غذای-کمکی-نوزاد

اغلب مادران ایرانی بعد از زایمان و در همان ماه های اول تولد نوزاد خود، مشتاقند که مزه های دیگر بجز شیر را به فرزندشان بچشانند. تعداد زیادی از مادران نیز غذای کمکی نوزاد خود را پیش از شش ماهگی شروع می کنند.

متخصصین اطفال اغلب معتقدند که شروع تغذیه تکمیلی قبل از شش ماهگی به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرش غذاهای دیگر غیر از شیر، اقدامی نادرست است.

بنابراین در ادامه ، انواع غذاهای کمکی مناسب نوزادان از شش ماهگی به بعد را معرفی کرده و آموزش می دهیم.

نکته مهم در این خصوص این است که همزمان با شروع تغذیه نوزاد، نباید از مقدار و دفعات شیردهی بکاهید در واقع مطابق نیاز و تقاضای فرزندتان، شیردهی باید ادامه داشته باشد. به یاد داشته باشید که کامل ترین و سالم ترین غذا برای فرزندتان شیر است!

غذای کمکی ۶و۷ ماهگی :

غذای فرزندتان را با فرنی آرد برنج شروع کنید میزان آن می تواند از یک قاشق سوپ خوری شروع شود و بنا به اشتها و نیاز نوزادتان رفته رفته افزایش پیدا کند. می توانید در دفعات ابتدایی رقیق و به مرور غلیظ تر درست کنید.

بعد از یک هفته می توانید به فرنی، بادام نیز اضافه کنید.

در کنار غذا فراموش نکنید که فرزندتان به آب نیز نیاز دارد. برای این منظور از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

بهاین ترتیب هفته به هفته می توانید مواد غذایی بیشتری را در وعده های غذایی فرزندتان بگنجانید. بعد از فرنی و حریره بادام، نوبت به سوپ ها می رسد. سعی کنید از گوشت های بدون چربی استفاده کنید. مقدار سوپ را از یک تکه خورشتی گوشت و برنج و هویج شروع کنید. و کم کم به آن انواع سبزی مثل جعفری و گشنیز و کرفس و لوبیا سبز اضافه کنید. کدوخورشتی و کدو حلوایی نیز گزینه های خوبی هستند. به یاد داشته باشید که فرزند شما توانایی جویدن ندارد و باید سوپ را میکس کردهیا له کنید تا بتواند آسان تر آن را ببلعد.

در غذای فرزندتان از چاشنی ها و ادویه ها نباید استفاده کنید. سبزی ها باید در آخرین مرحله پخت اضافه شوند که خواص خود را حفظ کنند. سبزی هایی مثل کدو، لوبیا سبز و کرفس را از قبل بپزید و بعد به سوپ اضافه کنید.

استفاده از اسفناج تا پایان یک سالگی توصیه نمی شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − چهار =