زناشویی

بهداشت زناشویی (نکات زناشویی)

5/5 - (9 امتیاز)

نزدیکی و مقاربت برای ارضای تمایلات جنسی انجام می شود اما اگر بدون توجه به مسائل بهداشت زناشویی انجام شود، به مرور باعث ایجاد بیماری های مختلف و کاهش کیفیت نزدیکی و بی میلی بین همسران خواهد شد.

بنابراین برای داشتن یک رابطه ی موفق با همسرتان، نیاز است که به تمام جنبه های بهداشتی آن توجه داشته باشید. بهداشت جنسی شامل دو بخش

  1. بهداشت روانی
  2. بهداشت فیزیکی

می شود. در خصوص بهداشت روانی مطلب مفصلی برای شما تهیه خواهیم کرد. و در این بخش به روش های بهداشت فیزیکی در یک رابطه ی جنسی می پردازیم.

بهداشت زناشویی و جلوگیری از عفونت های دستگاه تناسلی:

چنانچه ترشحات واژن تان غیر طبیعی و بدبو است، باید به پزشک مراجعه کنید و نوع عفونتی که به آن دچار شده اید را درمان کنید. وجود عفونت در حین رابطه ممکن است برای شما ایجاد درد و سوزش کند و همچنین بوی نا مطبوع یا ترشحات غیرطبیعی باعث دلسردی و نارضایتی همسرتان شود.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی که ممکن است بصورت عفونت های قارچی، باکتریایی، انگلی و یا عفونت دستگاه ادراری بروز کند، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

– بعد از اجابت مزاج، هنگام شستشو، خود را از جلو به عقب بشویید. با این کار جلوی ورود باکتری ها از مقعد به مهبل جلوگیری می کنید.

– از لباس زیرهای نخی استفاده کنید، شبها بدن لباس زیر بخوابید، بصورت بلند مدت از مایو، جوراب شلواری، جین های تنگ و… استفاده نکنید.

–  سعی کنید برای شست و شوی لباس های زیر از شوینده های غیرمعطر استفاده کنید. همچنین استفاده از وان آب داغ و جکوزی توصیه نمی شود.

لباسهای زیر را زود به زود عوض کنید. همچنین در دوران پریود پدهای بهداشتی را مرتب و در فاصله های کوتاه (نهایتا 4 ساعته) عوض کنید.

– قبل و بعد از نزدیکی ادرار کنید. و در حین نزدیکی از لغزنده کننده های غیر معطر و محلول در آب استفاده کنید. استفاده از وازلین و لغزنده های سیلیکونی توصیه نمی شود.

– چنانچه در صورت استفاده از کاندوم و ژل هاس اسپرم کش دچار حساسیت شدید، فورا روش پیشگیری از بارداری را تغییر دهید.

– آب فراوان بنوشید. همچنین مصرف ماست و لبنیات در پیشگیری از عفونت های مهبلی موثرند.

بهداشت ظاهری:

اصلاح موهای زائد ناحیه ی تناسلی، استفاده از مرطوب کننده های پوست برای جلوگیری از خشکی و زمخت شدن پوست ناحیه تناسلی نیز علاوه بر جلوگیری از ابتلا به عفونت های پوستی و مهبلی، از جنبه های زیبایی و انگیزشی نیز مورد توجه است.