر دارد؟ و یا خوردن زنجبیل در بارداری چه فایده هایی دارد؟ و همچنین آیا زنجبیل در بارداری ضرر دارد؟ باید گفته شود مقدار مجاز زنجبیل برای خانم های باردار در روز، یک گرم از ریشه زنجبیل میباشد.

شما میتوانید برای جلوگیری از حالت تهوع های دوران بارداری از زنجبیل تازه و یا آبنبات زنجبیلی استفاده کنید. البته باید در سه ماه اول بارداری مصرف زنجبیل تحت نظر پزشک باشد.

موثر ترین شکل مصرف زنجبیل در دوران بارداری، به صورت تازه و طبیعی و به مقدار مجاز است. همچنین علاوه بر زنجبیل تازه و آبنبات زنجبیلی، مصرف چای زنجبیلی نیز باعث میشود حالت تهوع بارداری شما بهبود یابد.

مصرف زنجبیل مزایا و مضراتی را در دوران بارداری به همراه دارد که در ادامه به هر دو آنها خواهیم پرداخت.

مزایا زنجبیل در بارداری

  • سبب بهبود گردش خون میشود: استفاده از زنجبیل سبب بهبودی گردش خون بدن مادر شده و همچنین کمک میکند تا اکسیژن و مواد مورد نیاز جنین، بهتر به جنین منتقل شود.
  • باعث کاهش کلسترول خون میشود: مصرف زنجبیل، سطح کلسترول خون را پایین آورده و سبب میشود خطراتی که در اثر کلسترول بالا، برای خانم های باردار ایجاد میشود، به حداقل برسند.
  • تهوع بارداری را کاهش داده و رفع میکند: مصرف چای زنجبیلی باعث میشود حالت تهوع بارداری شما بهبود یابد.
  • ضد التهاب میباشد: زنجبیل سبب خنثی کردن رادیکال های آزاد شده و مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر خواهد شد.
  • تقویت سیستم ایمنی جنین: زنجبیل تازه همچنین حاوی آهن و ویتامین C بوده که به تقویت سیستم ایمنی جنین کمک می کند و همچنین احتمال بروز نقایص مادرزادی بدو تولد را به حداقل میرساند.

عوارض زنجبیل در بارداری

  • اگر سابقه بارداری پر خطر و سقط جنین و خونریزی واژینال و لختگی خون دارید از مصرف زنجبیل خودداری کنید.
  • زنجبیل برای خانم هایی که دیابت بارداری دارند مناسب نیست چون خوردن زنجبیل بر قند خون تاثیر میگذارد.
  • مصرف زیاد زنجبیل باعث سقط جنین و یا باعث خونریزی در خانم باردار میشود.
  • باید زنجبیل به اندازه مصرف شود و زیاده روی و افراط کردن در خوردن آن ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد.

مطالب پیشنهادی:

مصرف کدام خوراکی ها در دوران بارداری مضر است؟

آیا گلاب در بارداری ضرر دارد؟

گلاب قدمت تاریخی دارد و از آن برای آرامش بخشی جسمی و روحی استفاده میکنند. گلاب یکی از پر کاربرد ترین مایعات در صنعت عطر سازی به حساب می آید. بیشتر متخصصان، گلاب را گران ترین اسانس دنیا می دانند. قمصر کاشان معروف ترین نقطه دنیا برای گلاب گیری به حساب می آید.

در پاسخ به سوالات آیا گلاب در بارداری ضرر دارد ؟ و همچنین فایده های گلاب در بارداری چیست ؟ باید در ابتدا توجه داشته باشید که گلاب از جمله عرقیجات خوش عطر میباشد که از گل محمدی به دست می آید و بومی کشور ایران است و طبیعت گرم و خشک دارد.

گلاب معمولا هیچ گونه عوارضی ندارد اما در برخی افراد ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی شود؛ به همین دلیل میتوان قبل از مصرف مقدار کمی از گلاب را روی پوست دست تست کرد و اگر بعد از 24 ساعت حساسیتی ظاهر نشد، میتوان از آن استفاده کرد.

از جمله حساسیت هایی که گلاب ایجاد میکند میتوان به قرمزی، تحریک شدن پوست و سوزش اشاره کرد.

گلاب در دوران بارداری هیچ گونه ضرری ندارد و حتی می تواند مفید باشد. گلاب حاوی ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، منگنز، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های گروه B میباشد. ویتامین های گروه B، برای تقویت سیستم ایمنی خانم های باردار و جنین مفید میباشند.

همچنین گلاب میتواند برای کاهش مشکلاتی از جمله تهوع و استفراغ، یبوست، اضطراب و استرس و بی خوابی به خانم های باردار کمک کند.

گلاب برای از بین رفتن حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی، از طریق استشمام و خوردن شربت گلاب، موثر میباشد. شربت گلاب سبب تقویت قلب و تنظیم ضربان قلب و همچنین افزایش روحیه و حس شاد بودن، میشود.

با وجود اینکه مصرف گلاب در بارداری برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، اما فراموش نشود مصرف بیش از حد آن ممکن است برای جنین خطراتی داشته باشد.

از دیگر فواید خوردن گلاب از بین رفتن دردهای عضلانی و کمر درد میباشد.

خانم های باردار در هنگام سرما خوردگی میتوانند از شربت گلاب برای کاهش گلو درد و تب استفاده کنند.

یبوست یکی از بیماری های شایع در دوران بارداری محسوب میشود. در زمانی که مبتلا به یبوست طولانی شدید، مصرف گلاب می تواند این مشکل را درمان کند.

کمک به درمان بی خوابی یکی دیگر از فواید گلاب میباشد.

گلاب همچنین برای بهبود مشکلات پوستی همچون خشکی بیش از حد، چرب شدن و یا بروز آکنه و جوش در زنان باردار کمک کننده است.

گلاب یک ضد عفونی کننده است که به تولید هیستامین توسط سیستم ایمنی بدن کمک میکند و برای پیشگیری و درمان عفونت موثر است.

آیا فلفل در بارداری ضرر دارد؟

در رابطه با مصرف فلفل دلمه ای در بارداری و پاسخ به سوالاتی همچون: آیا مصرف فلفل دلمه ای در بارداری ضرر دارد ؟ و یا آیا مصرف فلفل دلمه ای در بارداری مفید است؟ باید گفته شود که ما سه نوع فلفل دلمه ای قرمز، سبز و زرد داریم که در ادامه به بررسی هر سه مدل برای مصرف و یا عدم مصرف آنها در بارداری خواهیم پرداخت.

یا مصرف فلفل دلمه ای قرمز در دوران بارداری ضرری دارد؟

فلفل دلمه ای قرمز رنگ سرشار از بتا کاروتن است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده و این ویتامین برای تشکیل و تکامل استخوان ها، چشم ها و سایر اندام های جنین نقش موثری را ایفا میکند. علاوه بر آن، مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای قرمز، سه برابر فلفل دلمه ای سبز است. ویتامین C در ترمیم بافت های آسیب دیده تاثیر بسیاری دارد و به بهبود وضعیت سلامتی مادران باردار در دوران بارداری کمک می کند.

یا مصرف فلفل دلمه ای سبز در دوران بارداری ضرری دارد؟

مصرف فلفل دلمه ای سبز نیز در دوران بارداری مجاز بوده و هیچ مشکلی را ایجاد نمیکند، اما با توجه به مزایای بیشتر فلفل دلمه ای قرمز نسبت به فلفل دلمه ای سبز، در صورت در دسترس بودن، توصیه می کنیم که نوع قرمز رنگ آن را برای مصرف انتخاب کنید.

یا مصرف فلفل دلمه ای زرد در دوران بارداری ضرری دارد؟

فلفل دلمه ای زرد یک منبع غنی از ویتامین C است. علاوه بر آن با جای دادن این ماده غذایی در برنامه رژیم غذایی خود، خود و جنینتان را از خاصیت های فراوان آن بهره مند سازید.

توجه داشته باشید مصرف منظم فلفل دلمه ای زرد می تواند برخی مشکلات تنفسی مانند آسم را مقداری بهبود ببخشد.

همچنین فلفل دلمه ای سبز در کاهش و درمان علائم سرماخوردگی و بهبود عملکرد و سلامت قلب نیز موثر است.