همه چیز درباره بارداری در سن پایین

همه چیز درباره بارداری در سن پایین

5/5 - (8 امتیاز)

در زمان حال در حالی که بیشتر خانم ها ترجیح میدهند تا سن سی سالگی برای داشتن فرزند صبر کنند، دلایل متعددی نیز برای بارداری در جوانی (20 سالگی به بعد) وجود دارد.

همانطور که میدانیم بارداری در سن کم با فواید بسیاری همراه است که در ادامه به آن میپردازیم.

بدن زودتر ترمیم میشود:

این یک امر طبیعی است که وقتی بدن شما جوان باشد زمان بیشتری برای ترمیم بهتر دارد. البته منظور این جمله این نیست که اگر شما در سالهای بعد باردار شوید بدن شما به فرم عادی برنمیگردد بلکه موضوع این است که وقتی بدن جوان باشد بافت ها زمان کمتری برای ترمیم و بهبود نیاز دارند که این به شما کمک میکند سریع تر به فرم بدنی قبل از بارداریتان برسید.

شانس بیشتر برای بارداری:

همانطور که میدانید باردار شدن ساده نیست وممکن است سریع اتفاق نیوفتد! اما اگر در سن کم تصمیم به بارداری بگیرید شانس شما بیشتر خواهد بود زیرا شما در اوج سن باروری خود قرار دارید و این موضوع شانس شما را افزایش میدهد.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مختلف:

طبق مطالعات انجام شده بارداری در سن پایین احتمال ابتلا به سرطان پستان در آینده را کاهش میدهد.

همچنین خانم هایی که در سن پایین بارداری را تجربه میکنند کمتر به فشار خون و دیابت بارداری مبتلا میشوند.

مطالب پیشنهادی:

بارداری پوچ یا مولار چیست؟ علائم + نکات +عوارض
همه چیز درباره بارداری دوقلو + افزایش شانس دوقلو زایی

باردار شدن در سنین نوجوانی(کمتر از 18 سال) یک آسیب تلقی میشود که بر سلامت روحی و جسمی مادر تاثیر گذار است. باردار شدن در نوجوانی به دلیل درگیر شدن با موضوعات بارداری، زایمان و تربیت فرزند  آن هم درست در زمانی که خود مادر در دوران تحول و هویت یابی قرار دارد سبب افزایش آسیب روانی مادر میشود که این مسئله بر تربیت فرزند و میزان کیفیت ارتباط تاثیر گذار خواهد بود.

بارداری در نوجوانی با مواردی همچون: بالا رفتن آسیب پذیری جنین، کم خونی، زایمان زودرس، افسردگی و… همراه است. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم پیامد های بارداری در سن پایین را بررسی کنیم.

بارداری در سن کم چه پیامدهایی را برای مادر به دنبال دارد؟

باردار شدن در سنین کمتر از 18 سال مشکلات متفاوتی را برای مادر به همراه دارد که در ادامه به آن میپردازیم:

فشار خون بالا:

احتمال بروز پره اکلامپسی که به آن فشار خون بالا نیز میگویند برای خانم هایی که در نوجوانی باردار میشوند بیشتر است. بروز پره اکلامپسی میتواند سبب ایجاد مشکلات کلیوی در مادر یا حتی مرگ جنین  شود.

ابتلا به کم خونی در دوران بارداری:

باردار شدن در سن کم با مسائلی مانند کم خونی شدید همراه میباشد. این موضوع سبب میشود که مادر در دوران بارداری خود ضعف بیشتری داشته باشد و همیشه احساس خستگی مفرط کند. ابتلا به کم خونی در دوران بارداری بر رشد جنین نیز تاثیر میگذارد به همین دلیل اگر در سن پایین بارداری را تجربه کردید حتما از لحاظ فاکتورهای خونی مورد آزمایش قرار بگیرید.

زایمان زودرس:

تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان میدهد که بارداری در نوجوانان با مشکلاتی مانند: زایمان زودرس، تولد فرزندان نارس و تولد نوزاد با وزن پایین تر از حد معمول همراه است.

افزایش مشکلات روانی:

افراد در سنین نوجوانی با چالش های زیادی رو به رو میشوند. فرد در این دوره میخواهند که به هویت دلخواهش برسد و خود را پیدا کند.

بارداری در کنار مشکلات دوره نوجوانی، فشار های زیادی را بر مادر وارد میکند و سلامت روانی او را با مشکل مواجه میسازد. مادرانی که بارداری در این دوره را تجربه میکنند ممکن است با مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی رو به رو شوند. بروز این مسائل رابطه بین مادر و فرزند را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و توانایی فرد برای مراقبت از کودکش را هم کاهش میدهد.

بارداری در سن پایین چه پیامد هایی برای کودک به همراه دارد؟

بارداری در سن پایین فقط مادر را به چالش نمیکشد بلکه روی سلامت نوزاد نیز تاثیر گذار میباشد. یک بارداری سالم و طبیعی حدود چهل هفته به طول می انجامد اما خانم هایی که در سن کم باردار میشوند در موارد زیادی قبل از اینکه به 37 هفته برسند دچار علائم زایمان میشوند که این روند سبب تولد نوزاد نارس میشود.

تولد نوزاد نارس به خاطر اینکه دوره رشدش کامل نشده است ممکن است با مشکلات متفاوتی همراه باشد به طور مثال ممکن است نوزاد وزن کافی نگرفته باشد یا اینکه با مشکلات تنفسی رو به رو شود.