همسرداری-حضرت-زهرا

اصول همسرداری حضرت زهرا(س)

5/5 - (8 امتیاز)

حضرت فاطمه زهرا جلوه‌ی تمام قد یک همسر مهربان و همراه و دلسوز است و الگویی کامل برای همسرداری در زندگی . همسرداری حضرت زهرا (س) در تمامی لحظات زندگی آن حضرت جلوه کرده و با مطالعه زندگی نامه ان حضرت می‌توان اصول همسرداری حضرت فاطمه زهرا (س) را درک کرد و شناخت.

یک مثال ساده:

در یکی از روزهای پر مشقت، غذا در منزل امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) کمیاب شده بود. امام از همسرش پرسید:فاطمه جان، غذایی داری که مقداری تناول کنیم؟ فاطمه(س)پاسخ داد:سوگند به آن خدایی که مقام و عظمت تو را بالا برد. سه روز است که غذای کافی در منزل نداریم و مقدار اندکی هم که داشتیم به شما بخشیدم و خودم رنج گرسنگی را تحمل کردم.

امام علی(ع)فرمود:چرا به من اطلاع ندادی؟

حضرت زهرا(س)پاسخ داد:کَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) نَهَانِی أَنْ أَسْأَلَکَ شَیْئاً فَقَالَ:لَا تَسْأَلِی ابْنَ عَمِّکِ شَیْئاً إِنْ جَاءَکِ بِشَیْءٍ عَفْواً وَ إِلَّا فَلَا تَسْأَلِیهِ؛

رسول خدا(ص) مرا نهی فرموده است که از تو چیزی بخواهم و به من سفارش کرده است که:از پسر عمویت چیزی درخواست نکن اگر خودش چیزی آورد، بپذیر؛ وگرنه خودت درخواست نکن.

فاطمه زهرا (س) آیینه تمام نمای موفقیت در اصول همسرداری بود

این رویکرد و درس رفتار اخلاقی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از خود نشان دادند می تواند پیامهای فراوانی را به همسران بیان نماید از جمله اینکه:

1 در سختی های زندگی زبان به شکوه و نارضایتی از زندگی نگشاییم وسعی نماییم با تحمل سختی ها مشکلی از دوش همسر خود درخانواده برداریم.

2 قانع بودن در زندگی می تواند روح رضایتمندی در زندگی را تقویت نماید و مشکلات اقتصادی را برای اعضای خانواده قابل تحمل کند.

3 قانع بودن در زندگی به معنای عدم توجه به مایحتاج زندگی و کار و تلاش نیست. چرا که از جمله مهترین دستورات اقتصادی آموزه های اسلامی توجه به معیشت زندگی است.

4 در زندگی مشترک دیگری را برخود مقدم داشتن و از حق خویش گذشت کردن از جمله پیامهای زیبای این حکایت اخلاقی است. این موضوع می تواند موجب استحکام و تقویت بنیاد خانواده شود. چرا که با رعایت این مؤلفه می توان به مشاجرات و درگیریها در خانواده خاتمه بخشید.