نکات-زناشویی و ربابط جنسینکات-زناشویی و ربابط جنسی

افسردگی بعد از زایمان

در صد زیادی از مادران بعد از زایمان دچار افسردگی بعد از زایمان می شوند که معمولا گذراست و از بین می رود اما در صورت بی توجهی و عدم برخورد صحیح با این موضوع ممکن است زمینه ساز مشکلات روحی بیشتری بشود.

دلایل افسردگی بعد از زایمان:

  • تغییرات هورمونی
  • درد و فشارهای جسمی زایمان
  • کم خوابی، تغییرات تغذیه و…
  • کاهش روابط عاطفی و جنسی با همسر
  • کاهش توجه همسر و معطوف شدن محبت و توجه وی به نوزاد
  • تاکیدات مدام اطرافیان در مورد لزوم توجه به فرزند و یادآوری وظایف
  • دخالت اطرافیان در امور نوزاد و ایراد گرفتن از روش های مادر

همه ی این موارد می تواند باعث تضعیف روحیه ی مادر و بروز افسردگی بعد از زایمان بشود.

مطالب دیگر:

– سونو NT یا سونوگرافی NT و آنچه نمی‌دانید؟

– آیا رابطه در دوران بارداری خطرناک است؟

نشانه های افسردگی:

  • بی خوابی و کم اشتهایی
  • نا امیدی و گوشه گیری
  • خشم و پرخاش ناگهانی
  • بی احساس بودن نسبت به فرزند تازه به دنیا آمده
  • سردرد و دردهای جسمی دیگر که دلیل مشخصی ندارند.

پیشگیری و درمان:

  1. پیش از هر کاری با پزشکتان مشورت کنید.
  2. مصرف اسیدهای چرب و امگا3 در دوران شیردهی (مصرف آن در دوران بارداری نیز در پیشگیری موثر است)
  3. شیر دادن به نوزاد: اگر مشکل خاصی در شیردهی ندارید، خودتان به نوزاد شیر بدهید این عمل باعث ترشح هورمون اکسی توسین می شود که ضد افسردگی است و باعث افزایش عاطفه تان نسبت به نوزاد می شود.
  4. ورزش کردن بصورت منظم باعث تقویت روحیه و همچنین سرعت گرفتن روند توازن وزن شما می شود. و باز گشتن به اندام اولیه، به شما روحیه می دهد.
  5. مطالعه: برای مطالعه کردن نیز وقت بگذارید. با مطالعه در مورد مادر و فرند و مسائل بچه داری با دنیای زیبایی که پیش رو دارید آشنا می شوید و امید به آینده تان افزایش می یابد.
  6. نگذارید رسیدگی به نوزاد بین شما و همسرتان فاصله بیندازد. جای خوابتان را جدا نکنید برای حرف زدن با هم و ابراز احساسات وقت بگذارید
  7. قرآن خواندن و زمزمه ی دعاهای مذهبی که به آن اعتقاد دارید نیز بسیار موثر است.