سه ماه دوم بارداری

سه ماه دوم بارداری (3 ماهه دوم بارداری)

5/5 - (7 امتیاز)

جنین به سرعت به رشد خود ادامه می دهد. مادرانی که بارداری های دوم و چندم را تجربه می کنند ممکن است در هفته های اول سه ماه دوم بارداری ، متوجه حرکات کودکشان بشوند. مادرانی که اولین بارداری را تجربه می کنند برای حس کردن حرکات دلبندشان باید کمی صبورتر باشند! حالا می توانید هنگام سونوگرافی ازپزشکتان بخواهید که صدای ضربان قلب جنین را برایتان پخش کند. بسیاری از سونوگرافها در غربالگری اول جنسیت احتمالی جنین را به شما خواهند گفت اما در نظر داشتهباشید که این فقط یک احتمال است و برای مطمئن شدن از جنسیت فرزندتان باید کمی بیشتر صبر کنید.

در این دوره جنین شما تکامل یافته

سه ماه دوم بارداری شامل هفته ی چهارده تا بیستم است. در ابتدای این سه ماهه جنین حدود ده سانتی متر طول دارد و اثر انگشت منحصر به فرد او شکل گرفته است.حالا هفته به هفته روند تکامل جنین تان خارق العاده تر بنظر می آید؛ استخوان ها ازحالت غضروفی شروع به محکم شدن می کنند، حرکات قفسه سینه، برای تمرین تنفس، آغاز میشوند. حتی نی نی کوچولو حالا می تواند انگشتش را بمکد! این شاید حیاتی ترین حرکت غریزی در جنین باشد. او عمل مکیدن را آغاز می کند و برای مکیدن سینه ی مادر آمادهمی شود.

حتما الان جنسیت فرزندتان مشخص شده

حتما تا به حال جنسیت دلبندتان را فهمیده اید و در تدارک تهیه ی سیسمونی وخرید لباسهای زیبا برای او هستید. حتی ممکن است اسمش را هم انتخاب کرده باشید! درماه چهارم حرکات جنین را احساس خواهید کرد. این حرکات ممکن است ابتدا بصورت ضربانهای پوستی یا لرزش های کوچک احساس شود. به مرور ضربه ها محکم تر خواهند شد،نگران نباشید!

انگشتان پا، روده ها و مغز به رشد و تکامل خود ادامه می دهند. موها و پرزهای ریز شروع به رشد می کنند. از هفته ی بیست و سوم جنین می تواند صدای قلب، روده ها و هضم شما را بشنود. صدای قلبتان برای او مثل یک لالایی دلنشین است. حالا می توانید با دلبندتان حرف بزنید و برایش قصه و لالایی بخوانید…

در اواسط سه ماهه ی دوم سونوگرافی آنومالی راانجام خواهید داد که بررسی دریچه های قلب جنین را شامل می شود. هفته ی بیست و سومیک نقطه ی عطف مهم در روند تکامل جنین است. رشد جنین به مرحله ای می رسد که چنانچه زایمان زودرسی در این هفته صورت بگیرد، احتمال زنده ماندن جنین بالا است.

درهفته های بعدی، ستون فقرات، اندام ها و ماهیچه ها تکامل می یابند. سوراخ های بینی که تا این زمان بسته بوده اند، شروع به باز شد نمی‌کنند. حواس پنجگانه ی جنین شکل می گیرد و پیشرفت می کند. جنین می تواند بخوابد و بیدار بشود. حرکاتش بیشتر شده و رشد رگ های خونی ریه ها ادامه دارد. در هفته یپایانی سه ماهه ی دوم، پلک ها باز می شوند و شبکیه ی چشم تشکیل می شود، کیسه های هوایی ریه نیز برای تنفس در محیط بیرون آماده می شوند.