همه چیز درباره مراحل لقاح و تشکیل جنین

همه چیز درباره مراحل لقاح و تشکیل جنین

4.9/5 - (12 امتیاز)

اکثر والدین و به ویژه مادران دوست دارند بدانند مراحل لقاح چگونه است و جنین به چه صورت شکل میگیرد.

در ابتدا باید دانست بدن خانم در کدام مرحله از قاعدگی قرار دارد زیرا تشکیل جنین نیازمند آن است که یک تخمک برای اسپرم هایی که به بدن وارد میشوند وجود داشته باشد تا اسپرم بتواند آن را بارور کند.

بعد از اینکه تخمک بارور شد مراحل تشکیل جنین نیز شروع میشود.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مراحل لقاح و تشکیل جنین آشنا سازیم.

مرحله های لقاح و تشکیل جنین

مراحل قبل از بارداری:

همانطور که گفتیم در ابتدا مهم است که بدانیم بدن خانم در چه مرحله ای از قاعدگی قرار دارد زیرا این موضوع بر لقاح و تشکیل جنین تاثیر گذار است. اسپرم هایی که وارد بدن خانم میشوند به یک تخمک نیاز دارند که آن را بارور کنند. در بدن خانم ها تخمک گذاری فقط در روزهای خاصی از ماه اتفاق می افتند و نکته مهم این است که تخمک های آزاد شده اگر تا بیست و چهار ساعت با اسپرمی روبه رو نشوند از بین می روند.

پس یکی از مهم ترین اقدامات این است که خانم زمان تخمک گذاری خود را محاسبه کند. خانم هایی که دارای چرخه منظم قاعدگی به صورت هر 28 روز یکبار هستند زمان تخمک گذاریشان 12 الی 16 روز قبل از پریود بعدی است و اگر در این روزها رابطه جنسی برقرار کنند احتمال بارداریشان بالا میرود.

بارور شدن تخمک به وسیله اسپرم:

وقتی انزال صورت میگیرد تعداد زیادی اسپرم از راه دهانه رحم وارد بدن خانم میشود. بعد از ورود اسپرم ها، آنها به طرف لوله های رحمی میروند. اگر رابطه جنسی در زمان خوبی انجام شده باشد در این راه اسپرم ها با تخمک مواجه میشوند.

در این قسمت فقط یک اسپرم میتواند تخمک را باور سازد. در اصل وقتی یک اسپرم وارد تخمک میشود و آن را باور میکند یکسر تغییرات در دیواره تخمک رخ میدهد که اجازه ورود به دیگر اسپرم ها را نمیدهد.

در اینجاست که لقاح انجام میشود و تعداد زیادی از ویژگی ها و صفت های مختلف از راه ژن ها به جنین که حال فقط یک سلول زنده است انتقال میابد و جنسیت او را نیز مشخص میکند.

جنسیت طبق اینکه پدر کدام کروموزوم های جنسی را به فرزندش انتقال میدهد در همان لحظات اولیه لقاح مشخص میشود اما به دلیل اینکه رشد اندام های جنسی در ماه های بعد انجام میگیرد برای دانستن جنسیت جنین به وسیله سونوگرافی باید چند ماه صبر کنید.

لانه گزینی رویان:

بعد از گذشت یک روز از بارور شدن تخمک تقسیم سلولی آغاز میشود که به این مجموعه سلولی بلاستوسیت میگویند. بلاستوسیت تقسیم های سلولی را ادامه میدهد و همزمان حرکن کردن را شروع میکند و از طریق لوله های رحم به طرف دیواره رحم میرود و آن میچسبد.

به انجام گرفتن این فرآیند لانه گزینی میگویند. وقتی لانه گزینی انجام میگیرد لایه خارجی بلاستوسیت ترشح هورمونی به اسم HCG را آغاز میکند که وقتی این هورمون به ادراد مادر راه میبابد سبب تخصیص بارداری به وسیله تست های خانگی میشود.

مطالب پیشنهادی:

تست بارداری خانگی + علائم اولیه بارداری

مرحله رویانی:

از زمان انجام لقاح تا موقعی که بچه قادر باشد ویژگی های یک جنین را داشته باشد حدودا سه ماه طول میکشد که به این مدت زمان مرحله رویانی میگویند. به گروهی از سلول های زنده که با سرعتی زیاد تکثیر میشوند رویان گویند.

در مرحله رویانی اقدامات مهمی در حال انجام است که به طور مثال میتوان به تشکیل شدن جفت در هفته چهارم اشاره کرد.

از هفته چهارم تا سیزدهم بارداری که پایان ماه سوم محسوب میشود اعضای اصلی بدن جنین مانند: قلب، مغز و سیستم تنفسی به شکل ابتدایی تشکیل میشود و اندام ها هم مدت زمان رشد حیاتیشان را سپری میکنند. رشد این ارگان و اندام های مختلف سبب میشود که سلول زنده کم کم شبیه به یک انسان شود.

از هفته یازدهم، رویان تقریبا خصوصیات ابتدایی یک کودک را پیدا میکند و که میشود به مرور او را جنین نامید.

چطور زمان تخمک گذاری را تشخیص دهیم؟

اگر جزو خانم هایی هستید که چرخه قاعدگی منظمی دارید وهر 28 روز یکبار پریود میشوید باید گفت که زمان تخمک گذاری شما تقریبا 12 الی 16 روز قبل از تاریخ پریود بعدیتان میباشد.

اما محاسبه روز تخمک گذاری برای خانم هایی که چرخه منظمی ندارند کمی مشکل است با این حال ابزار و روش های مختلفی وجود دارد که به این خانم ها در تعیین روز تخمک گذاریشان کمک میکند که یکی از آن وسیله ها کیت تخمک گذاری میباشد.