گودی-کمر

گودی کمر و درمان آن

5/5 - (7 امتیاز)

ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود كه سلامت وتعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می كند.
عدم تعادل دراین عضلات یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها، موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی همچون گودی کمر در شكل كلی ستون فقرات خواهد شد.
در این میان نقش عضلات شكمی، بازكننده های مفصل پا به لگن در ایجاد گودی کمر ، از سایر عضلات مهمتر است.

شایعترین علت گودی کمر ضعف عضلات کمر و شکم است.


بزرگ شدن شکم موجب میشود مهره های کمری بر اثر وزن آن به جلو آمده و لوردوز(گودی کمر ) آن بیشتر شود
به هر علتی که فرد نتواند مفصل ران خود را کاملا صاف کند ( مثلا دررفتگی دو طرفه مفاصل ران) در هنگام ایستادن لگن مجبور میشود به سمت جلو بچرخد و با چرخش لگن به جلو لوردوز کمر بیشتر میشود
بیماری های عصبی یا عضلانی
مانند کیفوز(قوز پشت )مهره های کمری موجب میشود فرد برای حفظ تعادل خود لوردوز (گودی کمری) را زیاد کند

بیماری ارثی که با اختلال در رشد و تكامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است که آكندروپلازی نام دارد.

التهاب دیسك كمر یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت: در این حالت ستون فقرات كمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می گردد.

چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شكم و ضعف عضلات این ناحیه باعث كشیدگی بیش از حد ستون فقرات بسمت جلو و افزایش گودی كمر خواهد شد.

پوكی استخوان:

با تغییر در ارتفاع و شكل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی و در نهایت گودی کمر در ستون فقرات می شود.

در رفتگی تدریجی مهره ها:

این حالت اغلب در ناحیه ی كمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از كمر درد، احساس جدا شدگی کمر و گودی بیش از حد كمر و برجستگی باسن شكایت دارند.

شایعترین علت افزایش قوس کمر پشتی کمری است اما در مواردی لیز خوردن مهره ها روی همدیگر نیز باعث افزایش قوس کمری می شود.
افزایش وزن، افتادن شکم و به تبع آن کشیدن کمر به سمت جلو از عمده ترین علل ایجاد افزایش قوس کمر در زنان است، که این عارضه به علت افزایش وزن، در دوران بارداری خود را بیشتر نشان می دهد. اما باید توجه داشت که این مسئله در کسانی که ورزش نمی کنند و شکم بزرگی دارند نیز بسیار ایجاد می شود.

بدانید اصلاح قوس کمر به افزایش قد شما نخواهدانجامید مگر آنکه این میزان بیش از حد متعارف باشد که البته در آن صورت نیز شما نیازمند عمل جراحی ستون فقرات خواهید بود.

درمان گودی کمر چیست ؟

تقویت عضلات کمر و شکم و عضلات باسن میتواند شدت گودی کمر(لوردوز) را کاهش دهد. در نظر داشته باشید که شایعترین علت افزایش گودی کمر ضعیف شدن عضلات شکم و ستون مهره و کاهش قدرت انعطاف پذیری عضلات و تاندون های اطراف لگن است.

این ضعف عضلانی و کاهش انعطاف پذیری در افرادی که شغل نشسته داشته و فعالیت بدنی منظمی ندارند بیشتر ایجاد میشود. با افزایش سن هم مشکلات ذکر شده شدیتر میگردند پس مهمترین اقدام در درمان لوردوز و گودی کمر افزایش قدرت عضلات شکم و کمر و افزایش انعطاف پذیری بافت نرم اطراف لگن است.

درمان گودی کمر در مجموعه‌ی کلینیک درد شناسی جلو گیری از درد و درمان درد آن قسمت از کمر است که که به تشخیص دکتر به میزان نوع درد بیمار متفاوت هست.


راه بعدی درمان و جلوگیری از افزایش گودی کمر این نوع عارضه ، از همان نرمش هایی که برای درمان کمر درد استفاده میشود سود ببرید. خصوصا ورزش گهواره با خوابیدن به پشت و نگهداشتن پاهای جمع شده با دست و به روی سطح کمر که بر روی زمین قرار دارد عقب و جلو تاب خوردن و حتی کشش هایی با جمع کردن پاها در شکم ،روزانه حتی پس از بیدار شدن در جایی مناسب به مرور زمان کمک شایانی را به شما میدهد.این نرمش ها عضلات ستون مهره و شکم شما را تقویت کرده و گودی کمر شما را کاهش میدهند .