دمنوش-های-طب-سنتیدمنوش-های-طب-سنتی

دمنوش های توصیه شده طب سنتی (قسمت دوم)

5/5 - (8 امتیاز)

برای مطالعه قسمت اول دمنوش های عمومی طب سنتی اینجا ( قسمت اول ) را کلیک کنید.

۱۱- دمنوش گیاهی اکلیل کوهی (رُزماری):

ترکیبات: اکلیل کوهی ۱قاشق غذاخوری.

خواص: اکلیل کوهی که برخی آن را «گیاه معجزه گر» می نامند؛ طبیعتی معتدل تا گرم و ضد صفرا داشته؛ تقویت کننده کلی بدن و به ویژه اعصاب، شستشودهنده کلیه، ضد دلهره و اضـطراب، بـرطـرف کننده زکـام، آسـم و سیاه سرفه، مقوی معده، ضد دردهای روماتیسمی، استخوانی و کمری و حل کننده سنگ های صفراوی است.

۱۲- چای گزنه:

ترکیبات: گزنه،۱قاشق غذاخوری.

خواص: گزنه، طبیعتی گرم و خشک دارد و اثر آن در کاهش قند خون، سال هاست که به اثبات رسیده است.

این گیاه، ضد صفرا و سنگ کیسه صفرا بوده؛ غلظت خون را کاسته؛ چربی خون را پایین می آورد؛ و با شستشوی کلیه، بـسـیـاری از بـیماری هایش را بهبود می دهد.

گزنه، همچنین ضد سرطان، ضد خونریزی، زیادکننده شیر مادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و مفید در درمان بیماری های پروستات است.

۱۳- چای مرزنجوش:

ترکیبات: مرزنجوش ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت گرم و اثرآرام بخش مرزنجوش بر اعصاب، آن را تبدیل به یکی از بهترین داروها در درمان میگرن کهنه، درد شقیقه ها و بسیاری از سردردهای دیگر و نیز بی خوابی نموده است.

این گیاه با اثر تـب بُر و خلط آور خود، در درمان  انواع سرماخوردگی ها موثر است و در دستگاه گوارش به عنوان داروی ضد نفخ و ورم معده، ضد اسهال و اشتها آور کاربرد دارد.

۱۴- چای اسطوخودّوس:

ترکیبات: اسطوخودّوس ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت این گیاه مفید دارویی، گرم و خشک است و در درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله میگرن، زکام، آسم و برونشیت، انواع روماتیسم و اگزما کاربرد دارد.

این گیاه، مُسکّن، آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلولهای مغز و شستشودهنده کلیه است.

۱۵- چای فلوس:

ترکیبات: مغز فلوس ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت فلوس، معتدل و ضد صفراست و به عنوان یک ملین و مسهل قوی (اما با عملکردی ملایم و بی آزار)، یبوستهای مقاوم به درمان و مـزمـن را درمان می کند و بـه تـدریج، تورم امعاء و احشاء را تـسـکیـن می دهد.

فلوس، همچنین، پایین آورنده فشارخون و درمان کننده برفک دهان است.

۱۶- چای زعفران:

ترکیبات: زعفران کوبیده ۱قاشق مرباخوری.

خواص: زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و مقوی قلب، محرک قوای مغزی، شادی بخش، خنده آور، ضد کرم خوردگی دندان، شستشو دهنده کلیه، مقوی معده، ضدسرفه، ضدحساسیت و خلط آور است.

در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود اما در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

۱۷- چای نعناع:

ترکیبات: نعناع ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت نعناع، معتدل و دارای اندکی گرمی و یک ضد اسهال و استفراغ قوی است که مقوی معده و ضد نفخ آن؛ خوشبوکننده دهان؛ آرام کـنـنده روده ها و رفع کننده ناراحتی های کیسه صفرا و نیز مفید در درمان ناراحتی های ریوی، تـنـگی نفس، آسم و سرفه و خستگی های جسمی است.

۱۸- چای پونه:

ترکیبات: پونه ۱قاشق غذاخوری.

خواص: پونه، به لحاظ طبی، «نعناع خودرو» محسوب می شود و خواص آن مشابه نعناع است.

۱۹- چای چلتوک برنج:

ترکیبات: چلتوک برنج ۱قاشق غذاخوری.

خواص: چلتوک برنج، طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین های گروه «ب» است، از سفید شدن و ریزش موی سر پیشگیری می کند (به صورت خوراکی و ماساژ روی مو و پوست سر) و یبوسـت هـای مزمن را درمـان می کند.

استفاده از این چای برای خانم های باردار ممنوع است.

۲۰- چای گلپر:

ترکیبات: گلپر ۱ قاشق غذاخوری.

خواصّ: طبیعت گلپر، گرم و خشک بوده؛ تقویت کننده عالی حافظه و یک داروی ضـد صـرع قـوی است؛ برطرف کننده تنبلی معده، کـمـک کـنـنـده به هضم غذا، ضد انواع اسهال و اشتهاآوربوده؛ علاوه برتقویت میل جنسی، در درمان جوش و دمل نیز موثر است.