احکام-حائض

احكام حائض در حرم امام و امامزاده

2.4/5 - (7 امتیاز)

احکام حائض در ورود به حرم امام و امامزادگان را باید هر زنی مسلمانی بداند . چراکه بخشی از زندگی یک زن در این حالت طی میشود و باید نسبت به شرایط و احکام این موضوع نیز هر زنی از این موضوع اطلاعات کافی داشته باشد.

حرم امامان (علیهم السلام)

پرسش 1 . حكم رفتن زن حائض به حرم امامان (علیهم السلام)  چيست؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافى و وحيد): عبور از حرم مطهر امام معصوم براى زن حائض اشكال ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب نبايد در آنجا توقف كند.

آيه اللّه  بهجت: جايز نيست زن حائض به حرم امام معصوم وارد شود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).آيه اللّه  صافى: احتياط واجب آن است كه زن حائض به حرم امام معصوم وارد نشود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).

آيه اللّه  وحيد: توقف در حرم امام معصوم براى زن حائض جايز نيست و احتياط واجب آن است كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود

    تبصره . مقصود از حرم امام(ع) كه توقف زن حائض در آنجا ممنوع است، همان محدوده اى است كه ضريح امام(ع) در آنجا قرار دارد. بنابراين حياط، صحن و خانه هاى اطراف حرم را شامل نمى شود.

پرسش 2 . آيا زن حائض مى تواند بى آنكه داخل حرم شود، به رواق هاى اطراف  ضريح مطهر امام معصوم (علیه السلام)  برود؟

همه مراجع (به جز بهجت): آرى، اشكال ندارد ولى احتياط مستحب (بهتر) آن است كه در آنجا نيز توقف نكند.

آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست

    تبصره . حكم ياد شده در صورتى است كه رواق هاى حرم، مسجد نباشد

حرم امامزادگان

پرسش 3 . آيا ورود زن حائض به داخل حرم امام زادگان مانند حرم حضرت معصومه (علیهاالسلام)  جايز است؟

همه مراجع: آرى جايز است.

    تبصره . اگر در موردى ورود به حرم باعث هتك و بى حرمتى شود، جايز نيست.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 4: در رساله‏ های عملیه آمده است که جایز نیست شخص جنب و حائض داخل حرم ائمه(علیهم‌ السلام) شوند. خواهشمند است توضیح بفرمایید که منظور از حرم، همان زیر گنبد است یا این که شامل همه ساختمان‏ های ملحق به آن هم می ‏شود؟

ج: مراد از حرم همان زير گنبد مبارک و جايى است که به آن حرم و مشهد شريف گفته مى‏شود، ولى ساختمان‏هاى ملحق به آن و شبستان‌ ها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آن‌جاها اشکال ندارد، مگر جاهايى که عنوان مسجد را داشته باشد.

س 5: آیا جایز است زنی که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امام‌ زادگان(علیهم‌السلام) شود

ج: جايز است.  اجوبه الاستفتائات.

س 6: مى‌خواستم بدانم حكم زنى كه حايض است و براى زيارت به مشهد مقدس رفته به چه نحو است؟ آيا مى‌تواند به زيارت بارگاه امام رضا (عليه السلام) برود يا نه؟

ج) بنابر احتياط واجب در حرم آن حضرت (عليه السلام) يعنى زير گنبد و اطراف ضريح مطهر، نمى‌تواند توقف نمايد ولى توقف در رواق‌ها و قسمت‌هاى متّصل به حرم آن حضرت (عليه السلام) اگر مسجد نباشد، مانعى ندارد.