کشیدگی-تاندون

10 روش درمان کشیدگی و پیچیدگی عضله

5/5 - (7 امتیاز)

استرین ؛کشیدگی (Muscle Strain):

استرین یا کشیدگی عضله زمانی روی می دهد که عضله بیش از حد دامنه حرکتی نرمال خود کشیده شود که این منجر به پارگی رشته های عضلانی می گردد.

علل کشیدگی عضله (استرین):

1- ضربه شدید یا فشار بیش از حد به بخشهای مختلف عضلانی.
2- تمرینات بیش از حد و خارج از تحمل ورزشکاران( مانند بلند کردن وزنه بیش از اندازه توان )

علائم و نشانه ها:

  1. درد شدید و ناگهانی در عضله آسیب دیده
  2. حساسیت شدید به لمس در ناحیه آسیب
  3. تورم
  4. ضعف و ناتوانی در استفاده از قسمت آسیب دیده
  5. درد و سفت شدن عضله هنگامی که مصدوم آن را حرکت می دهد.
  6. کبودی پوست اطراف ناحیه آسیب دیده(پس از چند روز) به علت خونریزی ناشی از پارگی مویرگ‌ها

اسپرین ؛پیچ خوردگی(Ligament Sprain)

وقتی که اندام در وضعیت هایی که معمول نیست، قرار می‌گیرد، رباط های اطراف آن تحت کشش زیادی قرار میگیرند. این کشش میتواند موجب پارگی های میکروسکوپی و یا حتی پارگی های بزرگ و یا کامل در رباط شوند. این پارگی ها را رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مفصل میگویند.

علل پیچ خوردگی(اسپرین)

عوامل زیادی باعث این نوع از جراحت می شود. افتادن یا پرت شدن، پیچ خوردن مفاصل، ضربه خوردن و … هر عاملی که باعث شود یک مفصل از حالت عادی خود خارج شود. این نوع از جراحات اغلب در ناحیه بازو، پا و زانو برای ورزشکاران بوجود می آید.
اغلب اوقات این مشکل در قوزک پای ورزشکاران بوجود می آید. همچنین برای ورزشکارانی که حرکات پرشی دارند و روی دست فرود می آیند، ممکن است برای مچ دست نیز چنین مشکلی بوقوع پیوندد. ورزشکاران ورزش‌هایی مانند اسکی یا والیبال و … نیز معمولآ به این مشکل در ناحیه شست دست دچار می شوند.

علائم و نشانه ها:

بیشتر مواقع تشخیص اسپرین شدید و شکستگی از یکدیگر سخت می باشد زیرا علائم مشابهی دارند.

  1. درد شدید(این درد مانع راه رفتن مصدوم روی عضو آسیب دیده میشود).
  2. تورم
  3. کبودی به علت خونریزی ناشی از مویرگ‌های پاره شده است.

رباط‌ها عناصری هستند که در محل مفصل قرارمی گیرند و باعث اتصال دو استخوان به یکدیگر می شوند.

استرین صدماتی که بر واحد عضلانی تاندونی وارد می شود ولی اسپرین صدمات وارده بر رباط است.

1. استفاده از یخ برای درمان کشیدگی عضله

ساده ترین راه بهبود کشیدگی عضلات کشیده شده ، بلافاصله استفاده کردن از یک بسته یخ در منطقه آسیب دیده می باشد. سرما، باعث انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون در منطقه آسیب دیده می شود. اینکار باعث کاهش التهاب و تورم و درد می شود.

روش عمل:

تعدادی یخ را در یک حوله نخی قرار داده و به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را روی عضله آسیب دیده بگذارید. اینکار را هر 2 ساعت یکبار ، به مدت یک تا سه روز بسته به میزان تاثیر آن بر بدن خود انجام دهید. توجه شود اگر مبتلا به بیماری عروقی یا دیابت هستید، قبل از استفاده از یخ، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

2. استفاده از باند کشی

شما می توانید با استفاده از یک باند کشی، روند بهبودی یک عضله کشیده را افزایش دهید. باند کشی کمک می کند تا میزان فشار  روی عضلات، تورم و درد کاهش یابد.

روش عمل:

یک باند کشی را از لوازم پزشکی خریداری نمایید. باند را به آرامی در اطراف منطقه آسیب دیده ببندید. توجه شود که آن را بیش از حد محکم نبندید تا مانع گردش خون شود. آن را 72 ساعت یا تا زمانی که تورم و درد به طور کامل از بین رفت بسته نگه دارید. اگر قبل از این روش، روش درمانی یخ (روش 1) صورت گیرد، درمان موثرتر خواهد شد. همچنین سعی کنید منطقه آسیب دیده را در موقعیت بالایی قرار دهید تا از جریان خون به منطقه آسیب دیده بکاهید.

3. استفاده از کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس گرم (بعد از گذشت 24 ساعت از زمان آسیب) یکی دیگر از راه های موثر برای رهایی از کشیدگی عضلاتی است. کمپرس آب گرم کمک می کند تا عضله شل شود. اسپاسم عضله و سفتی در رباط ها و تاندون ها را کاهش می دهد. اینکار منجر به کاهش تورم و التهاب می شود.

روش عمل:

حوله را در آب گرم بخیسانید. آب اضافی اش را با فشردن بگیرید. حوله گرم و مرطوب را برای مدت 10 دقیقه درمنطقه آسیب دیده قرار دهید. اینکار را چندین بار در روز به مدت سه روز تکرار کنید. همچنین دوش آب گرم نیز می تواند برای تحریک عضله کشیده شده کمک زیادی کند.

4. استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم به طور موثری می تواند درد عضلانی را کاهش دهد. نمک اپسوم از سولفات منیزیم تشکیل شده است. منیزیم طبیعی، آرامبخش عضلانی است که باعث می شود مایع اضافی از بافت ها خارج شده و درد و تورم کاهش یابد.

روش عمل:

دو فنجان نمک اپسوم را در آب وان حمام (یا یک لگن) بریزید. نیم ساعت قسمت آسیب دیده را در آب بگذارید. سپس آن را با یک حوله خشک کرده و با یک باند کشی ببندید. اینکار را یک بار در روز برای چند روز متوالی انجام دهید تا عضله آسیب دیده به طور کامل بهبود یابد. توجه شود که این روش درمان برای افرادی که دچار مشکلات قلبی، فشار خون بالا یا دیابت هستند، توصیه نمی شود.

5. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی، برای درمان درد عضلات و گرفتگی عضلات پا استفاده می شود. خواص ضد التهابی و قلیایی سرکه سیب به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

روش عمل:

دو فنجان سرکه سیب را در یک وان آب گرم (یا یک لگن) بریزید. نیم ساعت قسمت آسیب دیده را در آب بگذارید. این کار را یک بار در روز برای چند روز متوالی تکرار کنید تا عارضه به طور کامل برطرف شود. روش دیگر این که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم ریخته و با مقدار کمی عسل، بنوشید. اینکار را هر روز، به مدت یک هفته انجام دهید.

6. استفاده از ملاس

ملاس برگرفته از چغندر قند و نیشکر، منبع خوبی از پتاسیم و کلسیم است. هر دو این مواد مغذی برای سلامت استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها مورد نیاز می باشند. علاوه بر این، ملاس سرشار از آهن است که برای انرژی و متابولیسم بدن مورد نیاز است.

روش عمل:

یک چهارم فنجان ملاس را با یک و نیم فنجان سرکه سیب، یک و نیم قاشق چایخوری پودر زنجبیل و مقداری عسل مخلوط کنید. سپس مقداری آب به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید و آن را سرد بنوشید. برای گرفتن نتیجه عالی، دوبار در روز به مدت یک هفته، این روش را تکرار کنید.

7. استفاده از روغن میخک

روغن میخک دارای خواص بی حس کنندگی و ضد التهابی قدرتمندی است که به کاهش درد و تورم ناشی از کشیدگی عضله کمک می کند.

روش عمل:

یک یا دو قاشق غذاخوری روغن میخک را کمی گرم کنید. سپس اجازه دهید تا گرمای آن کم شده و روغن را روی عضلات آسیب دیده بزنید. به آرامی منطقه درد را برای چند دقیقه ماساژ دهید. اینکار را  دو یا سه بار در روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

8. استفاده از روغن سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و برای درمان عضلات تحت فشار بسیار موثر است.

روش عمل:

مقدار زیادی از روغن سیر را به منطقه آسیب دیده بزنید. روغن را به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید سه تا چهار ساعت روغن روی پوست بماند. آن را با یک صابون ملایم و آب شستشو دهید. سپس یک حمام آب گرم برای افزایش اثرات روغن سیر بگیرید. این کار را یک بار در روز تا زمان بهبودی کامل، انجام دهید. به همراه اینکار، روزانه دو عدد سیر را بخورید.

9. استفاده از فلفل قرمز

فلفل قرمز (فلفل کایین) حاوی کپسایسین، ماده ای ضد درد و ضد التهاب می باشد. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، کپسایسین حس گرمادهی را ایجاد کرده و درد عضلات را کاهش می دهد.

روش عمل:

یک و نیم قاشق چایخوری پودر فلفل کایین و روغن زیتون را مخلوط کرده و روی منطقه آسیب دیده بزنید. اینکار را دوبار در روز به مدت یک هفته تکرار کنید. همچنین می توانید از فلفل قرمز برای کمک به بهبود سریعتر، در غذاهای خود استفاده نمایید.

10. استفاده از شربت آلبالو

آلبالو دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از کشیدگی عضله کمک کند.

روش عمل:

یک لیوان شربت آلبالو را هر روز به مدت یک هفته بنوشید. سعی کنید خودتان در منزل این نوشیدنی را آماده کرده تا به دور از شکر و افزودنی های غیرمجاز باشد.