آیا زردی نوزاد باعث خواب آلودگی میشود؟ آیا زردی نوزاد برگشت پذیر است؟

آیا زردی نوزاد باعث خواب آلودگی میشود؟ آیا زردی نوزاد برگشت پذیر است؟

4.9/5 - (23 امتیاز)

زردی نوعی بیماری است که اغلب نوزادان در بدو تولد دچار آن میشوند. زردی نوزادی انواع مختلفی دارد که بی خطر ترین و شایع ترین آن، زردی فیزیولوژیک است که معمولا روز سوم تا پنجم بعد از تولد ظاهر شده و شامل زردی پوست، زردی سفیدی چشم ها و در مواردی ضف و بی حالی میباشد.

زردی نوزاد بیماری بسیار شایعی است که حدودا 60 درصد از نوزادان کاملا رسیده و اکثر نوزادان نارس درگیر آن میشوند. زردی از جمع شدن گلبول های قرمز به وجود می آید. نوزادان قادر به شکستن این سلول های خونی نیستند. بنابراین روشی به نام نور درمانی وجود دارد؛ نور درمانی یک روش درمان برای زردی نوزاد است. نور درمانی به تجزیه گلبول های خون کمک میکند و سپس از بدن آنها دفع میشود.

آیا زردی نوزاد باعث خواب آلودگی‌ میشود؟

در پاسخ به این سوال در ابتدا باید گفته شود که زردی نوزاد را باید جدی گرفت چون درمان نکردن زردی نوزاد عوارض خیلی خطرناکی را به همراه دارد. اگر درمان های خانگی و طب سنتی را برای نوزاد استفاده کردید و زردی نوزاد رو به بهبودی نرفت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که اگر در نوزاد مشاهده کردیم باید فورا به پزشک مراجعه کنیم شامل موارد زیر است:

  • سستی و بی حالی نوزاد و خواب آلودگی او
  • تب ودمای بالای 37 درجه
  • افزایش زردی صورت
  • زیاد شدن زردی در بدن و زرد شدن کف پای نوزاد
  • بی‌قراری و گریه های مکرر و بی دلیل نوزاد

همچنین درمان نکردن زردی نوزاد میتواند باعث عوارضی شود که شامل موارد زیر است:

  • عقب ماندگی ذهنی
  • فلج مغزی
  • حملات صرع
  • ناشنوایی
  • ناهنجاری های دندان

همچنین توجه داشته باشید که علائم زردی نوزاد بیشتر در دومین یا سومین روز بعد از به دنیا آمدن بروز میکند. علائم زردی در ابتدا در صورت نوزاد به وجود می آید و بعد روی سینه و شکم؛ و وقتی زردی زیاد بالا میرود به پاها نیز کشیده میشود.

یکی از راههای تشخیص زردی نوزاد این است که به آرامی روی پوست پیشانی یا بینی نوزاد را فشار دهید. اگر بعد از فشار دادن پوست نوزاد زرد به نظر آمد نوزاد دچار زردی شده است. بهتر است این تست را در طول روز انجام دهید.

یکی دیگر از علائم زردی، زرد شدن سفیدی چشم نوزاد است. اگر سفیدی چشم نوزاد به زردی بزند نوزاد مبتلا به زردی خواهد بود.

یکی دیگر از علامت های زردی تیره بودن رنگ ادرار است. رنگ ادرار نوزاد باید بی رنگ باشد. بنابراین اگر تغییر رنگ در ادرار مشاهده کردید این تغییر رنگ غیر عادی میباشد.

حال در پاسخ به سوال آیا زردی نوزاد باعث خواب آلودگی‌ نوزاد میشود؟ باید در ابتدا بگوییم که گاهی سطح بالای بیلی روبین باعث میشود نوزاد خواب آلود شود و این خواب آلودگی باعث میشود نوزاد به خوبی نتواند از شیر مادر یا بطری تغذیه شود. در این موقعیت باید سعی کنیم نوزاد را بیدار کنیم تا شیر بخورد.

در اکثر نوزادان زردی یک هفته تا 10 روز طول میکشد. اما اگر نوزاد نا بالغ باشد یا اینکه شیر مادر را بخورد، احتمال دارد این زردی بیشتر طول بکشد.

حال شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا نوزادان زردی میگیرند؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود اکثر نوزادانی که متولد میشوند کبدشان به طور موثر کار نمیکند و همین باعث میشود بیلی روبین به جای انتقال به مجرای صفراوی، در کبد خون ایجاد کند.

مطالب پیشنهادی:

آیا به نوزاد عرق نعناع بدهیم؟ + فواید و مضرات

آیا تلویزیون برای نوزاد و کودک ضرر دارد ؟+ نکات کامل

روش هایی وجود دارد که میتواند در روند بهبود زردی نوزاد موثر واقع شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • وعده های شیر دهی خود را افزایش دهید. نوزادان در روزهای بدو تولد باید به طور میانگین روزانه 8 تا 12 بار از شیر مادر تغذیه کنند. در زمان زردی نوزاد نباید دفعات شیر دهی را کم کنیم. نوزاد باید تعداد دفعات بیشتری نیز شیر بخورد که با افزایش ادرار و مدفوع بیلی روبین از بدن نوزاد دفع شود و زردی نوزاد کاهش یابد.
  • همچنین بهتر است برای تشخیص دادن زردی نوزادان خود از پوشیدن لباسهای زرد رنگ پرهیز کنید. اگر نوزاد شما پوستی تیره دارد برای تشخیص دادن زردی او لثه ها و سفیدی چشم را مورد بررسی قرار دهید.
  • در ضمن توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به نوزاد خود آب ندهید. دادن آب به نوزاد سبب میشود که تعادل مواد مغذی در جریان خون نوزاد به هم بریزد. این امر می تواند بسیار خطرناک و حتی در مواردی باعث مرگ نوزاد شود.

به طور کلی زمانی که پوست نوزاد زرد شده و احساس میکنید به خوبی شیر نمیخورد سریعا برای درمان زردی اقدام کنید.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که بیشترین درجه زردی نوزاد چند است؟ در پاسخ به این سوال نیز باید در ابتدا گفته شود مادران به راحتی میتوانند درجه زردی نوزاد خود را چک کنند.

برای مشخص کردن دقیق درجه زردی نوزاد باید از نوزاد آزمایش خون گرفته شود اما برای درجه تقریبی زردی نوزاد اگر صورت و شکم نوزاد زرد باشد درجه زردی نوزاد تقریبا 13 میباشد. همچنین اگرصورت، شکم و ران های نوزاد زرد شده باشد درجه زردی نوزاد تقریبا عدد 16 میباشد.

توجه داشته باشید زمانی که صورت، شکم، ران ها، کف دست ها و کف پاهای نوزاد زرد است، درجه زردی نوزاد بسیار بالاست و تقریبا احتمال میرود درجه زردی نوزاد عدد 20 را نشان دهد.

جهت درمان زردی نوزاد خود میتوانید با مصرف مواد غذایی مفید برای زردی نوزاد، و انتقال آن توسط شیر خود به فرزندتان، به بهبود بیماری نوزادتان کمک کنید. رژیم غذایی مادر برای درمان زردی نوزاد باید شامل موارد زیر باشد زیرا این مواد به بهبود زردی نوزاد کمک میکند:

  • برای زردی نوزاد غذاهایی که فیبر زیادی دارند مفید میباشد و توصیه میشود که مادران شیر ده از آنها تغذیه کند؛ مانند سبزیجات تازه، ماهی سالمون، چای خارشیر، انبه
  • همچنین مصرف مواد غذایی سالم مانند کلم بروکلی، بلغور و جو دوسر نیز به مادران شیر ده توصیه میشود.
  • به علاوه، استفاده از خوراکی هایی با طبع سرد برای مادران شیر ده نیز توصیه میشود. خوراکی هایی که طبع سرد دارند مانند هندوانه، خرفه، سوپ جو، آب زرشک طبیعی و آب انار میباشند. البته توجه داشته باشید که در خوردن خوراکی ها با طبع سرد زیاده روی نکنید.
  • مادرانی که نوزادان خود را با شیر خود تغذیه میکنند برای بهبود زردی نوزادشان میتوانند روزانه چند مرتبه عرق کاسنی و عرق شاه تره بخورند.
  • برخی از افراد خوردن شیر خشت و ترنجبین را برای نوزاد مناسب نمی دانند به همین دلیل مادر شیر ده میتواند از ترنجبین و شیرخشت استفاده کند تا از طریق شیر مادربه نوزاد برسد. مصرف شیرخشت و ترنجبین برای بهبود زردی مناسب میباشد. برای استفاده از این روش، مقداری از ترنجبین یا شیرخشت را در مقداری آب جوش حل کرده و بعد از صافی رد کرده و میل کنید.

همچنین مواد غذایی وجود دارد که انتقال آنها توسط شیر مادر برای نوزادانی که دچار زردی هستند ضرر دارد و مادران شیر ده میبایست از خوردن این غذاها اجتناب کند. این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • نوشیدنی های الکلی
  • غذاهای پرچرب
  • غذاهای تند
  • غذاهای شور
  • شکر تصفیه شده
  • غذاهای فرآوری شده
  • سودا
  • چربی اشباع نشده
  • غذاهای پر ادویه

آیا زردی نوزاد برگشت پذیر است؟

در پاسخ به سوالاتی همچون آیا زردی نوزاد برگشت پذیر است؟ و یا آیا زردی نوزاد دوباره برمیگردد؟ و همچنین آیا زردی نوزاد برمیگردد؟ و آیا زردی نوزاد قابل برگشت است؟ باید در ابتدا گفته شود که دلیل این که زردی نوزاد دوباره برمیگردد این است که زردی نوزاد به طور کامل درمان نشده است.

برای درمان زردی نوزاد روش های زیادی وجود دارد که بستگی به شرایط نوزاد و شدت زردی نوزاد دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از این روش های درمانی با توجه به شرایط مختلف نوزاد خواهیم پرداخت:

  • درمان زردی نوزاد با تعویض خون: اگر زردی نوزاد خیلی بالا بوده و همچنین میزان بیلی روبین بالا باشد و استفاده از دستگاه نتواند زردی نوزاد را پایین بیاورد، به تشخیص پزشک تعویض خون نوزاد انجام میشود. همچنین اگر زردی نوزاد طول بکشد و زردی نوزاد پایین نیاید باید آزمایش ادرار و تیروئید نوزاد هم چک شود.
  • درمان زردی نوزاد با فوتوتراپی: فوتوتراپی در درمان زردی نوزاد بسیار مناسب بوده و یک روش مناسب و مفید برای درمان زردی نوزادان است. در این روش نوزاد را به صورت برهنه در زیر لامپ فوتوتراپی قرار میدهند و برای محافظت از چشم نوزاد، برای نوزاد چشم بند استفاده میکنند‌. البته توجه داشته باشید که قرار دادن نوزاد در دستگاه باید زیر نظر پزشک صورت گیرد چون امکان سوختگی پوست نوزاد وجود دارد. در این روش درمانی با تاباندن نور به پوست نوزاد سبب پایین آمدن سطح بیلی روبین میشوند. معمولا نوزاد باید بین 2 تا 3 روز زیر دستگاه قرار بگیرد.
  • درمان زردی نوزاد با حجامت: یکی از روش های طب سنتی برای درمان زردی نوزاد حجامت است. حجامت برای بیماری های مختلف انجام میشود. حجامت برای هر بیماری در قسمتی خاص از بدن انجام میشود. برای زردی نوزادان، برش ها پشت گوش نوزاد انجام میشود.
  • درمان زردی نوزاد با قرار دادن نوزاد در برابر نور خورشید: یکی از درمان های خانگی برای بهبود زردی نوزاد قرار دادن نوزاد در مقابل نور خورشید است. اگر روزی چند دقیقه نوزاد را برهنه در مقابل نور خورشید قرار دهید نور خورشید باعث حل شدن بیلی روبین در پوست و دفع آن از طریق مدفوع و ادرار میشود. میتوان نوزاد را در مقابل نور غیر مستقیم خورشید هم قرار داد.
  • شستشوی دست و پای نوزاد با عرقیجات: یک روش دیگر برای کنترل زردی نوزاد میتوانید شستشوی دست و پای نوزاد با عرقیجات گیاهی نظیر کاسنی و شاه تره باشد. بهتر است قبل از استفاده، عرقیجات را مقداری گرم کنید. برای درمان زردی نوزاد در خانه میتوانید یک یا دو لیوان عرق کاسنی را در داخل یک لگن آب ولرم بریزید و نوزاد را به مدت 10 دقیقه در آن ماساژ دهید.
  • درمان زردی نوزاد با ترنجبین: یکی دیگر از روش های درمان زردی نوزاد در طب سنتی تبریزیان، استفاده از ترنجبین است. این روش به این صورت انجام میشود که شما میبایست ترنجبین را درآب حل کرده و با استفاده از دستمال تمیز و نازک داخل آب ترنجبین خیس کنید و آن را روی پشت گوش و پیشانی نوزاد قرار دهید. با این روش، ترنجبین از راه پوست جذب میشود و باعث بهبود زردی نوزاد میشود.
  • درمان زردی نوزاد با شیر خشت: یک گیاه دارویی تاثیر گذار برای درمان زردی نوزاد، گیاه شیر خشت است. شیر خشت قندی به نام مانیتول دارد که از لحاظ علمی خواص دارویی آن بر زردی نوزاد اثبات شده است. طرز استفاده شیر خشت برای نوزاد به این صورت است که شما میبایست اندازه یک نخود از شیر خشت را داخل مقدار کمی آب جوش حل کنید و سپس آن را از صافی رد کرده و عصاره شیر خشت را دو یا سه نوبت در روز به نوزاد بدهید. توجه داشته باشید مقدار آن در هر نوبت اندازه یک قاشق مربا خوری میباشد.