روغن-زرد

فواید روغن دنبه

5/5 - (8 امتیاز)

یکی از روغنهای مورد تایید، جهت استفاده روغن دنبه یا همان روغن حیوانی یا روغن زرد است که در قدیم طرفداران زیادی داشته بطوریکه تا چند دهه پیش دنبه از گوشت گران تر بوده و ارزش بیشتری برای آن قائل بودند.

برخی فواید روغن دنبه که جنبه دارویی نیز دارد؛

  • 1)ضد افسردگی
  • 2)سبب لاغری در افراد چاق و موجب چاقی و تعادل در افراد لاغر
  • 3)آرامش اعصاب
  • 4)زیبایی صورت
  • 5)قدرت بخشی به بدن
  • 6)کمک به درمان برخی بیماری ها
  • 7)روغن مناسب جهت سرخ کردن مواد بدون تغییر کیفیت با حرارت کم
  • و…..


و حالا طرز تهیه روغن دنبه (روغن حیوانی) بدون بو در منزل


روش اول:

جهت تهيه روغن دنبه باید اول دنبه را ریز ریز کنید و شب تا صبح آن را در آب نمک دریای رقیق بگذارید و صبح آن را آبکش کرده و در ظرفی بریزید و داخل آن، بسته به حجمش یک تا دو لیوان آب بریزید و روی اجاق گاز قرار داده و شعله را خیلی کم کنید تا به صورت سوزنی و آهسته داغ بشود.

برای گرفتن بوی دنبه، میتوانید از مواد خوش بو همچون هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده کنید، سپس بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید تا شفاف بشود.

بهترین روش بوگیری روغن دنبه این هست که پس از بیرون آوردن از آب نمک دریا، اضافه آب را دور ریخته و دنبه را با شیر محلی گاو بگذارید بتدریج بجوشد و چند عدد هل اضافه کرده و برای اینکه رنگ طلایی بگیره زردچوبه بریزید.

روش دوم:

4 کیلو دنبه، یک لیوان سرکه، 2 لیوان ماست، 2 عدد پیاز و 10 عدد هل تازه به صورت چرخ شده، با حرارت ملایم،بعد از شش ساعت روغن می اندازد.

روش سوم:

برای از بردن بوی روغن دنبه، زمانیکه دنبه روی آتش هست به ازاء هر سه کیلو دنبه یک لیتر شیر اضافه کنید. دقت کنید برای شلعه ور نشدن ظرف، دنبه را از روی آتش بردارید. سپس آنقدر حرارت دهید تا حجم شیر افزوده شده از بین برود. محصول بدست آمده مایعی زرد رنگ میشود که بوی بد هم ندارد.
یعنی اولا : روغن شما مایع است و جامد نیست.
دوم : بوی نامطبوع ندارد.

روش چهارم:

دنبه را چرخ کرده و روی شعله ی ملایم قرار دهید ، دنبه که کمی به روغن آمد، ابتدا به ازای هر 4کیلو دنبه، چهار لیوان سرکه بریزید. کمی که گذشت سه لیوان ماست بریزید. دو عدد سیب و دو عدد پیاز و یک لیوان گلاب را هم ده دقیقه آخر اضافه کنید. روغن شما بو و طعم دلپذیری میگیرد.


برای خورشها در روغن دنبه، علاوه بر زردچوبه، دارچین و زنجبیل تازه رنده شده و کمی نمک یا میخک، زیره، یک حبه سیر رنده شده، گلپر میتوان ریخت.

روغنی که برای خورش درست میکنیم نیمه جامد هست و ادویه دار و روغنی که برای پخت برنج درست میکنیم مایع و بدون ادویه.

تذکر :

جزغاله های دنبه وقتی طلایی رنگ شد میتوانید شعله را خاموش کرده و صاف کنید.
تفاله باقی مانده از تهیه دنبه اگر سوخته و سیاه نشده باشد، خوردنش اشکالی ندارد ولی مواد سوخته را اصلاً نباید خورد.

روغن دنبه خوش طعم و سالم با کلی خاصیت که تندرستی ، زیبایی صورت و تناسب اندام و… را برای شما به ارمغان می اورد اماده است.