بارداری چند هفته است؟

بارداری چند هفته است؟

5/5 - (7 امتیاز)

بارداری چند هفته است؟

بارداری چهل هفته میباشد. از نظر عملی اصلا شما در دو هفته اول باردار نیستید. چون مشخص کردن تاریخ دقیق بارداری سخت است، شروع بارداری را طبق آخرین روز قاعدگی حساب میکنند. خانمی که دارای قاعدگی منظم است حدودا چهارده روز بعد از شروع پریودی تخمک گذاری میکند که این چهارده روز در بارداری حساب میشود.

سه ماه اول بارداری:

سه ماه اول بارداری تقریبا سیزده هفته زمان میبرد. طبق تقویم بارداری، سه ماه ابتدایی بارداری از هفته سوم آغاز میشود و در هفته سیزدهم تمام میشود.

در سه ماه اول بارداری مادر باید آزمایشات غربالگری و تشخیصی را انجام دهد که این آزمایش های شامل این موارد است:

NT
PAPP-A

Beta HCG

CVS

NIPT

Rh-Factor

پزشک متخصص با شما درباره این آزمایش ها صحبت خواهد کرد و اگر بر اساس سابقه خانوادگی و ژنتیک به آزمایش خاص دیگری نیاز داشته باشید، آن را برای شما تجویز خواهد کرد. یکسری از خانم های باردار در سه ماه اول بارداری سونوگرافی نیز انجام میدهند.

در سه ماه اول بارداری، جنین چه تغییراتی میکند؟

بعد از گذشت سه ماه از بارداری، طول جنین شما حدود پنج اینچ خواهد بود. اعضا و اندام های اصلی بدن جنین و همینطور عضله ها، سیستم عصبی و اجزای صورت کم کم شروع به شکل گیری میکند. در دو الی سه هفته پایانی سه ماه اول بارداری انگشت های پا و ناخن ها تشکیل میشوند و کلیه های جنین فعالیت خود را آغاز میکنند.

سه ماه دوم بارداری:

سه ماهدوم بارداری بعد از چهارده هفته از آخرین روز قاعدگی آغاز میشود ودر هفته بیست و هفتم بارداری تمام میشود. در سه ماه دوم معمولا حالت تهوع صبحگاهی در اغلب مادران از بین میرود و وضعیت خلق و خو نیز بهبود میابد و میل جنسی هم افزایش میابد.

مادر در این مدت میتواند لگد های جنین را احساس کند همچنین جنسیت جنین نیز در سه ماهه دوم قابل تشخیص است.

در سه ماه دوم بارداری ممکن است انجام یکسری آزمایش ها مانند: سنونوگرافی آناتومی، آمنیوسنتز و آزمایش CBC برای مادر تجویز شود. آزمایش های گفته شده برای تشخصیص سندرم داون، نقص لوله عصبی، آنانسفالی و… میباشد. یکسری از این آزمایش ها مانند سونوگرافی آناتومی همه مرحله های رشد جنین شما را مورد بررسی قرار میدهد و همچنین جنسیت او را تشخیص میدهد.

آزمایش هایی مانند آمنیوسنتز، خطر و عوارض زیادی به دنبال دارد به همین منظور برای انجام این آزمایش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

جنین در سه ماه دوم چه تغییری میکند؟

بعد از گذشت سه ماهه دوم بارداری جنین قادر است که بشنود و دستگاه گوارش او فعالیت خود را شروع کرده و سیستم عصبی نیز در حال تکامل میباشد.

سه ماه سوم بارداری:

در مورد آغاز سه ماه سوم نظر های متفاوتی وجود دارد. برخی از پزشک ها به کمک سونوگرافی شروع سه ماه سوم را از هفته بیست و هفتم بارداری حساب میکنند اما برخی هفته بیست و هشتم را شروع سه ماه سوم میدانند.

انجام یکسری از آزمایش ها مانند آزمایش تحمل گلوکز که به منظور تشخیص دیابت بارداری است، ضربان قلب جنین، GBS و سونوگرافی در سه ماه سوم از بارداری میباشد.

ماه های بارداری چند هفته میباشد؟

هر ماه بارداری چهار هفته است اما برای سادگی در مطالعه زمان بارداری را به سه تا سه ماه تقسیم میکنند که طول هر سه ماه را به جای دوازده هفته، سیزده هفته در نظر میگیرند.

بارداری چند هفته طول میکشد ؟

در اکثر مواقع چهل هفته را پایان یک بارداری حساب میکنند اما همه جنین ها در یک هفته معین به دنیا نمی آیند. در واقع هر زمانی بین هفته های سی و هشتم الی چهل و دوم امکان دارد که زایمان اتفاق بیوفتد.

مطالب پیشنهادی:

مراحل زایمان طبیعی و تولد نوزاد

بارداری طبیعی چند هفته است؟

بارداری چند هفته است و چه مواردی بر آن تاثیر دارد؟

مدت بارداری در مادر ها متفاوت است. موارد زیر میتواند بر طول بارداری موثر باشد:

  • سن مادر
  • سابقه خانوادگی
  • اولین بارداری
  • افزایش وزن زیاد در طول بارداری
  • وزن مادر قبل از بارداری
  • جنین پسر باشد
  • جنین در سونوگرافی کم وزن باشد ( در هفته های ده الی بیست و چهارم)
  • مادر در هفته های پایانی دچار استرس باشد

اولین بارداری چند هفته است؟

طبق مطالعات انجام شده معمولا بارداری اول طولانی تر خواهد بود و حدودا شانزده درصد احتمال دارد که فرزند شما دیرتر به دنیا بیاید. این احتمال برای فرزندان بعدی حدود ده درصد خواهد بود.

زایمان بعد از هفته 42 چه خطراتی را به دنبال دارد؟

وقتی مادر به هفته چهل و دوم بارداری میرسد ممکن است یکسری عوارض و خطر ها افزایش یابد به همین خاطر امکان دارد پزشک تصمیم بگیرد القا زایمان انجام دهد. این خطرات عبارتند از :

  • توقف رشد جنین
  • کم شدن مایع آمنیوتیک و کاهش یافتن محافظت از جنین
  • امکان سزارین زیاد میشود زیرا سایز جنین بالا میباشد
  • کم شدن ضربان قلب و ایجاد مشکلات تنفسی
  • مرده زایی
  • آسپیراسیون مکونیوم