طرز تهیه ته چین مرغ ساده و مجلسی

طرز تهیه ته چین مرغ ساده و مجلسی + عکس

ته چین مرغ یکی از مجلل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که در مهمانی ها و مجالس مهم از تهیه می شود. ته چین مرغ مجلسی را می توانید در مهمانی های مهم خود به عنوان پیش غذایی فاخر هم …

5/5 - (7 امتیاز)

ته چین مرغ یکی از مجلل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که در مهمانی ها و مجالس مهم از تهیه می شود. ته چین مرغ مجلسی را می توانید در مهمانی های مهم خود به عنوان پیش غذایی فاخر هم سرو کنید.
با این میزان از مواد که در این دستور اصیل آشپزی بیان شده، می توانید برای تعداد ۴ نفر ته چین مرغ تهیه کنید. در صورتی که در نظر دارید برای تعداد بیشتر یا کمتر ته چین مرغ تهیه کنید تنها کافیست مقدار مواد را در تعداد ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز ته چین مرغ با ما همراه باشید.

مواد لازم برای چهار نفر:

  • برنج ایرانی یا خارجی ۳ پیمانه
  • سینه کامل مرغ ۱ عدد
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • گلاب خوش بو ۱ فنجان
  • پیاز سفید یا زرد متوسط ۱ عدد
  • ماست چکیده ۱ پیمانه
  • کره حیوانی ۵۰ گرم
  • زرشک ۱۰۰ گرم
  • دارچین و خلال پسته به میزان لازم
  • روغن مایع پخت و پز به میزان لازم
  • پودر قند ۱ قاشق چایخور
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ ساده

برای طرز تهیه ته چین مرغ ساده ابتدا باید سینه مرغ را به همراه مقداری آب ، پیاز و زردچوبه در داخل یک قابلمه ی مناسب بریزید و بگذارید تا مرغ کاملا بپزد. بعد از آن که مرغ کاملا پخت اجازه بدهید تا کمی سرد شود سپس آنرا با دست ریش ریش خرد کنید و کنار بگذارید.

سپس برنج را نسبت به نوع آن بخیسانید ، بعد به همراه چند لیوان آب ، نمک و مقداری روغن مایع داخل یک ظرف مناسب بریزید. ظرف را بر روی حرارت قرار داده تا برنج به اصطلاح نیم پز شود به صورتی که روی دانه های برنج نرم و مغزشان خشک باشد.

پس از آنکه برنج به میزان کافی نرم شد آنرا درون آبکش بریزید و در کناری بگذارید. حالا در این مرحله تابه خود را روی شعله قرار داده و به داخل آن مقداری روغن مایع بریزید. بعد از داغ شدن روغن مرغ ریش ریش شده را به درون تابه ریخته تا کمی ترد شود.

حالا مقداری نمک ، فلفل سیاه و دارچین به مرغ دروزن تابه اضافه کنید و مخلوط را چند دقیقه تفت دهید. سپس می توانید در صورت تمایل به آن مقداری زرشک هم اضافه کنید. در مرحله بعد زرشک و پودر قند را با مقداری روغن تفت داده و کنار بگذارید.

مطالب دیگر :

– طرز تهیه سیر ترشی با شیره انگور + نکات مهم

– آموزش طرز تهیه حلوا شیر (حلوا با شیر) + نکات و تکنیک

– طرز تهیه کیک خرما و گردو بدون شکر برای افراد دیابتی

سپس زرده تخم مرغ را به همراه زعفران از پیش دم کرده و گلاب درون یک ظرف جادار بریزید و خوب بهم بزنید تا بوی تخم مرغ به طور کامل از بین برود.بعد از آن که تخم مرغ را خوب هم زدیم ماست را به آن اضافه می‌کنیم.

ماست و تخم مرغ را کاملا با هم مخلوط می‌کنید و برنج آبکش شده را به این مخلوط تخم مرغ و ماست می‌افزاییم و دوباره مواد را خوب با هم مخلوط کنید. یک قابلمه یا تابه مناسب برای پخت ته چین انتخاب کنید و درون آن را با کمی روغن کاملا چرب کنید.

نصف برنج تهیه شده را درون آن بریزید سپس مواد ریخته شده را با فشار دست کاملا فشرده کنید و به کف قابلمه بچسبانید.سپس مرغ و زرشک را درون آن بریزید و خوب فشار دهید. در آخر باقیمانده برنج را بریزید و آنرا خوب فشار دهید تا کاملا فشرده و صاف شود.

در آخر هم کره را خرد کرده و در قسمت های مختلف روی برنج قرار دهید. روی ظرف را با یک فول نازک بپوشانید، سپس آنرا درون فر قرار دهید. برای پخت ته چین باید آن را به مدت حدود ۱ ساعت با درجه ۱۸۰ سانتیگراد درون فر قرار بدهید تا به طور کامل پخته شود. در صورتی که فر ندارید می توانید ته چین را در یک قابلمه تفلون آماده کنید. برای این کار باید ته چین را به مدت ۹۰ دقیقه روی حرارت ملایم اجاغ قرار دهید تا آماده شود.

در پایان آن را با زرشک و خلال پسته تزیین کنید سپس سرو کنید.