درمان-قوز-کمر

درمان قوز کمر با چند تمرین ورزشی ساده

5/5 - (8 امتیاز)

درمان قوز کمر یا کیفوز که در ادبیات عامیانه به آن قوز می‌گویند، مشکلی نسبتا شایع میان نوجوانان و به‌خصوص دختران و حتی در بزرگسالان به ‌شمار می‌رود. در این وضعیت افتادگی شانه‌ها و کتف‌ها، جلوآمدن سر، کاهش قدرت حرکت اندام‌های فوقانی و در حالت شدیدتر، درد یا کاهش ظرفیت تنفسی اتفاق می‌افتد.

قوز کمر علل مختلفی دارد، گاهی به علت رشد غیرطبیعی مهره‌ها و همراه با درد و اختلال‌ عصبی است و گاهی ثانویه به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی خاص، شکستگی‌ها یا تومورها ایجاد می‌شود که در این موارد درمان مشکل‌تر است و حتی گاهی نیاز به جراحی خواهد بود. البته در بیشتر موارد، مهم‌ترین عامل موثر در بروز گوژپشتی، وضعیت نامناسب بدن، به‌خصوص بدنشستن است و در مواردی که علت گوژپشتی چنین موردی باشد، انجام چند تمرین ساده بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود.

اگر به هنگام نشستن قوز می کنید و کمر شما دچار خمیدگی شده است، با انجام این تمرینات ساده قوز کمر خود را بر طرف کنید.

درمان قوز کمر با این تمرینات

با طرز درست نشستن و ایستادن هم سالم تر هستید، هم اعتماد به نفس بیشتری دارید و هم لاغرتر به نظر می رسید. علیرغم تمام این ها تقریبا همه ما هنگام نشستن به خصوص جلوی کامپیوتر قوز کرده می نشینم. بدونیم چندین تمرین ساده به شما یاد می دهد تا هنگام نشستن و راه رفتن کمر را صاف نگه دارید.

تمریناتی برای صاف کردن کمر:

تمرین خوشامد

دست ها را پشت خود قرار دهید و همانند تصویر کف دست ها را به هم بچسبانید. دست ها از آرنج باید کاملا صاف باشد. با این تمرین شانه ها باید به یکدیگر نزدیک شوند. این حالت را 10 ثانیه نگه دارید.

تمرین قفل

یکی از دست ها را پشت تان نگه دارید. دست دیگر را بلند کنید، دست را خم کنید و با آن دستی که در پشت قرار داده اید را بگیرید و قفل کنید. بازوی بالایی را بالاتر بکشید و بعد از 5 ثانیه دست ها را جا به جا کنید.

تمرین چرخش

بدون این که قسمت پایین بدن را تکان بدهید دست ها را پشت سرتان قرار دهید و بالاتنه را به سمت چپ بچرخانید به طوری که شانه ها در یک زاویه مستقیم نسبت به پشتی صندلی قرار بگیرد. بعد از 5 ثانیه به سمت راست بچرخید.

تمرین خمش

لبه صندلی بنشینید و بازوها را پشت سرتان قرار دهید. ستون فقرات را خم کنید و به سقف نگاه کنید. سر را عقب بگیرید و همینطور به سقف نگاه کنید تا به پشتی صندلی برسید.

تمرین ایستادن

مانند تصویر بایستید. مطمئن شوید که شانه ها، باسن و ساق پا دیوار را لمس کرده اند. شکم را صاف کنید و چندین نفس عمیق بکشید.

تمرین حالت افتاده

این تمرین را در ادامه تمرین قبلی انجام دهید. همانطور که پشت به دیوار ایستاده اید دست ها را باز نگه دارید و بدون این که زانوها را خم کنید به سمت جلو شیب پیدا کنید.به مدت 10 ثانیه در همین وضعیت بمانید.

صاف نگه داشتن شکم، درمان قوز کمر و خمیدگی شانه ها

حالت بدن هنگام نشستن هم با ماهیچه های شکم و هم با ماهیچه های کمر شکل می گیرد. وقتی ماهیچه های شکم را هنگام نشستن صاف می کنید کمر نیز خود به خود صاف می شود. کمربند پهن یا شلوار فاق بلند باعث می شود ماهیچه های شکم در وضعیت مناسبی قرار بگیرند.

وزنه روی کمر

زمانی که پشت کامپیوتر نشسته اید به پشتتان چیزی را آویزان کنید تا شما را به عقب بکشید و باعث شود کمر را صاف نگه دارید. برای این کار چوب لباسی بهترین وسیله است.

وزنه روی سینه

زمانی که کار خانه انجام می دهید یک عدد کوله پشتی سنگین به جلو آویزان کنید. بدن برای مبارزه با وزن کوله پشتی خودش را به عقب می کشد و شانه ها را صاف نگه می دارد.

این تمرین ها در مدت زمان خیلی کوتاه نتیجه می دهد. برای به نتیجه رسیدن این تمرین ها را مرتب انجام دهید و تمرین های دیگری هم که بلد هستید به آن ها اضافه کنید.

  1. در حالت سجده قرار بگیرید و دست‌ها را پشت سر بگذارید و سپس گردن و تنه را تا حدی بالا بیاورید که با لگن در یک سطح قرار بگیرند. این ورزش ممکن است برای افراد بزرگسال و با وزن زیاد دشوار باشد. دقت کنید هنگام تمرین، هیچ دردی نباید وجود داشته باشد.
  • چانه را به سمت عقب ببرید و 10 ثانیه نگه دارید.
  • گوشه اتاق بایستید و دست‌ها را به دیوارها تکیه دهید. سپس سعی کنید تنه خود را به سمت جلو ببرید و این وضعیت را چند ثانیه حفظ کنید.
  • روی تشک سفتی بنشینید و 2 زیردستی در طرفین خود قرار دهید. سپس دست‌ها را روی آنها بگذارید و سعی کنید تنه را به سمت بالا بکشید به طوری که باسن از زمین جدا شود. این حالت را به مدت 8 ثانیه حفظ کنید.
  • روی زمین دراز بکشید یا ایستاده به دیوار تکیه دهید. یک حوله رول‌شده در محلی که بیشترین قوس احساس می‌شود، قرار دهید. سپس بالاتنه را روی این رول به عقب ببرید.
  • این ورزش به‌صورت نشسته روی صندلی یا ایستاده قابل‌انجام است؛ دست‌ها را در امتداد شانه قرار و با استفاده از طناب‌های لاستیکی، دست‌ها را به عقب حرکت دهید.
  • دو وزنه در دو دست خود بگیرید (این وزنه می‌تواند دو بطری هم‌وزن باشد.) پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست‌ها آویزان در کنار بدن قرار بگیرد. شانه‌ها را به سمت بالا بکشید و چند ثانیه نگه دارید.
  • روی شکم بخوابید و‌ درحالی که دست‌ها کنار بدن قرار دارد، هر دو کتف را به هم نزدیک کنید و چند ثانیه نگه‌دارید. این ورزش را در حالت نشسته هم می‌توانید انجام دهید.

اصلاح سبک زندگی درمان قوز کمر

برطرف کردن علت اصلی گوژپشتی و دقت در وضعیت نشستن و اصلاح آن، نحوه ایستادن و حمل بار، به‌خصوص کوله‌پشتی ضروری است.  دقت کنیم وضعیتی که کمترین فشار را روی ستون فقرات می‌آورد، با حفظ قوس‌های طبیعی آن و با استفاده از صندلی است که تمام قوس‌های ستون فقرات را حمایت کند بنابراین دقت در انتخاب صندلی به جلوگیری از ابتلا و درمان قوزپشتی کمک می‌کند.

نکته مهم دیگر اینکه هرچند درمان اصلی انحراف ستون فقرات، تمرین و ورزش‌های مناسب مشکل و با تشخیص پزشک است ولی در بسیاری موارد استفاده از وسایل کمکی مانند انواع بریس‌ها بسیار مفید و گاهی ضروری است. استفاده از بریس‌ها در افراد جوان‌تر معمول‌تر است ولی برای بزرگسالان نیز بریس‌های مخصوصی وجود دارد که به رفع انحراف ستون فقرات کمک می‌کند.

حرکت پل:

از آنجا که خم کردن قسمت بالایی پشت به جلو برای بدن کار ساده‌ای است، تمرینات پل زدن و نگه‌داشتن وضعیت پل به شما کمک می‌کنند که عضلات و مفاصلتان را طوری پرورش دهید که در حالت خم شده به عقب نیز راحت باشند.

وقتی قویتر شدید می‌توانید انواع سخت‌ تر ورزش قوز کمر و حرکت پل را تمرین کنید، مانند حرکت «پل کامل» که در آن باید طوری به بدن قوس دهید که تنها سر و پاهایتان به عنوان ‌تکیه‌گاه روی زمین بمانند. می‌توانید این حرکات را به شکل حرکات ایزومتریک (چیزی شبیه به حرکت پلانک معکوس ) انجام دهید یا تنه را پایین بیاورید و حرکت را تکرار کنید.

 حرکت کششی صلیبی شکل :

قرار گرفتن در حالت نشسته به مدت خیلی زیاد باعث کوتاه شدن قسمت‌های بالایی و پایینی پشت، و در نهایت نامناسب شدن وضعیت قامت فرد می‌شود.

کشش صلیب آن‌قدر برای اصلاح این عضلات کوتاه شده مناسب است که باید آن را هر روز انجام دهید.

نحوه انجام:

برای انجام این ورزش برای رفع قوز پشت سر پا به حالت صاف بایستید، دست‌هایتان را به کنار باز کنید و آن‌ها را تا شانه بالا بیاورید. طوری مچ دست‌هایتان را بچرخانید که انگشتان شستتان رو به عقب قرار بگیرند، و دست‌هایتان را به حالت کشش دادن به سینه عقب ببرید. کمی در همین وضعیت بمانید و سپس به وضعیت اولیه برگردید. این حرکت را تکرار کنید.

 حرکت چرخش ستون فقرات سینه‌ای:

انجام حرکات چرخشی ستون فقرات سینه‌ای برای افزایش توانایی حرکت دادن منطقه ستون فقرات سینه‌ای ضروری است.‌ منطقه ستون فقرات سینه‌ای برای خم شدن، کشیده شدن و چرخیدن تکامل یافته است. افراد مبتلا به قوز کمر توانایی کمی در حرکت دادن این منطقه دارند، بنابراین با انجام حرکت چرخش ستون فقرات سینه‌ای خواهند توانست به خوبی با این مشکل مقابله کنند.

نحوه انجام:

طوری روی چهار دست و پا قرار بگیرید که دست‌هایتان کاملاً کشیده شده و دقیقاً روبروی شانه‌هایتان قرار بگیرند. دست راستتان را بلند کنید و آن را پشت سرتان نگه دارید. آرنجتان را به زیر عضلات سمت چپ سینه خود بچرخانید. این چرخش را در جهت عکس انجام دهید تا جایی که آرنجتان بالای سرتان قرار گیرد، و تلاش کنید تا جایی که امکان دارد آرنجتان را بچرخانید. اگر با نگاهتان آرنج متحرک را دنبال کنید این ورزش برای قوز پشت مؤثرتر خواهد شد.

حرکت کودک:

یکی دیگر از تمرینات مناسب برای جااندازی مفاصل ستون فقرات سینه‌ای، حرکت کودک است که یکی از تمرینات یوگا می‌باشد.

نحوه انجام :

به حالت دوزانو بنشینید طوری که باسن شما روی پاشنه‌ی پاهای شما باشد. سپس خم شوید تا بدن شما روی ران پاها بایید و دستان خود را به سمت جلو دراز کنید. حالا کف دست راست خود را بچرخانید و دست خود را از زمین بلند کنید. این حرکت عضلات ذوزنقه‌ای را نیز درگیر می‌کند. این حرکت را برای هر طرف، ۱۰ بار تکرار کنید.

 – حرکت بارفیکس:

تمرین بارفیکس در واقع یکی از موثرترین تمریناتی است که ما برای اصلاح قوز کمر استفاده می‌کنیم.

 خم کردن کمر به عقب روی توپ فیزیوبال:

نحوه انجام :

 صورت دمر روی توپ فیزیوبال بخوابید و پاهای خود را به دیوار فشار دهید یا آن‌ها را زیر یک نیمکت قفل کنید. قفسه سینه‌ی شمت نباید با توپ در تماس باشد. دستان خود را به صورت ضربدری روی هم قرار دهید و از کمر به جلو خم شوید تا جایی که تنهی شما کاملا با توپ در تماس باشد و سپس دوباره تنه‌ی خود را از روی توپ بلند کنید. هنگامی که بدن خود را بلند می‌کنید، بالا تنه‌ی شما باید با پاهای شما همراستا شود.

 حرکت سوپرمن:

نحوه انجام :

روی شکم دراز بکشید، دست‌ها را در کنار سر بگذارید و دراز کنید.

سر را در وسط بدن و در حالت خنثی نگه دارید، رو به پایین نگاه کنید، بازوها و پاها را بالا ببرید.

دست‌ها و پاها را تا جایی که می‌توانید از بدن دور کنید. 3 ثانیه در این حالت بمانید