چاقی کودکان ایران

افزایش قد ایرانی ها و خطر چاقی کودکان ایران

5/5 - (6 امتیاز)
زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت :

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است نسبت به گذشته کودکان ایرانی قدبلندتر شده اند.

ایشان گفتند که :« از حدود ده بیست سال پیش به بعد آمار کوتاه قدی در کشور رو به کاهش بوده و کودکان ایرانی قدبلندتر شده اند. در حال حاضر افزایش معنی دار و قابل توجهی در قد کودکان کشور اتفاق افتاده و مشکل کوتاه قدی نداریم. مشکل اصلی بچه های امروز ما اضافه وزن و چاقی میباشد. چاقی به شدت رو به افزایش است و می تواند سلامت کودکان را به خطر بیاندازد.» .

همچنین در ادامه گفتند:« بیش از 20 درصد دانش آموزان چاق هستند و اضافه وزن دارند . مصرف فست فود ها و نوشیدنی های گازدار افزایش یافته و مهمترین عامل چاقی و اضافه وزن است نوع تغذیه ی ما میباشد . چاقی و اضافه وزن در بچه ها و جوانان خطرناکتر است زیرا اگر میزان سلول های لیپیدی بیشتر از حد مورد نیاز ساخته شود در بزرگسالی به محض دریافت کالری و چربی بیش از اندازه به صورت چربی در بدن فرد ذخیره می شود.

چاقی و اضافه وزن مقدمه ایجاد بیماری های غیر واگیری میباشد ، تمام بیماری های غیر واگیر مثل دیابت و سرطان در بین افراد چاق شیوع بیشتری دارد. در دسترس بودن غذاهای پرکالری در محیط زندگی ما و مخصوصا کودکان مانند خانه، ‌مهدکودک، مدرسه و محل‌های بازی و تفریح، باعث تشویق کودک به خوردن این مواد و در نتیجه چاقی می‌شود افزون بر ان سبک زندگی های ما که به سمت کم تحرکی و بی تحرکی میرود باعث تشدید این موضوع میشود .»

<نقل از ایرنا>