زنان باردار صبحانه چه بخورند؟ + 10 خوراکی مفید برای وعده صبحانه

زنان باردار صبحانه چه بخورند؟ + 10 خوراکی مفید برای وعده صبحانه

4.3/5 - (7 امتیاز)

وعده صبحانه در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد زیرا سبب ایجاد انرژی در مادر و جنین میشود. صبحانه باید عاری از هرگونه میکروب و عامل خطر باشد تا سلامت مادر و جنین در امان باشد. برخی از خانم های باردار در وعده صبحانه دچار تهوع صبحگاهی میشوند و همین دلیل سبب میشود که آن ها نسبت به صبحانه میلی نداشته باشند.

در ادامه این مطلب از مامامی همراه ما باشید تا درباره موضوع، زنان باردار صبحانه چه بخورند صحبت کنیم.

زنان باردار صبحانه چه بخورند؟

هر مادر بارداری باید بداند که چه مواد غذایی را در وعده صبحانه میل کند که هم انرژی زا باشد هم سبب سلامت جنین شود. در ادامه لیستی از مقوی ترین خوراکی ها که میتوان در وعده صبحانه آن ها را استفاده کرد برایتان آورده ایم.

عدس و لوبیا پخته:

لوبیا و عدس دارای مقادیر بالایی فیبر، پروتئین و فولات میباشند که میتوانید از آن ها به صورت پخته در کنار پلو یا سالاد استفاده نمایید. مصرف فولات به ویژه در سه ماه ابتدایی بارداری بسیار مهم است زیرا سبب جلوگیری از ایجاد برخی نقص های مادرزادی در جنین میشود.

شیر کم چرب:

شیر کم چرب قادر است تا حد زیادی کلسیم مورد نیاز بدن مادر و جنین را تامین نماید.مادر باردار میتواند شیر را به تنهایی یا در کنار غلات صبحانه میل  کند.

لبنیات:

استفاده مادر از لبنیات باعث میشود که پروتئین، ویتامین های گروه B و کلسیم مورد نیاز بدن خود و فرزندش تامین گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری از لبنیات غیر پاستوریزه محلی استفاده نمایید زیرا این لبنیات دارای باکتری های مضر هستند که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازند.

پرتقال:

در وعده صبحانه میتوانید از پرتقال نیز استفاده نمایید زیرا مصرف پرتقال باعث تامین ویتامین C، فیبر و فولات میشود و همچنین سبب برطرف شدن نیاز بدن به مایعات میگردد. مصرف پرتقال جذب آهن را نیز افزایش میدهد.

تخم مرغ:

مصرف تخم مرغ به تامین پروتئین مورد نیاز خانم های باردار کمک میکند. میتوانید از تخم مرغ به صورت املت سبزیجات یا در کنار سالاد استفاده نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که حتما تخم مرغ را کامل بپزید و سپس استفاده نمایید زیرا مصرف تخم مرغ به صورت خام یا عسلی موجب انتقال باکتری های بیماری زا به مادر و جنین میشود.

موز:

اگر از خستگی و حالت تهوع دوران بارداری رنج میبرید، مصرف موز به شما پیشنهاد میشود. موز دارای مقادیر بالایی پتاسیم است که باعث رفع گرفتگی عضلات در بارداری میشود که به همین دلیل مصرف آن در وعده صبحانه برای خانم های باردار توصیه میشود.

بادام:

مادر باردار میتواند در وعده صبحانه به صورت روزانه حدود 20 تا 25 عدد بادام مصرف کند. بادام مادر را کاملا سیر میکند و سرشار از فولات، آنتی اکسیدان و پروتئین میباشد. خانم های بارداری که میلی به صبحانه ندارند میتوانند از بادام استفاده کنند. اگر جزو مادرانی هستید که دوقلو باردارید باید میزان مصرفی بادام را دو برابر کنید.

سبزیجات:

استفاده از سبزیجاتی که برگ تیره ای دارند مانند: اسفناج، کلم بروکلی و… قادر است نیاز روزانه مادر به کلسیم، فولات، منیزیم، ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی را برطرف کند.

میوه تازه:

خانم باردار میتواند در وعده صبحانه از میوه به تنهایی یا به شکا اسموتی و سالاد استفاده نماید. میوه ها دارای انواع ویتامین ها، مواد مغذی و… هستند که مصرف آن ها در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار عالی است. همچنین میتوانید از میوه خشک یا آجیل نیز در وعده صبحانه مصرف نمایید.

نان سبوس دار:

استفاده از نان تهیه شده از غلات در وعده صبحانه نیاز بدن مادر به آهن، فیبر و مواد معدنی همچون روی را برطرف میکند.