ترشحات واژن در دوران بارداری

ترشحات واژن در دوران بارداری

4.9/5 - (14 امتیاز)

بسیاری از خانم ها در طول زمان بارداری خود با ترشحات واژن مواجه میشوند. این ترشحات کاملا طبیعی بوده و ضرری به دنبال ندارد. ترشحات بارداری به صورت رقیق و به رنگ شیری هستند که ممکن است بعضی اوقات به رنگ سفید روشن با بوی کم یا حتی بدون بو باشند.

ترشحاتی که از واژن خارج میشوند یکی از نشانه های بارداری است که حدودا بعد از گذشت سیزده هفته از بارداری شروع میشود و با گذشت زمان بارداری مقدار آن زیاد میشود و با نزدیک شدن به زایمان به بیشترین مقدار خود میرسد.

به چه دلیل ترشحات بارداری به وجود می آیند؟

در دوران بارداری وجود هورمون استروژن باعث افزایش جریان خون در قسمت لگن میشود و همچنین سبب میشود مقدار ترشح واژن و ترشحات غدد دهانه رحم افزایش یابد و غشای مخاطی بدن تحریک شود. وجود هورمون استروژن در ریزش سلولهای قدیمی دیواره واژن و تولید فلور باکتریایی طبیعی واژن نیز نقش بسزایی دارد.

شاید در ذهن خود با سوالاتی همچون: آیا بارداری ترشح دارد؟  ترشح سفید نشانه بارداری است؟ تفاوت ترشحات بارداری و پریود مواجه شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نشانه های ترشحات آشنا کنیم.

ترشحاتی که از واژن در دوران بارداری خارج میشود شبیه به ترشح هایی هست که در بین دو دوره قاعدگی رخ میدهد با فرق اینکه ترشحاتی که در بارداری خارج میشود کمی بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

امکان دارد مادر نسبت به این ترشحات احساس خوبی نداشته باشد اما وجود آنها کاملا طبیعی میباشد و به مرور به آن عادت خواهید کرد. این ترشحات سبب یک تعادل خوب و سالم در میان باکتری های موجود در واژن میشود و همچنین کانال زایمان را از ایجاد عفونت حفظ میکند.

در برخی مواقع امکان دارد شکل، رنگ یا بوی این ترشحات در بارداری دچار تغییر شود.

مطالب پیشنهادی:

خواص پونه برای عفونت رحم زنان+ روش مصرف+ نابودی عفونت ‌های زنانه
مراحل زایمان طبیعی و تولد نوزاد

انواع ترشحات واژن در طول بارداری:

  • ترشح های رقیق واژن: اگر ترشحی که از واژن خارج میشود روشن و رقیق باشد امکان دارد نشانه پاره شدن کیسه آب یا خروج مایع آمنیوتیک باشد که به صورت ترشح آب در دوران بارداری رخ دهد.
  • ترشح های صورتی: در ابتدای دوران بارداری، ترشح های واژن سبب پر شدن دهانه رحم میشوند و سدی محافظ به نام پلاک مخاطی را به وجود می آورند و هنگامی که دهانه رحم شروع به باز و نازک شدن میکند این سد محافظ جدا میشود. پلاک مخاطی همانند سفیده تخم مرغ است، غلیظ و در برخی مواقع همراه با کمی خون میباشد که امکان دارد شبیه لکه بینی به نظر برسد. گاهی اوقات در طول بارداری بعد از برقراری رابطه جنسی این اتفاق می افتد اما تا زمانی که آن لکه بینی ها موقتی و کم باشند هیچ جای نگرانی نیست و این موضوع کاملا طبیعی است.
  • ترشح های سفید و ترشحات پنیری: اگر در دوران بارداری با ترشح های سفید رنگ، بدون بو، گاهی اوقات غلیظ و ترشح های پنیری شکل رو به  رو شدید، امکان دارد این نشانه ها از علائم عفونت قارچی باشد. ترشح های سفید و پنیری در طول بارداری میتوانند سبب ناراحتی شود و با مواردی مانند: خارش واژن، التهاب، سوزش و درد در موقع ادرار یا رابطه جنسی همراه باشد.
  • ترشح هایی با رنگ خاکستری: ترشح هایی با رنگ سفید یا خاکستری که رقیق هستند و سبب بوی بد در واژن میشوند میتوانند نشان دهنده یک نوع عفونت یا واژینوز باکتریایی باشند. امکان دارد بوی بد در واژن بعد از برقراری رابطه جنسی افزایش یابد.
  • ترشح های زرد یا سبز رنگ: اگر خانم باردار دچار ترشح هایی با رنگ سبز یا زرد که کف آلود هست و بوی بدی نیز دارد بشود امکان دارد این علائم نشان دهنده عفونت تریکومونا که یک نوع عفونت شایع مقاربتی است. از دیگر نشانه های این عفونت میتوان به: خارش واژن، التهاب، قرمزی، سوزش و احساس ناراحتی در هنگام ادرار یا برقراری رابطه جنسی اشاره کرد.
  • اگر ترشحات خانم باردار قبل از هفته سی و هفتم ناگهان افزایش پیدا کند و در رنگ آنها تغییراتی ایجاد شود یا اینکه مخاطی بودن ترشحات بیشتر شود این علائم نشان دهنده زایمان زودرس است.

به این نکته توجه داشته باشید که عفونت ها به سادگی و با علائم گفته شده قابل تشخیص نیستند به همین منظور برای تشخیص عفونت ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از خود درمانی پرهیز کنید.

تفاوت ترشحات بارداری و پریود چیست؟

ترشح های دوران بارداری ویژگی های خاصی دارند که آنها را از ترشحات قاعدگی متمایز میکند:

در اوایل دوران بارداری ترشح ها قهوه ای رنگ میباشد و زمانی که تخمک بارور میشود و لانه گزینی اتفاق می افتد رخ میدهد که حدودا بین سه الی چهار روز به طول می انجامد.

بعد از گذشت این مدت ترشح ها امکان دارد به رنگ سفید یا کرمی در آیند که این اتفاق به دلیل بالا بودن سطح استروژن در آن زمان است.

خانم باردار باید بهداشت شخصی را به خوبی رعایت کند زیرا این ترشح ها میتواند سبب ایجاد عفونت شود.

اما ترشحات دوران قاعدگی نیز ویژگی های مخصوص به خود را دارد:

ترشح ها در دوران قاعدگی به رنگ سفید و مانند پنیر یا شیر است.

این ترشحات قادر هستند از سفید به صورتی یا قهوه ای تغییر رنگ دهند.

ترشح های مخصوص قاعدگی قبل از موعد قاعدگی از رحم خارج میشوند.

این ترشح ها در موقع تخمک گذاری افزایش پیدا میکنند.

ترشح های مخصوص قاعدگی مواردی مانند باکتری، بوی بد و مواد مضر را از واژن خارج میکند.