آیا نوزاد چهل روز غسل دارد؟ حمام 40 روزگی نوزاد چطور انجام میشود؟

آیا نوزاد چهل روز غسل دارد؟ حمام 40 روزگی نوزاد چطور انجام میشود؟

4.2/5 - (11 امتیاز)

آیا بچه نوزاد غسل دارد؟

در اسلام یکسری احکام مستحبی برای بعد از به دنیا آمدن نوزاد وجود دارد که در برخی خانواده ها انجام میشود. یکی از احکام مستحبی غسل نوزاد میباشد.

شاید در ذهن خود با سوالاتی همچون: آیا نوزاد چهل روز غسل دارد؟ آیا بچه نوزاد غسل دارد و… مواجه شده باشید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معنای غسل فقط شستن نوزاد نیست ، در اینجا مفهوم شرعی آن مدنظر است پس شخصی که نوزاد را غسل میدهد باید احکام غسل مانند قصد قربت و ترتیب را به خوبی رعایت کند.

این غسل را فقط زمانی میتوان انجام داد که برای نوزاد هیچگونه ضرری نداشته باشد. غسل و شست و شو نوزاد فقط در موقعی که برای او ضرری نداشته باشد مستحب میباشد. غسل نوزاد بعد از تولد و به تاخیر انداختن آن تا سه روزگی مشکلی ندارد.

البته برخی از فقهای گذشته انجام غسل نوزاد را امری واجب دانسته اند. تقریبا چهار ساعت بعد از تولد نوزاد، او را شست و شو میدهند تا خون هایی که در سطح پوستش وجود دارند پاک شود.

در آداب و رسوم قدیمی، نوزاد را بعد از چهل روز به حمام میبردند و او را غسل میدادند. البته این آداب و رسوم هیچگونه مبنای شرعی ندارد و باید آن را ترک کرد زیرا در روایات درباره غسل نوزاد در اوایل تولد صحبت شده است.

مطالب پیشنهادی:

خون نفاس پس از زايمان و احکام مربوط آن‏ چیست ؟

آیا نوزاد چهل روزه غسل دارد؟

حمام چهل روزگی نوزاد یک آداب و رسوم قدیمی است که اکثر خانم ها برای نوزادشان انجام میدهند.

در اینجا لازم است بگوییم که درست است این کار با هدف مذهبی انجام میگیرد و در آن آیه های قرآن قراعت میشود اما با این وجود یک رسم دینی نیست و در هیچکدام از کتب معتبر مذهبی از آن حرفی به میان آورده نشده.

آنچه در ادامه مطلب برای شما میگوییم شیوه ای است که از گذشته رسم بوده و هیچ پایه مذهبی ندارد. در دین اسلام گفته شده است که نوزاد پاک به دنیا می آید و نیاز به هیچ غسلی ندارد.

به هر حال طبق رسم حمام چهل روزگی نوزاد، مادر و فرزندش در این روز به حمام رفته و نوزاد غسل داده میشود.

برای انجام این غسل به یک کاسه که کاسه چهل کلید نام دارد نیاز است. این کاسه به کاسه های سقایی شباهت دارد که چهل کلید از آن آویزان است که بر روی آن ها دعا حکاکی شده.

به وسیله این کاسه هفت مرتبه آب بر سر نوزاد خود ریخته و همزمان سوره های چهار قل را قراعت میکنید. بعد از حمام نیز برای فرزند خود اسفند دود کنید.

اگر به کاسه چهل دسترسی نداشتید کافیست شانه را چهل بار در آب کنید و بعد بر روی سر نوزاد خود بکشید.

هدف از انجام این غسل تقویت قوای جسمی نوزاد میباشد که البته به منظور جلوگیری از چشم زخم و… نیز انجام میگیرد. در این رسم بر آن معتقدند که مادر هم باید غسل چهل روزه انجام دهد و تا قبل از چهل روزگی از خانه بیرون نرود.

در اینجا مجدد لازم است بگوییم که این غسل هیچگونه پایه و اساس دینی ندارد و هیچکدام از مراجع تقلید آن را تایید نکرده اند.

در روایات دینی گفته شده است که مادر بعد از هفت روز از زایمانش یا وقتی که خونریزی اش قطع شد به حمام برود پس باید گفت در چهل روزگی هیچگونه غسلی بر گردن مادر نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر نوزاد شما به هر دلیلی نمیتوانست حمام کند، از انجام این کار پرهیز کنید زیرا ممکن است برای او ضرر داشته باشد.