سرماخوردگی

اقدامات پیشگیرانه در فصل سرما ( پیشگیری از سرماخوردگی )

هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم. در فصل سرما هم باید با مسائل مربوط به پیشگیری از سرماخوردگی آشنا شویم.

با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:


– در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.
– مدت زمان تابش خورشید کم تر از دیگر فصول می باشد.
– احساس افسرگی و دلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایر فصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.
– طبیعت پاییز، سودازاست و خلط سودا در پاییز و خلط بلغم در زمستان بیش از سایر اخلاط می توانند بسته به شرایط افراد در آنها غلبه پیدا کنند.

انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:



– گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

– پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد

– انجام حجامت عام به عنوان اقدامی پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)
– اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.
– اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.
– اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)
– خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما.
– استفاده فراوان از چای های افتیمون و استخدوس.
– خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).

– استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.