آیا زایمان طبیعی درد دارد؟ آیا زایمان طبیعی بی حسی دارد؟

آیا زایمان طبیعی درد دارد؟ آیا زایمان طبیعی بی حسی دارد؟

5/5 - (7 امتیاز)

تجربه زایمان طبیعی بدون درد احتمالا از نظر شما غیر ممکن است اما باید بدانید با پیشرفت علم خانم های باردار میتوانند به صورت طبیعی و بدون درد زایمان کنند. شاید در ذهن خود با سوالاتی مانند آیا زایمان طبیعی بی حسی دارد؟ آیا زایمان طبیعی درد دارد؟ برخورد کرده باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

بی حسی اپیدورال چیست؟

بی حسی اپیدورال یک روش عالی است که همراه با حفظ هوشیاری مادر ناحیه تحتانی را بی حس میکند. با این روش کاتتر که یک لوله خیلی باریک و انعطاف پذیر است را در قسمت اپیدورال که خارج غشای پوشاننده طناب ومایع نخاعی است قرار میدهند و از این راه دارو بی حسی تزیرق میشود.

در حال حاضر این روش یکی از بهترین و پرکاربرد ترین روشها برای بی حسی مادر و کاهش درد او در موقع زایمان است.

بی حسی اپیدورال چه مزایایی دارد؟

این بی حسی اثر بخشی بسیار بالایی دارد به طوری که تا پایان زایمان ماندگار خواهد بود.

در مراحل مختلف زایمان، میزان دردی که به مادر وارد میشود متفاوت است. با استفاده از این روش، پزشک میتواند در صورت نیاز دوز تزریق داروی بی حسی را بالا ببرد تا از درد بیش از حد جلوگیری کند.

استفاده از روش بی حسی اپیدورال سبب میشود مادر هوشیاری خود را حفظ کند و این موضوع در موقع هل دادن برای خروج نوزاد بسیار مهم است.

در این روش مقدار خیلی کمی از داروی بی حسی به نوزاد میرسد.

آیا استفاده از بی حسی اپیدورال برای همه افراد امکان پذیر است؟

بعضی از خانم ها نمیتوانند از روش بی حسی اپیدورال استفاده کنند. برخی موارد مانند: فشار خون پایین، عفونت های پوستی، اختلال های خونریزی دهنده، عفونت خونی و… سبب میشود که فرد نتواند تحت این روش بی حسی قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی:

پارگی های زایمان طبیعی + نکات درمانی

مراحل زایمان طبیعی و تولد نوزاد


آیا زایمان طبیعی درد دارد؟

نمیشود این موضوع را که زایمان طبیعی با درد همراه است انکار کرد. اما اغلب خانم ها تصور میکنند زایمان با دردی بسیار وحشتناک همراه است. یکسری راهکار ها مانند زایمان طبیعی بدون درد وجود دارد که به مادران در تجربه زایمانی خوب کمک میکند.

عوامل تاثیرگذار بر درد زایمان طبیعی:

درد زایمان در خانم ها متفاوت است. این موضوع که در موقع زایمان مادر چه مقدار درد را تحمل میکند وابسته به عوامل متعددی است:

  • قدرت انقباض ها، که در طول زایمان افزایش پیدا میکند.
  • اندازه و نحوه قرار گیری نوزاد در لگن مادر، این موضوع مهم است که سر نوزاد به سمت بالاست یا پایین.
  • سرعت زایمان مادر.

درد زایمان طبیعی

درد ابتدایی: مدت زمان درد ابتدایی حدودا شش ساعت یا حتی بیشتر میباشد. در این حالت رحم مادر شروع به باز شدن میکند و حدود سه الی چهار سانتی متر باز شده ونازک میشود. در حالت عادی انقباض های خفیف تا متوسط بین سی تا شصت ثانیه زمان میبرد و هر پنج تا بیست دقیقه اتفاق می افتند. این حالت افزایش میابد و به صورت مکرر رخ میدهد.

درد فعال: مدت زمان درد فعال حدودا دو تا هشت ساعت میباشد. انقباض ها به مرور بیشتر میشوند و زمان بیت آنها کاهش میابد. در این موقع دهانه رحم حدودا هفت سانتی متر باز میشود. در این حالت اغلب مادر ها درخواست مسکن میکنند.

درد زمان زایمان: درد زایمان حدودا یکساعت میباشد. در این موقع درد به بیشترین مقدار خود میرسد زیرا دهانه رحم ده سانتی متر باز شده است. در این موقع مادر علاوه بر تجربه انقباض های شدید ممکن است دردهایی را در قسمت پشت، کشاله ران و حالت تهوع حس کند.

درد فشار زایمان: این درد ممکن است از چند دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. هنگامی که مادر درد های شدیدی را تحمل میکند یکسری فشار ها وارد میکند تا هم درد ها را تسکین دهد هم سبب خروج نوزاد شود. در موقعی که سر نوزاد مشخص میشود این امکان وجود دارد که مادر حس سوزش در اطراف واژن خود داشته باشد.

درد جفت: این درد حدود سی دقیقه به طول می انجامد. این مرحله تقریبا آسان است به دلیل اینکه همراه انقباض های ضعیف، جفت خارج میشود. این مرحله در موقعی است که مادر فقط به نوزاد تازه متولد شده خود توجه میکند و زیاد متوجه درد نمیشود.

چگونه درد زایمان را مدیریت کنیم؟

در موقع زایمان حتی اگر مادر تحت بی حسی اپیدورال یا دیگر داروهای مسکن قرار گیرد باید آرامش خود را حفظ کند. بهره بردن از روش های آرامش بخش میتواند توانایی مادر در تحمل درد را تا مقدار زیادی افزایش دهد.

تنفس درست و مرتب، فکر های مثبت و داشتن آرامش از جمله مواردی هستند که در کلاس های آمادگی زایمان گفته میشود. همه اینها به آرامش مادر و شل شدن عضله ها کمک بسزایی میکند. در موقع زایمان بهتر است مادر همه تمرکز خود را بر روی  انقباض عضله ها بگذارد نه دردی که به او واردمیشود! در این صورت میتواند زایمان راحت تری را تجربه کند.

یوگا از جمله ورزش هایی است که انجام آن در دوران بارداری بسیار توصیه میشود زیرا تمرین تنفس به مادر در مدیرت درد کمک میکند. موارد دیگری همچون: ماساژ، دوش گرفتن، پیاده روی و… نیز به این موضوع کمک میکند.