چرا در بارداری احساس سرما میکنم؟

چرا در بارداری احساس سرما میکنم؟

5/5 - (7 امتیاز)

بسیاری از مادران هستند که در طول دوران بارداری خود دائم حس گرما و گر گرفتگی دارند اما یکسری از خانم های باردار هم هستند که همیشه احساس سرما میکند و احتیاج دارند همیشه یک لباس گرم یا پتو در کنار خود داشته باشند. اما گاهی این سوال برایشان پیش می آید که آیا احساس سرما در بارداری طبیعی است؟ آیا این احساس سرما مربوط به بیماری های ویروسی و سرماخوردگی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا باهم موضوع احساس سرما در بارداری را بررسی کنیم.

احساس سرما در بارداری خیلی با سرماخوردگی و آنفولانزا متفاوت است زیرا احساس سرما کردن هیچ ربطی به وجود ویروس ندارد و فقط به یکسری عوامل بستگی دارد. از مهم ترین دلایل احساس سرما در بارداری میتواند به موارد زیر اشاره کرد:

تغییرات هورمونی:

در تعداد زیادی از مادران باردار، تغییرات هورمونی سبب ایجاد احساس گرما و گرگرفتگی در آنها میشود. ترشح هورمون های بارداری سبب ایجاد تغییر در متابولیسم بدن مادر میشود. این تغییر در متابولیسم و سوخت و ساز بدن میتواند باعث ایجاد حس گرما شود. از سویی دیگر بدن سعی دارد که این گرما را متعادل سازد که در برخی موارد این گرما بیشتر از حد جبران است و سبب ایجاد حس سرما در طول بارداری میشود.

حالت تهوع صبحگاهی:

خانم های بارداری که دچار تهوع صبحگاهی هستند، امکان دارد احساس سرما داشته باشند. در این شرایط بدن به دلیل کمبود آب روی میزان سوخت برای حفظ دمای بدن تاثیر میگذارد که در این حالت بدن دچار احساس سرما میشود.

خبر خوش اینکه در این شرایط وضعیت جنین شما کاملا عادی است و جایش گرم و نرم است. پس اگر جزو آن مادرانی هستید که همراه با حالت تهوع صبحگاهی احساس سرما نیز دارید، حتما به آب بدن خود توجه داشته باشید. در این شرایط بهتر است از غذاهایی با کالری پایین استفاده کنید و از نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی نیز غافل نشوید.

کم خونی:

اینکه مادران در طول بارداری خود احساس سرما میکنند در اغلب موارد جایی برای نگرانی نیست. این احساس سرما ممکن است ناشی از کم خونی باشد. طبق مطالعات انجام شده پانزده الی بیست درصد خانم های باردار مبتلا به کم خونی هستند. آنها میتوانند به کمک یک برنامه غذایی مناسب میزان جذب آهن بدن خود را بالا ببرند.

عفونت:

ابتلا به عفونت نیز یکی از دلایل احساس سرما در طول بارداری است. برخی مادران در طول بارداری خود به عفونت اداری دچار میشوند. اگر تب ندارید اما همراه ادرار احساس سوزش میکنید و در کنارش احساس سرما نیز دارید بهتر است خیلی زود با پرشک خود درباره این موضوع صحبت کنید.

مطالب پیشنهادی:

با احساس سرماخوردگی در بارداری چه کنیم؟ پیشگیری و درمان

داشتن احساس سرما در طول بارداری نشانه سقط جنین است؟

هیچگونه مطالعه و تحقیق علمی وجود ندارد که این گفته را ثابت کرده باشد. همانطور که در بالاتر گفتیم امکان دارد تغییرات هورمونی سبب ایجاد احساس سرما در خانم باردار شده باشد به همین دلیل این مورد نشانه درستی برای تشخیص سقط جنین نیست.

آیا احساس سرما در دوران بارداری جنسیت جنین را مشخص میکند؟

برخی افراد به این باورند که داشتن حس سرما در بارداری به معنای آن است که جنسیت جنین، پسر است که در رابطه با این موضوع هیچ دلیل علمی وجود ندارد.

چگونه احساس سرما در بارداری را کنترل کنیم؟

  • در این شرایط سعی کنید بدن خود را گرم نگه دارید تا جریان خون شما به صورت منظم گردش داشته باشد. وقتی احساس سرما به سراغ شما می آید از نوشیدنی های گرم استفاده کنید و خود را با لباس مناسب یا پتو گرم نگه دارید.
  • اگر احساس شما به خاطر تهوع صبگاهی است باید بیشتر آب بنوشید. برای اینکه حس سرما از بین برور از آب ولرم استفاده کنید زیرا نوشیدن آب خنک ممکن است حس سرما را تشدید کند.
  • اگر حس سرما شما به خاطر کم خونی است باید قرص هایی که پزشک متخصص برایتان تجویز میکند را بخورید و در کنارش از یک برنامه غذایی خوب و مناسب که جذب آهن در بدنتان را بالا میبرد استفاده کنید.
  • از مصرف خودسرانه داروهای متفاوت و آنتی بیوتیک ها جدا خودداری کنید زیرا احساس سرمایی که در شما وجود دارد با مصرف دارو از بین نمیرود.