کلسیم-کودکان

یکی از فاکتورهای مهم در رشد و نمو ایده آل کودکان کلسیم است. بیش از ۹۰ درصد کلسیم دریافتی در استخوانها ذخیره می شود و همچنین در داشتن دندانهایی سال و محکم، انعقاد خون نرمال، افزایش عملکرد عضله و اعصاب و فعال سازی آنزیم هایی که غذا را به انرژی تبدیل می کنند موثر است.

با توجه به اینکه کودکان در سن رشد قرار دارند و استخوانهای آنها در حال رشد هستند، نیاز است که بطور مداوم و مرتب کلسیم ( کلسیم کودکان ) دریافت کنند. دریافت کلسیم کافی در دوران رشد، از پوکی استخوان و پوسیدگی دندان و… در میانسالی و پیری جلوگیری می کند.

میزان کلسیم دریافتی باید به گونه ای باشد که علاوه بر رفع نیاز فعلی، برای دوره های آینده نیز تامین کننده باشد.

مصرف کلسیم در دختران به این دلیل که در آینده با مسائلی همچون بارداری، شیردهی و یائسگی روبرو هستند از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

یک کودک از زمان تولد نیاز به جذب کلسیم بالا دارد. که ابتدا از طریق شیر مادر و سپس با وعده های غذایی مناسب تامین می شود. از یک سالگی می توانید به کودک خود شیر و لبنیات پاستوریزه بدهید.

از حدود ۱ تا ۳ سالگی میزان کلسیم مورد نیاز کودک ۷۰۰ میلی گرم در روز است و از ۴ تا ۸ سالگی این میزان به ۱۰۰۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

برخی منابع تامین کننده کلسیم به شرح زیرند:

  1. فرآورده های لبنی: یک لیوان شیر یا ماست کم چرب بطور متوسط حاوی  300 میلی گرم کلسیم است.
  2. سویا: شیر سویا، سویا سس و یا دانه های سویا سرشار از کلسیم هستند
  3. پرتقال
  4. بادام
  5. کنجد
  6. تخمه آفتاب گردان
  7. کلم بروکلی
  8. کلم پیچ و شلغم
  9. نخود سبز
  10. ماهی
  11. حبوبات: ازجمله نخود، لپه، لوبیا سفید و عدس

با یک برنامه ی غذایی درست و حساب شده می توانید موارد ذکر شده را در وعده های غذایی ذلبندتان بگنجانید و به این ترتیب او را برای داشتن رشد مناسب در حال و جسمی سالم در آینده یاری کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 13 =