علت خون دماغ شدن

آیا می‌دانید علت خون دماغ شدن چیست ؟

خونریزی بینی یا خون دماغ یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد و دلایل مختلفی دارد که اغلب خطرناک نیستند.
درون بینی رگ‌های خونی …

5/5 - (5 امتیاز)

خونریزی بینی یا خون دماغ یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد و دلایل مختلفی دارد که اغلب خطرناک نیستند.
شایع‌ ترین نوع خون دماغ، خونریزی غدامی است که در قسمت جلوی بینی ایجاد شده و خون از بینی جاری می‌شود و این خونریزی اغلب کم اما گاها می تواند شدید باشد.
نوع دیگری از خونریزی بینی وجود دارد که از عقب بینی شروع می‌شود و ممکن است در حفره‌های گلو جاری شود. علت خون دماغ دلایل جدی تری است که یکی از این دلایل می توانند فشار خون یا سابقه مشکلات خونریزی در بیمار باشد. در متن پایین به دو سوال دو سوال اساسی پاسخ خواهیم داد، اول علت خون دماغ کودکان چیست؟ و دوم اینکه خون دماغ نشانه چیست؟ و سوم علت خونریزی بینی در فصل گرما چیست؟

– خونریزی بینی نشانه چیست ؟

اگر مدام دچار خون دماغ می‌شوید لازم است که علت آن را بیابید و بررسی کنید خون دماغ می تواند نشانه حساسیت شما به مواد ویی یا غذایی خاص یا حساسیت به محیط آب و هوایی باشد همچنین خونریزی بینی خصوص از نوع قبلی آن می‌تواند نشانه بعضی بیماری‌های عروق قلبی یا مغزی باشد که نیاز به مشورت و پیگیری از طریق پزشک متخصص دارد بنابراین اگر این مورد بازیافت تجربه می کنید بهتر است که با پزشک خود مشورت کرده و در پی درمان آن اقدام کنید.

– علت خون دماغ شدن یا خونریزی بینی چیست؟

از دلایل خونریزی بینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا رفتن فشار خون :

مهم ترین علت خون دماغ شدن، بالا رفتن فشار خون می‌تواند باعث تحریک یا پاره شدن عروق ریز خونی در بیمه و ایجاد خونریزی شود بنابراین بیمارانی که با سابقه فشارخون روبرو هستند بهتر است در صورت مشاهده فشار خون بالا به پزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت باشند.

مطالب دیگر:

– دمنوش های توصیه شده طب سنتی

– دانه های سرخ سلامتی – خواص زرشک در طب سنتی

– درمان فشار خون بالا در طب سنتی بدون دارو/ درمان خانگی

– طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا – ۱۰۰% اصیل ایرانی

وارد کردن ضربه به بینی :

در صورت وارد شدن ضربه های فیزیکی به صورت یا بینی ممکن است بینی دچار خونریزی شود این اتفاق در محیط های ورزشی خصوصا ورزشهای توپی و زنی بیشتر مشاهده می‌شود.

تحریک عروق خونی بینی :

از علت خون دماغ شدن، خارج کردن مخاط بینی به صورت فیزیکی و با دست یا هر وسیله دیگری باعث تحریک عروق خونی یا آسیب دیدن آنها شده یا با هم باعث ایجاد زخم در دیواره‌های بینی می شود که در پی آن شما ممکن است خونریزی از بینی را مشاهده کنید.

در معرض هوای خشک بودن :

تغییر در میزان رطوبت هوا یا قرار گرفتن در معرض هوای خشک باعث ترک خوردن دیواره های ضعیف بینی شده و منجر به خونریزی بینی یا همان اصطلاح معروف خون دماغ میشود.

در معرض مواد شیمیایی بودن :

استنشاق مواد شیمیایی یا استعمال آنها نیز می تواند از علت خون دماغ شدن باشد.

سرماخوردگی و آلرژی :

در اثر سرماخوردگی یا آلرژی به مواد خاص یا عطسه کردن به دفعات می تواند باعث آسیب دیدن عروق خونی و بافت های بینی شده و خون دماغ ایجاد شود.

مصرف الکل و دارو :

مصرف الکل می تواند باعث بد دست دادن عروق خونی سطحی در بینی شده و احتمال خونریزی بینی را افزایش دهد همچنین مصرف بعضی داروها ممکن است انعقاد خون را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد خونریزی به خصوص در شب بشوند.

– علت خون دماغ کودکان چیست ؟

اغلب دلیل خون دماغ کودکان مربوط به خشکلی دیواره های بینی آنها و یا تابش گرما بر روی سر کودکان است.
برای کنترل این مشکل کافی است همیشه بینی کودکان را در هوای خشک سال با کرم مرطوب نگه دارد. و به کوداکان اجازه بازی در زیر نور شدید آفتاب را ندهید. چرا که تابش نور مستقیم و شدید آفتاب بر سر کودکان می‌تواند باعث خون دماغ شدن کودکان شود.

علت خونریزی بینی در فصل گرما چیست
علت خونریزی بینی در فصل گرما چیست؟

– علت خونریزی بینی در فصل گرما چیست ؟

در ماههای گرم سال حرارت هوا می‌تواند باعث اتساع عروق خونی بینی شده و احتمال خونریزی بینی را افزایش دهد.

اگر علت خون دماغ شدن در فصل گرما، دمای هوا باشد، برای کنترل آن بهترین راهکار استفاده از کلاه یا سایه بان است و اینکه سعی کنید حتی الامکان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
گرمای زیاد و خشکی هوا باعث انبساط عروق خونی درون بینی شده و همچنین ممکن است باعث خشکی مخاط درون بینی و تحریک دیواره‌های آن و باعث خونریزی بینی شود.