غذا دادن به بچه

بهترین نحوه برخورد والدین درغذا دادن به بچه

5/5 - (8 امتیاز)

یکی از مسایلی که امروزه خانواده ها با آن روبرو هستند، تغذیه کودکان و فرزندانشان می باشد. معمولاً والدین زمانی که می خواهند برای اولین بار از غذای سفره به #کودکان بدهند، دوست دارند کودکانشان همچون بزرگان بر سر سفره نشسته و آداب #غذا خوردن را رعایت نمایند و بدون هیچ درد سری، از غذای سفره با کمک والدین میل کنند؛

اما غافل از این که کودکان معمولاً وقتی در سر سفره با مقررات و سختگیری های والدین روبرو می شوند و محدودیت زیادی در نحوه غذا خوردن به آنان اعمال می شود، از غذا خوردن بر سر سفره لذت نمی برند و عکس العمل های بازدارنده از خود نشان می دهند.

اگر می خواهید فرزندانتان بد غذا نشوند،به توصیه های ذیر عمل کنید:

  • 1- بگذارید تا آنان با حداقل محدودیت، خودشان از غذای سفره میل کنند و آزادی بیشتری در این زمینه به آنان بدهید.
  • 2- کودکتان را به خوردن غذا تشویق کنید؛ چراکه تشویق کودکان به ترغیب آنان در غذا خوردن کمک می کند.
  • 3- اگر استفاده از پیش بند برای آنها محدودیت آور است و واکنش منفی به آن نشان می دهند، از آن استفاده نکنید.
  • 4- نسبت به ریخت و پاش سر سفره کودک عکس العمل منفی نشان ندهید؛ چراکه اگر در هنگام غذا خوردن، مقداری از غذای ایشان بریزد و با واکنش منفی و تنبیهی روبرو شوند، از خوردن غذای سفره زده می شوند و رغبتی به غذا خوردن دیگر نشان نمی دهند.
  • 5- از عباراتی همچون ” آخ ریخت، آخ کثیف شد، درست بنشین، درست بخور، نریزی، این طور بخور، اینجور بنشین ” استفاده نکنید. کودکانی که در سر سفره دایم جملاتی نظیر این عبارات را می شنوند و از خوردن غذا در سر سفره خاطره خوشی ندارند، دیگر رغبتی به هم غذا شدن با بزرگان بر سر سفره نخواهند داشت.
  • 6- همیشه به خاطر داشته باشید، کثیف شدن لباس کودک بعد از خوردن غذا، ارزش بیشتری نسبت به بد غذا شدن کودکان دارد.

تذکر : دادن هله هوله هایی همچون پفک و چیپس به کودکان باعث می گردد اشتهای کودکان از بین رفته و از خوردن غذای سالم سفره امتناع ورزند.