میزان قند خون نرمال در دوران بارداری چقدر است؟ + 2 تاثیر دیابت بارداری بر نوزاد

میزان قند خون نرمال در دوران بارداری چقدر است؟ + 2 تاثیر دیابت بارداری بر نوزاد

امتیاز دهید post

یکی از مهم ترین عوامل دوران بارداری کنترل قند خون میباشد. چک کردن مرتب قند خون در دوران بارداری خیلی مهم است و به شما در داشتن یک بارداری سالم و مطمئن کمک میکند. کنترل قند خون برای افراد دیابتی که قصد باردار شدن دارند یا مادرانی که در طول بارداری خود به دیابت مبتلا میشوند بسیار مهم است.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا موضوع میزان قند خون در دوران بارداری را بررسی نماییم.

دیابت بارداری چیست؟

طبق گزارش های به دست آمده حدود دو تا چهار درصد خانم ها به دیابت موقت یا همان دیابت بارداری مبتلا میشوند. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که آن ها نمیتوانند مقدار بیشتری انسولین برای غلبه بر سطوح مقاومت تولید کنند.

دیابت بارداری هیچ علائم خارجی مثل تکرر ادرار، تشنگی زیاد و… ندارد.

کنترل قند خون در دوران بارداری:

کنترل قند خون خوب در کاهش خطر عوارض درحال رشد برای مادر و کودک موثر است. به افرادی که قبل از بارداری دچار دیابت میشوند پیشنهاد میشود که حتما قند خون خود را قبل و در دوران بارداری چک کنند و تحت کنترل داشته باشند. هشت هفته اول دوران بارداری بسیار مهم است و به همین دلیل توصیه میشود کنترل ها به صورت دقیق انجام گیرد و به این صورت نباشد که فرد بدون برنامه ریزی باردار شود.

خانم هایی که در دوران بارداری خود به دیابت بارداری مبتلا میشوند میتوانند با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش آن را درمان کنند اما اگر سطح قند خون آنان بالا بماند، پزشک برای آن ها تزریق انسولین یا مصرف قرص را تجویز میکند.

مدیریت دیابت:

برای کمک به اینکه میزان قند خون شما به سطح تعادل برسد لازم است قند خون خود را قبل از صرف غذا و یک ساعت پس از غذا چک نمایید. مادرانی که در دوران دیابت خود از انسولین استفاده میکنند باید قبل از خواب نیز سطح قند خون خود را چک کنند.

برای اینکه سطح قند خون شما کنترل گردد از شما آزمایش خون گرفته میشود. اگر جزو مادرانی باشید که در طول بارداری خود به دیابت مبتلا شده باشید باید از سوی پزشک تحت مراقبت های سطح بالا قرار گیرید و در مورد سوالات خود با او مشورت نمایید.

مطالب پیشنهادی:

آیا زایمان طبیعی سوم راحت تر است؟

همه چیز درباره زایمان در آب + فواید و مضرات

چگونه دیابت بر نوزاد تاثیر میگذارد؟

طبق گزارش های به دست آمده، معمولا مادرانی که در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده اند نوزادان بزرگتری به دنیا آورده اند. همچنین به دلیل ابتلای مادر به دیابت احتمال نقایص مادرزادی نیز وجود دارد.

مرگ و میر نوزادان و نقایص زایمان:

این احتمال برای مادران مبتلا به دیابت بارداری وجود دارد که میزان مرگ و میر نوزاد و نقایص مادرزادی افزایش یابد اما با مراقبت های پیش از موعد میتوان خطر را برای مادر و نوزاد کاهش داد.

اگر مادر قبل از بارداری به دیابت مبتلا شده باشد، عوارض مرتبط با دیابت بدتر میشود مانند: بیماری های کلیوی، سطح بالای فشار خون، آسیب عصبی و…

انسولین بیش از حد:

مادری که به دیابت مبتلاست، اغلب نوزادش انسولین بیش از حد در پایخ به سطح بالای قند خون مادر تولید میکند. اگر دیابت نوع 1 باشد که هیچ انسولین اضافه ای در بدن مادر تولید نمیشود پس به همین دلیل ممکن است نیاز مادر به انسولین افزایش یابد.

ابتلای مادر به دیابت بارداری سبب افزایش احتمال ابتلا نوزاد به ناتوانی مادرزادی یا نقص مادرزادی میگردد به ویژه اگر گلوکز خون مادر در ده هفته ابتدایی بارداری تحت کنترل قرار نگیرد. قند خون بالای مادر سبب میشود که رشد جنین زیاد تر شود و به همین دلیل زایمان و درد زایمان نیز دشوار تر شود و احتمال بروز شکستگی های نوزاد یا آسیب های عصبی افزایش یابد.

مادرانی که نوزاد درشتی دارند به احتمال زیاد با روش سزارین زایمان میکنند، نوزادان این مادران با خطر سختی تنفس، زردی، کمبود کلسیم و قند خون روبه رو هستند.

تشخیص قند بارداری:

تشخیص دیابت بارداری با دو آزمایش کلوگز انجام میگیرد. اولین آزمایش که اغلب در هفته های 24 تا 28 بارداری گرفته میشود، فرد باید پنجاه گرم محلول قند را بنوشد و بعد از گذشت یک ساعت قند خونش چک گردد.

اگر میزان قند خون بیشتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر باشد، پزشک انجام آزمایش دوم را تجویز میکند تا قند خون فرد به صورت ناشتا و دو تا سه ساعت پس از آزمایش اولیه اندازه گیری شود.

اگر گلوکز ناشتا بیشتر از 95 mg/dl و پس از گذشت یک ساعت بیش تر از 180 mg/dl و بعد از گذشت دو ساعت بیشتر از 155  mg/dl و یا پس از گذشت سه ساعت بیش تر از 140 mg/dl باشد، مادر به دیابت بارداری مبتلا است.

میزان سلامت:

مادران بارداری که دیابت ندارند، میانگین گلوکز ناشتا آن ها بین 69 تا 75 mg/dl متغیر میباشد و یک ساعت بعد از خوردن بین 105 تا 108 mg/dl میباشد.

اگر جزو کسانی هستید که مبتلا به دیابت پیش از موعد یا دیابت بارداری هستید باید هدف این باشد که سطح گلوکز خون شما در محدوده نرمال قرار گیرد.

پزشکان آمریکایی میگویند قند خون برای مادرانی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا هستند به صورت ناشتا باید کمتر از 95 میلی گرم در دسی لیتر و بعد از گذشت یک ساعت از صرف غذا کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر و دو ساعت بعد از صرف غذا کمتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

اما پزشکان ایرانی در پاسخ به میزان قند خون نرمال در دوران بارداری میگویند که قند خون ناشتا مادر باید زیر 90 تا 95 باشد و این میزان بعد از گذشت یک ساعت از خوردن غذا 150 تا 160 و دو ساعت بعد از خوردن غذا تا 120 باشد.

ملاحظات دیابت بارداری:

دوران بارداری از لحاظ فیزیولوژیکی و احساسی برای مادران بسیار چالش بر انگیز میباشد. کنترل سطح قند خون در دوران بارداری سبب پیشگیری از مشکلات جدی مادر و نوزاد میگردد.

برای کاهش خطر های احتمالی به دلیل دیابت بارداری، مراقبت های اولیه در این دوران بسیار مهم میباشد. اگر به تازگی باردار شده اید اما هنوز مراقبت های اولیه را انجام نداده اید بهتر است به پزشک متخصص یا ماما مراجعه نمایید.