چگونه شیر شب کودک را قطع کنیم

چگونه و از چند ماهگی شیر شب نوزاد را قطع کنیم؟+ نکات مهم تغذیه ای

شاید سوال شما این باشدی که شیر شب کودک تا کی باید ادامه یابد ؟ و یا بهترین زمان قطع شیر شب نوزاد چه زمانیست؟ ویا چگونه شیر شب را قطع کنیم ؟از شش ماهگی و نهایتا یک سالگی کودک دیگر نیازی به …

4/5 - (14 امتیاز)

شاید سوال شما این باشدی که شیر شب کودک تا کی باید ادامه یابد ؟ و یا بهترین زمان قطع شیر شب نوزاد چه زمانیست؟ ویا چگونه شیر شب را قطع کنیم ؟ و یا …

از شش ماهگی و نهایتا یک سالگی کودک دیگر نیازی به شیر شب ندارد. آخرین وعده ی غذایی باید قبل از خواب باشد و بعد از تمیز کردن لثه و دندانها و نوشیدن آب به خواب برود.

کی و چگونه شیر شب را قطع کنیم :

سوالی که ذهن مادران را به خود مشغول میکند: از چند ماهگی شیر شب نوزاد را قطع کنیم ؟ یا قطع شیر شب از چند ماهگی ؟

زمان دقیق و یا اینکه چگونه شیر شب کودک را قطع کنیم به شما و نوزادتان بستگی دارد اما بنظر می رسد بعد از شش ماهگی و با داشتن حداقل وزن 8 کیلوگرم در نوزاد می توانید برای قطع شیر شب اقدام کنید.

  1. وعده های غذایی در روز باید درست و مناسب باشد که کودک دچار کاهش وزن نشود.
  2. آخرین وعده غذایی قبل از خواب باید مقوی و پرحجم باشد تا کودک در خواب احساس گرسنگی نکند
  3. نیازهای عاطفی کودک را برطرف کنید چراکه یکی از دلایل بیدار شدن نوزاد در شب و بی قراری، ترس از نبودن مادر است.

مطالب دیگر:

– جلوگیری و درمان عرق سوز شدن نوزاد با استفاده از شیر مادر

– جدا کردن اتاق خواب کودک

– کودک و تلوزیون

با در نظر گرفتن این نکات می توانید به تدریج برای قطع شير شب اقدام کنید :

  • دقت کنید که غذای مورد علاقه کودکتان چیست و از کدام وعده غذایی بدش می آید. به این ترتیب می توانید قبل از خواب غذای مورد علاقه اش را به میزان مناسب به او بدهید
  • بهتر است کودک توسط شخصی بجز مادر خوابانده شود و به اتاقش برده شود چرا که بوی شیر مادر، او را به خوردن شیر تحریک می کند.
  • برایش لالایی بخوانید و آرام نوازشش کنید. اگر بیدار شد و گریه کرد بالای سرش بروید اما بغلش نکنید.
  • اگر گریه را ادامه داد می توانید به او کمی اب بدهید و با نوازش و لالایی کمک کنید دوباره بخوابد

این کار نیازمند صبوری زیادی است و بطور متوسط دو هفته طول می کشد. بنظر می رسد که نوزاد سه شب اول را به شدت مقاومت کند و از شب چهارم آرام تر شود. چنانچه بی قراری و مقاومت نوزادتان به درازا کشید این روند را تا 15 روز به تاخیر بیندازید و دوباره امتحان کنید.

نظرات کارشناسان دربارهٔ قطع شير شب نوزاد :

برخی کارشناسان طرفدار این روش می‌گویند تغذیه‌های شبانهٔ غیرضروری ممکن است واقعاً باعث ایجاد مشکلات خواب در نوزادان شود. طبق این نظر، اگر کودکی در طول شب چندین بار برای تغذیه بیدار شود، یک پوشک خیلی خیس یا مشکلات گوارشی ناشی از این بیدار شدن‌های مکرر ممکن است باعث شود که دوباره و بارها بیدار شود و بخواهد باز هم شیر بخورد که در نتیجه یک دور باطل ایجاد می‌کند و مادران را دچار مشکل می‌کند.

اما از سوی دیگر، کارشناسانی نیز بر مزایای تغذیه‌های شبانه برای تقویت پیوند عاطفی بین مادر و کودک تأکید می‌کند. آنها از مادران می‌خواهند که تا وقتی تغذیه‌های شبانه برای خانواده خیلی مخل و مزاحم نیست برای از شیر گرفتن کودک در شب زیاد عجله نکنند. در نهایت و مثل همهٔ تصمیمات تربیتی، شما لازم است کاری را انجام دهید که برای شما و خانواده‌تان بهتر باشد.

چگونه شیر شب را قطع کنیم یا اینکه چطور شیر شب نوزاد را قطع کنیم بسیار مهم است.