لحظه-تحویل-سال-1398

لحظه تحویل سال 98

امتیاز دهید post
لحظه تحویل سال ۱۳۹۸ در ایران

صبح پنج شنبه ساعت یک و بیست هشت دقیقه و بیست و هفت ثانیه 
۱:۲۸:۲۷ 
یکم فروردین ۱۳۹۸ هجری شمسی
مطابق با ۱۵ رجب ۱۴۳۹ هجری قمری
و ۲۱ مارس ۲۰۱۹ میلادی


اولین روز سال خورشیدی را که برابر با یکم فروردین ماه است، نوروز نامیده و جشن آغاز سال نو خورشیدی و یکی از کهن‌ترین مراسمات به جا مانده از دوران ایران باستان است.

خاستگاه نوروز ایران باستان است و هنوز هم مردم بسیاری از مناطق گوناگون فلات ایران، این روز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه در نجوم به آن برابری بهاری یا اکیونوس می‌گویند.

نوروز در بخش های مختلف ایران دارای مراسمات گوناگونی است. و مردم مناطق گوناگون ایران هر کدام با رسوم خود به استقبال سال جدید خورشیدی می‌روند.

یکی از رسوم گسترده این ایام روز چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری است که در دوران باستان مردم به مناسبت نزدیک شدن به بهار و سال نو با روشن کردن آتش و انجام مراسمات خاصی به شکرگزاری از خدا می‌پرداختند.

نوروز در کشور های ایران و افغانستان آغازین روز سال نو بوده و در برخی دیگر از کشورها همچون تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، کردستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان جشن گرفته می‌شود.

یکی از نشانه های اصلی این فرهنگ باستانی، سفره عید یا همان سفره هفت سین است. اعضای خانواده در لحظه تحویل سال نو گرداگرد این سفره می‌نشینند و از خدا برای ود و خانواده سالی پر از شادی و برکت آرزو میکند.
سفره هفت سین شامل هفت نشان و آینه و شمعدان است که هر یک نشانه ای از خواسته های اعضای خانواده برای سال جدید است.