طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا خانگی + فیلم آموزشی + دستور هندی

4.9/5 - (20 امتیاز)
چای ماسالا خواص بسیار زیادی از جمله کاهش وزن ، بهبود سیستم گوارش و … دارد که می‌توانید برای دانستن اطلاعات بیشتری از خواص این چای خوشمزه و متفاوت ” تاثیر چای ماسالا بر کاهش وزن ” را بخوانید. طرز تهیه چای ماسالا خانگی بسیار ساده است. تنها با داشتن چند ادویه‌ی معمولی می‌توانید طبق دستور زیر یک چای ماسالای خانگی عالی و بی نظیر تهیه کنید. دستورالعمل زیر یکی از دستورهای پیشنهادی برای تهیه‌ی این نوشیدنی هندی – پاکستانی است. این چای در مدت زمان بسیار کوتاهی درست می‌شود و می‌توانید با تهیه و نگهداری آن در یخچال، در زمان هایی که دوست دارید به راحتی آن را سرو کنید و از نوشیدن آن در کنار دوستانتان لذت ببرید.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا نوشیدنی‌ای معطر است که برای سلامت قلب مفید است و موجب کاهش قندخون، هضم بهتر غذا و کاهش وزن می‌شود. اگرچه، بسیاری از خواص و فواید ذکرشده برای این نوشیدنی به‌لحاظ علمی نیز اثبات شده است، باید توجه داشت که تمام خواص این چای مربوط به ادویه‌های به‌کاررفته در آن است. چای ماسالا یه نوشیدنی هندی پاکستانی است که در بین مردم جنوب آسیا و مخصوصا شبه قاره هند طرفداران بسیاری دارد. ترکیبات اصلی چای ماسالا را چای ، شیر ، ماسالا تشکیل می دهد که به نوعی طرز تهیه متفاوت چای است. نام چای ماسالا از زبان هندی وارد شد و به معنای چای ادویه ای است. ماسالا در لغت به معنای ادویه است. حتما برای یک بار هم که شده این نوشیدنی خوشمزه و خوش‌عطر را امتحان کنید. توجه داشته باشید نوشیدن یک چای نسبتا تلخ فواید و خواص بیشتری در مقایسه با چای ماسالای شیرین‌‌شده دارد.

حتما بخوانید: – دسر توت فرنگی یخی ( بستنی توت فرنگی ) پیش غذای محبوب ایتالیایی – طرز تهیه خورش مرغ و انار ،غذایی خوشمزه و متفاوت + نکات طلایی

فیلم آموزشی دستور تهیه چای ماسالا هنی _ تند و پر مزه:

مکتوب دستور تهیه چای ماسالا پاکستانی _ ملایم :

ترکیبات مورد نیاز برای تهیه چای ماسالا خانگی :

برای تهیه‌ی ۴۷۴ میلی‌گرم چای ماسالا لیست مواد زیر مورد نیاز است. همه این ادویه ها را می توانید به راحتی در هر عطاری پیدا کنید و با آنها این ترکیب خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا :

  • ۲۰ عدد دانه‌ی فلفل سیاه و یا سفید؛
  • پنج دانه میخک؛
  • ۵ دانه هل سبز؛
  • یک عدد چوب دارچین؛
  • یک عدد بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای؛
  • ۲.۵ (۵۹۳ میلی‌گرم) فنجان آب؛
  • ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه؛
  • ۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه‌ی تکه‌تکه شده.

طرز تهیه چای ماسالا خانگی :

پودر فلفل سیاه، میخک، هل،‌ دارچین و بادیان خَتایی را به‌مدت دو دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود. با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه ادویه‌ها را به‌صورت کاملا پودرشده دربیاورید. در یک ظرف بزرگ آب، همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و حدود ۲۰ دقیقه حرارت بدهید. نگذارید مواد به نقطه‌ی جوش برسد، زیرا این کار باعث تلخی بیشتر چای می‌شود. چای سیاه را به مخلوط اضافه کنید و مواد را از روی حرارت بردارید. ده دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا در آب حل شوند و سپس سرو کنید. در طرز تهیه چای ماسالا آمده که اگر ترجیح می‌دهید چای را شیرین میل کنید، می‌توانید دوباره آن را روی حرارت قرار دهید، شکر، عسل یا هر چیز دیگری که دوست دارید به آن اضافه کنید و به‌مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آن را هم بزنید. سپس مجدد از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید. بر طبق طرز تهیه چای ماسالا می‌توانید چای آماده‌شده را در یک بطری تمیز بریزید و در یخچال بگذارید. این چای را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید. هر زمان هوس یک فنجان چای کردید فقط کافی است کمی آب داغ به‌همراه شیر گاو و یا شیر گیاهی به آن اضافه کنید. اگر دوست دارید یک چای لاته بخورید نیز می‌توانید یک واحد از مواد آماده‌شده را با دو واحد شیر مخلوط کنید.
خلاصه: طرز تهیه چای ماسالا خانگی بسیار ساده و به‌ راحتی با عمل به دستورات ذکرشده در بالا می‌توانید یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید.

خواص چای ماسالا برای بدن:

مصرف چای ماسالا خانگی می تواند باعث جلوگیری از سرطان و پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش فشار خون در بدن انسان شود.

تاثیر چای ماسالا بر کاهش وزن:

چای ماسالا از افزایش وزن جلوگیری می‌کند و تأثیر مثبتی بر کاهش چربی بدن نیز دارد. چای ماسالا معمولا با شیر گاو یا شیر سویا درست می‌شود که هر دو منبع غنی از پروتئین هستند. پروتئین به‌عنوان ماده‌ای مغذی موجب کاهش احساس گرسنگی در فرد و بهبود حس سیری می‌شود. بنابراین، چای ماسالا در مقایسه با انواع چای‌های دیگر تأثیر بیشتری بر کاهش حس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری کاذب در طول روز دارد. این نوشیدنی ممکن است حتی به‌عنوان یک میان‌‌وعده نیز سرو شود. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سیاهی که برای تهیه این نوشیدنی استفاده می‌شود، میزان چربی بدن را و کالری دریافتی از غذاهای مصرفی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش بسیار معتبر نشان می‌دهد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می‌تواند از افزایش وزن ناخواسته یا افزایش وزن در ناحیه‌ی شکم جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که این تغییرات بسیار ناچیز است و تنها در یک دوره‌ی زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند اثرگذار باشد. مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف فلفل سیاه از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند،‌ هرچند هنوز نمی‌توان نتایج به‌دست‌آمده را با قطعیت به انسان بسط داد.

عوارض و مضرات چای ماسالا:

کافئین موجود در چای ماسالا احتمال دارد در افراد حساس باعث ایجاد اضطراب، میگرن و فشار خون بالا شود. به دلیل وجود ادویه های گوناگون در این چای بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف چای ماسالا اجتناب کنند. مصرف زیاد چای ماسالا به دلیل وجود شیر و شکر در آن می تواند باعث افزایش وزن شود.