تست بارداری خانگی + علائم اولیه بارداری

تست بارداری خانگی + علائم اولیه بارداری

5/5 - (7 امتیاز)

بهترین راه برای فهمیدن حاملگی انجام دادن آزمایش بارداری میباشد. استفاده از تست بارداری خانگی که به آن بیبی چک نیز میگویند گزینه خوبی است اما در آخر برای اطمینان از نتیجه باید آزمایش خون یا ادرار بدهید. علاوه بر آزمایشات یکسری نشانه ها نیز هستند که علائم حاملگی به حساب می آیند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تست بارداری خانگی و نشانه های اولیه بارداری آشنا کنیم.

نشانه های اولیه بارداری:

تغییرات مهم زمانی در بدن شما رخ میدهد که تخمک بارور شود. در این هنگام ترشح هورمون های بارداری در بدن شما با علائمی همراه خواهد بود که البته وجود این علائم و میزان شدت آن ها در خانم ها متفاوت است. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

عادت ماهیانه به تعویق می افتد:

به تعویق افتادن عادت ماهیانه یکی از نشانه های اولیه بارداری است. البته امکان دارد عقب افتادن عادت ماهیانه دلایل دیگری نیز داشته باشد اما این اتفاق در خانم هایی که چرخه قاعدگی منظمی دارند ممکن است از نشانه های حاملگی باشد.

اگر اقدام به بارداری کردید و عادت ماهیانه شما نیز به تاخیر افتاده بهتر است با انجام تست بارداری خانگی از باردار بودن خودتان اطمینان حاصل فرمایید.

لکه بینی و احساس درد در ناحیه شکم:

چند روز بعد از اینکه تخمک بارور میشود به رحم ورود پیدا میکند و در دیواره رحم لانه گزینی میکند. ممکن است انجام لانه گزینی با مقدار کمی خونریزی همراه باشد. این خونریزی برای مادر به صورت لکه بینی خواهد بود و مقداری درد و گرفتگی در ناحیه شکم را نیز به دنبال دارد.

این نشانه ها نیز میتوانند از علائم اولیه بارداری باشند هرچند مادر امکان دارد آنها را علائم پریودی بداند ولی خونی که بابت لانه گزینی از بدن مادر خارج میشود از خون دوران قاعدگی روشن تر است.

خستگی زیاد:

یکی از هورمون های بارداری که ترشح میشود پروژسترون است. وقتی مقدار آن در بدن زیاد شود به خانم باردار احساس خستگی زیاد و خواب آلودگی دست میدهد. با شروع بارداری  و انجام لانه گزینی سطح قند خون کاهش و تولید خون افزایش پیدا میکند که این عوامل نیز سبب این احساس میشوند.

تغییرات پستان ها:

بعد از اینکه لانه گزینی انجام میگیرد سطح هورمون ها نیز به سرعت دچار تغییر میشود که این تغییرات سبب میشود بافت پستان ها تغییر کند. امکان دارد در هفته های اول بارداری پستان ها به صورت متورم و سنگین و نسب به تماس حساس باشند.

حالت تهوع:

همانطور که گفتیم بعد از لقاح و لانه گزینی هورمون ها خیلی سریع دچار تغییر میشوند که این عمل میتواند سبب ایجاد احساس تهوع و استفراغ در مادر شود. حساس شدن به بو و مواد غذایی و همچنین حالت تهوع میتواند از علائم اولیه بارداری باشد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی خانم ها امکان دارد تا پایان دوره بارداریشان اصلا این احساس را تجربه نکنند.

برخی دیگر از نشانه های بارداری:

تغییراتی که به دلیل لقاح در بدن مادر ایجاد میشود ممکن است با نشانه های مختلف دیگری نیز همراه باشد. علاوه بر نشانه هایی که در بالا گفته شد مادر ممکن است در هفته های پس از لقاح به تکرر ادرار، کمردرد، یبوست و سر درد نیز دچار شود.

مطالب پیشنهادی:

از تست بارداری خانگی تا تست خون بارداری و بی بی چک + تمامی روش ها
راه های بارداری سریع + ویتامین های بارداری

 بیبی چک یا تست بارداری خانگی:

برای اطمینان از بارداری باید آزمایشی انجام دهید که میزان هورمون های بارداری در ادرار یا خون را تشخیص دهد. برای اطمینان از بارداری یکسری کیت های خانگی موجود است که خودتان میتوانید با استفاده از آن ها در خانه آزمایش ادرار بارداری را انجام دهید.

این کیت ها را میتوانید از داروخانه ها به اسم بیبی چک تهیه کنید.درست است که بعضی از کیت ها دقت بالایی دارند اما بهتر است برای نتیجه بهتر و دقیق تر این آزمایش را یک هفته بعد از تاریخ شروع قاعدگی انجام دهید.

یکی از مهم ترین علائم بارداری به تاخیر افتادن قاعدگی میباشد و بهتر است قبل از آزمایش تا زمان شروع قاعدگی صبر کنید اگر در زمان مقرر دچار خونریزی نشدید میتوانید برای اطمینان بیشتر از بیبی چک استفاده نمایید.

اگر جزو خانم هایی هستید که تاریخ قاعدگی خود را نمیدانید از این تست حداقل چهارده روز بعد از آخرین نزدیکی استفاده کنید.

برای استفاده از بیبی چک باید مقداری از ادرار خود را در قسمت تعیین شده روی کیت بریزید و منتظر بمانید تا نتیجه مشخص شود.

بعضی کیت ها این قابلیت را دارند که زیر جریان ادرار قرار بگیرند اما برای استفاده از بعضی از آن ها باید نمونه ادرار خود را در ظرفی تمیز جمع کنید و با قطره چکان مخصوص کیت در محل معین شده بریزید.

بعد از تماس کیت با ادرار معمولا ظرف یک الی دو دقیقه نتیجه مشخص میشود. این نکته را در خاطر داشته باشید که معمولا به همراه کیت ها راهنمای استفاده از آن نیز وجود دارد.

در اکثر بیبی چک ها با نمایان شدن یک یا دو خط در قسمت هایی که با حروف T و C  نامگذاری شده نتیجه مشخص میشود.

اگر با گذشت مدت زمان تعیین شده هیچ خطی در کیت ظاهر نشد یا کیت خراب بوده یا تست را درست انجام نداده اید پس بهتر است آزمایش را بار دیگر با یک کیت جدید انجام دهید.

نمایان شدن دو خط در قسمت های T و C به معنای جواب مثبت است که باردار بودن را تایید میکند. اما اگر فقط یک خط در قسمت C ظاهر شود به معنای جواب منفی است. ظاهر شدن خط فقط در قسمت T به معنای مشکل داشتن جواب آزمایش است و باید دوباره آزمایش را انجام دهید.

کیت های بارداری که در بازار موجود هستند با مقداری خطا همراه هستند و امکان دارد جواب مثبت یا منفی کاذب به شما نشان دهد.

 دلایل متفاوتی برای این موضوع وجود دارد مثل مصرف یکسری از داروها که امکان دارد سبب ایجاد جواب کاذب شود به همین منظور بهتر است برای اطمینان از جواب حاصل به پزشک متخصص مراجعه فرمایید و آزمایش خون بارداری انجام دهید.