عوارض کم کاری تیروئید

آیا شما هم از کم کاری تیروئید رنج می برید ؟

تیروئید غده ای پروانه ای شکل در پایین گردن قرار دارد و مسئول ترشح هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن می باشد عملکرد غده تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز کنترل می شود تیروئید …

5/5 - (6 امتیاز)

تیروئید غده ای پروانه ای شکل در پایین گردن قرار دارد و مسئول ترشح هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن می باشد عملکرد غده تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز کنترل می شود تیروئید با ترشح دو هورمون t3 و t4 مصرف انرژی و ذخیره سازی آن را در بدن کنترل می کند. اختلال در تیروئید می تواند باعث کم کاری تیروئید و یا پر کاری آن بشود.
تیروئید ممکن است در اثر افزایش سه عامل جنسیتی و سایر عوامل محیطی و تغذیه دچار کم کاری یا پرکاری بشود در این بحث به کم کاری تیروئید عوامل، نشانه ها و راه های درمان و کنترل آن می پردازیم.

کم کاری تیروئید چیست ؟

این پدیده بیشتر در خانم ها بروز می‌کند و معمولا در اثر افزایش سن احتمال آن افزایش می یابد و وقتی غده تیروئید به اندازه کافی هورمون ترشح نکند کم کاری تیروئید صورت گرفته است کم کاری تیروئید شایع‌ترین نوع بیماری های تیروئیدی است.

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید

نشانه های کم کاری غده تیروئید از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و معمولا به صورت تدریجی بروز می‌کند به همین دلیل ممکن است فرد بیمار تا مدتی متوجه بیماری خود نشود علائم کلی کم کاری تیروئید در چند دسته قرار می‌گیرند که در زیر معرفی می کنیم:
خشک و ضخیم شدن پوست نازک و شکننده شدن موها ریزش موهای ابرو و شکننده شدن ناخن ها
پف آلود شدن و ورم دور چشم
ضعف عضلات تنفسی و در نتیجه مشکلات تنفسی تهیه نفس یا توقف های کوتاه نفس در خواب در اختلالات خواب و احساس خستگی در طول روز تورم زبان و تارهای صوتی و در نتیجه خشن شدن صدا
آهسته شدن حرکات دستگاه گوارش و در نتیجه بروز یبوست در افراد
اختلالات قاعدگی و ریختن نظم قاعدگی در خانمها. این موضوع می‌تواند باعث اختلال در بارداری شده و در خانم های باردار احتمال سقط جنین را بالا ببرد.

نحوه تشخیص اختلال در غده تیروئید

تشخیص اختلالات تیروئید از طریق آزمایش خون انجام می‌شود برای کم کاری تیروئید میزان هورمون تی اس اچ در خون اندازه گیری می شود این هورمون توسط هیپوفیز برای تحریک غده هیپوفیز ترشح می شود چنانچه سطح این هورمون در خون بالا باشد فرد دچار کم کاری تیروئید شده است برای بالا بردن دقت آزمایش همچنین می تواند هورمون های ترشح شده از غده تیروئید را نیز اندازه گیری کرد.

درمان کم کاری تیروئید

معمولاً درمان کم کاری تیروئید با مصرف قرص های هورمون t۴ انجام می‌شود این قرص ها باید به صورت روزانه و با شکم خالی و حدود یک ماه قبل از صرف صبحانه مصرف شود.
معمولاً ۴ تا ۶ هفته بعد از مصرف قرص ها بیمار احساس بهبودی داشته و پزشک با آزمایش مجدد روند بهبود بیماری را بررسی می‌کند.
تغییر دوز داروها فقط و فقط با تشخیص پزشک باید انجام بشود ممکن است در اثر حاملگی افزایش سن و کاهش وزن نیاز به تغییر دوز داروها باشد که این تشخیص بر عهده پزشک است.