دلایل باردار نشدن چیست؟ + 8 نکته کلیدی

دلایل باردار نشدن چیست؟ + 8 نکته کلیدی

5/5 - (4 امتیاز)

اگر جزو افرادی هستید که با وجود تلاش های متعدد هنوز باردار نشده اید در ادامه همراه ما باشید تا به سوالات احتمالی شما مانند دلایل باردار نشدن، دلیل باردار نشدن بعضی زنان و… پاسخ دهیم.

تلاش ناکافی یکی از دلایل باردار نشدن:

یکی از مهم ترین موضوعات در این باره تلاش کافی برای حامله شدن است. شاید تصور کنید مدت زیادی است که برای بارداری تلاش میکنید اما باید به این نکته توجه کنید که اغلب زوج ها فورا در حاملگی موفق نمیشوند.

طبق مطالعات انجام شده حدودا هشتاد درصد از زوج ها بعد از شش ماه تلاش موفق به بارداری میشوند. در ادامه فرض را بر این میگیریم که هر ماه در یک زمان خوب اقدام به رابطه زناشویی میکنید.

زمان مراجعه به پزشک:

در صورت وجود موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • سن مادر بالای 35 سال باشد و حدود شش ماه برای بارداری اقدام کرده باشد.
  • سن مادر پایین 35 سال باشد و حدود یکسال برای بارداری اقدام کرده باشد.

اگر شما در یکی از وضعیت های بالا قرار دارید باید به پزشک مراجعه کنید حتی اگر با مشکلی در بارداری مواجه نشده باشید.

فقدان تخمک گذاری:

برای انجام لقاح باید یک تخمک و اسپرم در دسترس باشد. اگر مادر در مرحله تخمک گذاری قرار نداشته باشد نمیتواند باردار شود. یکی از دلایل شایع باردار نشدن در بین خانم ها، ناتوانی در تخمک گذاری میباشد که به دلایل متعددی رخ میدهد.

یکی از دلیل هایی که موجب ناتوانی در تخمک گذاری میشود، سندرم تخمدان پلی کیستیک میباشد.

از دیگر دلایل احتمالی بروز این حالت: اضافه وزن، نارسایی اولیه تخمدان، کم وزنی، مشکل تیروئیدی، ورزش زیاد و… است.

اکثر خانم هایی که در تخمک گذاری دچار مشکل هستند دارای چرخه نامنظم قاعدگی نیز میباشند ولی با این حال داشتن یک چرخه منظم قاعدگی، تاییدی بر تخمک گذاری سالم نمیباشد.

اگر جزو خانم هایی هستید که چرخه قاعدگی نامنظمی دارید بهتر است این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

مشکل از همسرتان است:

باردار شدن خانم ها وابسته به یک همکاری میان خانم و آقا است. طبق تحقیقات انجام شده مشکل باردار نشدن بیست الی سی درصد زوج ها مربوط به آقا میباشد همچنین در حدود چهل درصد از زوج ها مشکل از هر دو نفر است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که معمولا ناباروری مردان با علائم خاصی همراه نمیباشد مگر اینکه با انجام آزمایش اسپرم این موضوع مشخص گردد.

هنگام مراجعه به دکتر برای درمان ناباروری حتما این نکته را یادآور شوید که از هر دو نفر شما آزمایش گرفته شود.

ارتباط سن با ناباروری:

خانم هایی که سن آن ها بالای 35 سال و آقایانی که بالای 40 سال باشد، در زمینه بارداری باید تلاش بیشتری داشته باشند. برخی خانم ها فکر میکنند که فقط داشتن یک چرخه منظم قاعدگی برای باردار شدن کافی است در صورتی که این موضوع اصلا درست نمیباشد.

سن افراد بر کمیت و کیفیت تخمک موثر است. همچنین اگر اختلاف سنی خانم با آقا بیشتر از پنج سال باشد، این موضوع میتواند بر ناباروری بعد از 35 سال موثر واقع شود و دلیل باردار نشدن باشد.

مطالب پیشنهادی:

همه چیز درباره بارداری در سن پایین
درمان ناباروری با آی وی اف + مراحل IVF

لوله های فالوپ مسدود باشند:

اگر جزو کسانی هستید که نمیدانید لوله فالوپ چیست باید بگوییم که این لوله ها مسیر بین رحم و تخمدان میباشند. لوله های فالوپ به شکل مستقیم به تخمدان ها متصل نیستند. اسپرم باید از راه گردن رحم به داخل رحم و سپس درون لوله های فالوپ راه پیدا کند.

در هنگام تخمک گذاری وقتی تخمک رها میشود، این تخمک به وسیله زائده هایی که شبیه مو میباشند به لوله فلوپ کشیده میشوند. لقاح در درون لوله های فالوپ انجام میگیرد زیرا تخمک و اسپرم در این مکان با یکدیگر رو به رو میشوند.

عدم عملکرد صحیح لوله های فالوپ یا زخم شدن این لوله ها موجب رو به رو نشدن اسپرم و تخمک میشود و در نتیجه دلیل باردار نشدن بعضی زنان میباشد.

اندومتروز:

اندومترز وقتی اتفاق می افتد که بافت های شبیه غشا داخلی رحم، خارج از رحم رشد میکنند.

طبق تحقیقات انجام شده حدود پنجاه درصد خانم هایی که به اندومترز دچار شده اند در باردار شدن نیز دچار مشکل میشوند. از جمله علائم مهم اندومترز میتوان به درد در لگن و پریودهای دردناک اشاره کرد اما با این وجود همه خانم های دارای اندومترز این علائم را ندارند.

برخی از خانم ها بعد از انجام آزمایش های ناباروری به وجود اندومترز پی میبرند. اندومترز اغلب یا تشخیص داده نمیشود یا اینکه به اشتباه تشخیص داده میشود. اندومترز به وسیله سونوگرافی و آزمایش خون قابل تشخیص نیست.

درمان اندومترز نیازمند جراحی لاپاراسکوپی تشخیصی میباشد و به همین دلیل برای تشخیص صحیح آن به 4 سال وقت نیاز است.

مشکلات پزشکی زمینه ای:

این مشکلات میتواند سبب ناباروری زنان و مردان شود. برای نمونه میتوان به عدم تعادل تیروئید یا دیابت که هنوز تشخیص داده نشده اشاره کرد، که این موارد میتوانند منجر به ناباروری شوند.

طبق یکسری بررسی ها تشخیص داده شده که افسردگی با ناباروری مرتبط است هرچند جزئیات این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

بیماری های خود ایمنی چون لوپوس نیز در ناباروری موثر اند.

همچنین مصرف یکسری داروهای تجویزی نیز در باردار نشدن موثر میباشد که این داروها را نباید بدون مشورت با پزشک قطع کنید.

ناباروری غیر قابل توضیح:

حدود ده تا سی درصد زوج ها هیچگاه به دلیل باردار نشدن خود پی نمیبرند. اغلب پزشکان بر این باروند که این موضوع به دلیل نبود تشخیص صحیح است.

این پزشکان میگویند که ناباروری غیر قابل توضیح وجود ندارد بلکه فقط مشکلات غیر قابل کشف وجود دارند.

این موضوع در بین برخی زوج ها وجود دارد که نمیتوانند دلیل ناباروری خود را متوجه شوند اما با این وجود این موضوع به معنای آن نیست که شما نمیتوانید درمان شوید.

حتی اگر هنوز دلیل ناباروری خود را نمیدانید، باید همچنان به درمان خود ادامه دهید.