همه نکات شستن نوزاد بعد از مدفوع

همه نکات شستن نوزاد بعد از مدفوع

5/5 - (7 امتیاز)

ما در این مقاله قرار است به آداب تعویض پوشک بپردازیم و اگر شما جزو مادران با تجربه نیزهستید بد نیست باز هم مروری بر این موضوع داشته باشید.

برای تعویض پوشک به چه وسایلی نیاز است؟

یکی از کارهای مهمی که مادر در طول روز باید برای فرزند خود انجام دهد تعویض پوشک است.

یکسری از وسایل هستند که موقع تعویض پوشک به آن نیاز دارید برخی از آنها ضروری و برخی استفاده از آن ها اختیاری است.

درادامه به فهرست این وسایل میپردازیم.

پوشک:

نکته قابل توجه این است که کودکان شیرخوار در طول روز حدودا ده بار نیاز به تعویض پوشک دارند که این میزان یعنی حدودا هفتاد بار در هفته. پس پوشک یکی از وسایل ضروری است که همیشه باید در دسترس شما باشد.

در دو هفته اول تولد فرزندتان خوب است تقریبا صد و پنجاه عدد پوشک داشته باشید. بعد از نیز میزان دفع کودکتان را میفهمید و خودتان تعداد پوشکی که نیاز دارید را مشخص میکنید.

محافظ کهنه و کهنه نخی:

اگر جزو مادرانی هستید که استفاده از کهنه را به پوشک ترجیح میدهید ابتدا باید به جنس خوب کهنه توجه کنید و حدودا بیست و چهار عدد از آن را تهیه کنید تا برای تعویض کودک در یک روز کافی باشد و زمان کافی برای شست و شو کهنه ها و سپس خشک و اتو زدن آن ها داشته باشید.

در این مواقع بهتر است که از محافظ پوشک نیز استفاده کنید. محافظ های کهنه لایه های نازکی هستند که از نم دادن پیشگیری میکنند.

لوسیون:

بعد از اینکه کودک خود را با آب یا دستمال مرطوب تمیز کردید میتوانید با یک تکه پنبه کمی لوسیون به پوست کودک و قسمت پوشکش بزنید. لوسیون مخصوص کودکان فاقد الکل اس و رایحه خوبی دارد که سبب مرطوب نگه داشتن پوست نوزاد میشود و از خشک شدن پوست پیشگیری میکند.

تشک تعویض:

یکی از وسایلی که موقع تعویض پوشک نیاز دارید تشک تعویض است. تشک های تعویض دارای بافت های نرم و لطیفی هستند که به نوزاد حس راحتی میدهد. این تشک ها برای مواقعی که بیرون از منزل هستید و کودکتان نیاز به تعویض دارد بسیار کاربردی است.

تشک های تعویض معمولا دارای روکشی پلاستیکی و ضد آب هستند یا اینکه مرکز آنها دارای پلاستیک است تا از پس دادن و انتشار آلودگی پیشگیری کنند. به این نکته موقع خرید توجه داشته باشید که این تشک ها باید قابل شست و شو باشند.

دستمال خشک کن:

وقتی میخواهید کودک خود را بشویید خیلی آرام او را بلند کنید و با آب ولرم به آهستگی بشویید. بعد از شست و شو باید کودک را خشک کنید تا پوست او زیر پوشک حالتی نم دار نداشته باشد. برای خشک کردن از حوله استفاده نکنید زیرا بافت آن کمی زبر است و امکان دارد پوست کودکتان را زخم کند.

در این مواقع استفاده از دستمال خشک کن گزینه ای بسیار مناسب است. دستمال های خشک کن دارای بافتی پنبه هستند که برای خشک کردن پوست فرزندتان بسیار مناسب اند.

مطالب پیشنهادی:

زمان و روش مناسب از پوشک گرفتن بچه

کرم سوختگی:

داشتن یک کرم سوختگی برای مواقع تعویض پوشک ضروری است. یکی از دردسر هایی که ممکن است یک مادر با آن مواجه شود سوختگی پای کودکش است که عموما در قسمت پوشک این اتفاق رخ میدهد. زیرا در این قسمت پوست دائما با رطوبت در ارتباط است، سوختگی پای کودک با علائمی همچون: التهاب، قرمزی، درد و سوزش همراه است که اگر زود به آن رسیدگی نشود سبب بیماری های قارچی و عفونی میشود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است پس از هربار تعویض، پای کودک را با کرم سوختگی چرب نمایید.

دستمال مرطوب:

یکی دیگر از وسایل مهم در موقع تعویض پوشک دستمال مرطوب است. برای مواقعی که بیرون از منزل هستید و آبی برای شست و شو در دسترس ندارید استفاده از دستمال مرطوب یک انتخاب مناسب است که میتوانید با آن ناحیه پوشک نوزاد را به خوبی تمیز و پاک کنید.

در ماه های ابتدایی تولد نوزادتان نیز بهتر است ابتدا او را با دستمال مرطوب تمیز کنید سپس با آب قسمت پوشک را شست و شو دهید. این نکته را مدنظر داشته باشید که دستمال مرطوب مخصوص کودک که فاقد الکل است را تهیه نمایید.

پودر بچه:

درست است که امروزه دیگر استفاده از پودر بچه زیاد رایج نیست اما هنوز هم کسانی هستند که در مواقع تعویض پوشک از آن استفاده میکنند. پودر بچه حاوی تالک است یا این پودر ها بر پایه نشاسته ذرت هستند که سبب جذب رطوبت اضافی پوست میشود و از سوختگی پوست نوزاد جلوگیری میکند.