دعوای-پدر-و-مادر-جلوی-بچه-ها

تاثیر دعوای والدین بر کودکان

5/5 - (8 امتیاز)

کودکانی که شاهد دعوا و کشمکش بین والدین خود هستند، به شدت از این مشاجرات تاثیر می گیرند و حتی طبق تحقیقات گفته شده که این کودکان مغزی شبیه سربازان جنگ خواهند داشت .تاثیر دعوای والدین بر کودکان بسیار عمیق است و ممکن است در آینده آنان نیز تاثیر منفی بگذارد.

کودکان از سنین بسیار پایین و حتی پیش از یک سالگی متوجه مشاجرات و بحث های بین والدین خود می شوند و به لحاظ روحی از این دعواها تاثیر می گیرند. به این ترتیب که ضربان قلب و هورمون های استرسی در آنها افزایش می بابد.

مشاهده ی دعوا و جدل با صدای بلند یا زد و خورد و توهین و تحقیر، کودکان را در معرض ابتلا به بیماری های روانی، اضطراب شدید و افسردگی قرار می دهد.

بهتر است اگر قادر به کنترل رفتار خود در حین عصبانیت نیستید، حداقل گفت و گو و بحث های چالشی خود را مقابل فرزندتان شروع نکنید.

اگر کودکتان شاهد دعوای شما بوده، با او صحبت کنید و به او اطمینان بدهید که مشکل حل شده و نگران نباشد.

هر فریاد شما، آسیب غیر قابل جبرانی به فرزندتان وارد می کند. او توهین، نا شکیبایی و خشونت را از شما می آموزد و در زندگی اجتماعی اش به کار می برد.

پای بچه را وسط دعواهایتان باز نکنید و او را مجبور نکنید که از یک کدامتان طرفداری کند. درد دل های زندگی مشترکتان را برای او بازگو نکنید. او نه قاضی دادگاه خانواده است و نه مشاور حل اختلاف. او تنها یک کودک معصوم است که به خاست و اراده ی شما وارد زندگیتان شده و در مقابل او مسئولید.

تاثیر دعوای والدین بر کودکان را باید مطالعه کرده و مراقب اثرات آن باشید.

ممکن است شما چند ساعت بعد از دعوا، با هم آشتی کنید و روابط عاطفی تان را از سر بگیرید اما کودکتان تمام کلماتی که در حین دعوا به کار برده اید باور میکند. پس کلمات تهدیدآمیز و تهدید به طلاق، قهر کردن و رفتن را از دایره لغاتتان حذف کنید.

اگر در حضور کودکتان دعوا کردید، در حضور کودکتان هم آشتی کنید بگذارید بفهمد که این بخشی از زندگی است و آدم ها ممکن است از دست هم ناراحت بشوند اما بعد از آن همدیگر را ببخشند. بخشیدن و دوستی را به او یاد بدهید.